کد خبر: 752250
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
روايت زنان و دختران سيگاري
متأسفانه اين روزها ديدن خانم‌ها و دختران جواني كه مشغول كشيدن سيگار در ملأ عام و در مراكز تفريحي و تفرجگاه‌ها و همچنين در مهماني‌هاي خصوصي هستند براي خيلي از افراد جامعه امري عادي تلقي مي‌شود.
بهنام صدقي

استفاده از سيگار و دخانيات ابتدا به صورت يك موضوع جذاب و يك نوع تفريح غربي وارد جامعه ما شد و بعد از مدت زماني كه جوانان و افرادي از خانواده‌هاي اشراف جهت تحصيل يا كار به خارج رفتند فرهنگ استعمال دخانيات را به عنوان سوغات در محافل و گاه نشاني از تجدد به رخ مي‌كشيدند. در فرهنگ ايراني مصرف دخانيات همواره يك رفتار مردانه تلقي مي‌شد و به همين دليل غير از مضرات سيگار مصرف آن توسط زنان جامعه بر زشتي مصرف آن مي‌افزود. اين حركت از ديد فرهنگ عامه زشت، قبيح و خلاف عرف و شرع محسوب مي‌شد به طوري كه حتي در فيلم‌هاي سينمايي ايراني زناني با شخصيت‌هاي منفي و فاسد را سيگار به دست و در حال كشيدن آن نشان مي‌دادند. اما چرا امروز قبح كشيدن سيگار توسط زنان ريخته شده است؟

سلامت جامعه از زن آغاز مي‌شود

دختراني كه مادران آينده هستند با مصرف سيگار نسل آينده را تهديد مي‌كنند چراكه زن پايه و اساس و باعث استحكام و پيوند خانواده است و تأمين سلامت يك خانواده و طبعاً يك جامعه به سلامت او بستگي دارد، اما متأسفانه زنان و دختران جواني كه مبادرت به مصرف سيگار مي‌كنند به اين نكته با‌اهميت، كمترين توجهي ندارند.

عوارض سوء‌مصرف سيگار براي زنان

در مصرف سيگار به زنان بيش از مردان آسيب رسانده مي‌شود. بنابراعلام سازمان بهداشت جهاني تعداد زنان سيگاري در 20سال اخير 60درصد افزايش يافته است. اين سازمان آمار زناني كه در روز يك پاكت سيگار مي‌كشند را 3برابر اعلام كرده است.

با حضور زنان در اجتماع و مشاغل متفاوت عادت‌هاي ناشي از آن شغل‌ها افزايش يافت. ميل به تجرد، تغيير رژيم غذايي و سيگار سه مشخصه زندگي مدرن و امروزي زن‌هاست كه سيگار بيش از مشخصه‌هاي ديگر زندگي و سلامت زنان را تحت تأثير قرار داده است.

در جوامعي كه كمتر به سلامت و بهداشت رواني زنان توجه مي‌كنند تمايل زنان به كشيدن سيگار بيشتر است. در سنين 60 تا80 سالگي بيشترين آمار مبتلايان به سرطان ريه مربوط به زنان است. با وجود اينكه تصور مي‌شود اين عارضه بيشتر مردان را مبتلا مي‌كند اما برعكس دامن زنان را گرفته و به راحتي آنان را به كام مرگ مي‌كشد.

سيگار مهم‌ترين عامل تكثير ويروس pap ova
(ويروس به وجود آورنده سرطان رحم) به شمار مي‌رود. سكته نيز بيشتر از آنكه مردان را به خطر بيندازد زنان را تهديد مي‌كند. يائسگي در زنان سيگاري 2 تا 5 سال زودتر اتفاق مي‌افتد. همچنين ايجاد كلسترول بالا و پر‌فشاري خون و خطر بيماري‌هاي قلبي در زنان سيگاري 40برابر مي‌شود. پوكي استخوان نيز در زناني كه مبادرت به كشيدن سيگار مي‌كنند بيشتر و سريع‌تر اتفاق مي‌افتد.

سيگار همچنين به جنين آسيب رسانده و باعث حاملگي‌هاي خارج از رحم، مرگ ناگهاني نوزاد، تولد زودرس، هوش پايين، وزن كم يا سقط جنين مي‌شود. اين‌ها بخشي از مضرات سيگار و تأثيرات آن بر جسم و سلامت زنان است.

اگر بخواهيم به اين مسئله به صورت كلي‌تر توجه كنيم نبايد آسيب‌هاي رواني و روحي كه ناشي از كشيدن سيگار زنان را تهديد مي‌كند را نيز از نظر دور كنيم.

دخترانمان را حمايت كنيم

مصرف سيگار توسط زنان عامل مهم و اساسي در ايجاد اختلاف و درگيري بين زن و شوهر شده و دست آخر منجر به طلاق و فروپاشي خانواده مي‌شود.

همچنين فرزندان مادران سيگاري كه شاهد سيگار كشيدن مادر خود هستند معمولاً به اين راه كشيده مي‌شوند اما با وجود تمام اين مسائل، مضرات و خطراتي كه براي سيگار مطرح است و اثرات منفي كه اين موضوع بر روي جسم و روان يك خانم سيگاري مي‌گذارد بايد گفت ماهي را هر وقت از آب بگيريم تازه است.

زنان و دختران جوان كه يكي از پايه‌هاي استحكام خانواده و جامعه هستند بايد تلاش كنند كه با مراقبت از سلامت تن و روان خود سلامتي و شادابي را به خانواده و جامعه خود به ارمغان آورند اما ترك سيگار نيز خود يك طرف قضيه است، چراكه ترك سيگار در زنان به مراتب مشكل‌تر از مردان است چون زنان بيش از مردان از اضافه وزن بعد از ترك سيگار مي‌ترسند، زنان كمتر از نظر روحي مورد حمايت خانواده و اجتماع قرار مي‌گيرند و افسردگي در آنان بيشتر است.

داشتن ايمان راسخ و اعتقادات مذهبي و پايبندي به اصول اخلاقي مي‌تواند راهگشاي خانواده‌ها و افراد جامعه باشد چراكه داشتن ايمان و اهميت دادن به حفط ارزش‌هاي ديني و اخلاقي خود عاملي محكم در برابر كشيده شدن انسان به سوي منكرات و بدي‌ها است. در اينجا نكته قابل تأمل توجه بيشتر جامعه و خانواده به سلامت و بهداشت رواني زنان و دختران است.

اين حمايت و توجه سدي است در مقابل تنهايي و تمايل به سوي انحرافات اجتماعي؛ همچنين وقتي دختر جوان تصميم به ترك سيگار مي‌گيرد اين حمايت و پشتيباني خانواده است كه مي‌تواند سهم عمده‌اي را برعهده بگيرد.

با پياده كردن اصول و مباني ديني و اسلامي در خانواده و تربيت فرزندانمان و همچنين نثار دوستي و عشق به افراد خانواده، اين كانون گرم و نيز پايه اصلي جامعه را از خطرات و انحطاط حفظ كنيم. فراموش نكنيم دختران ريحانه‌هاي بهشتي هستند پس نياز به مراقبت دارند.

روزي به رسول خدا (ص) مژده دادندكه دختري به دنيا آمده است. پيامبر در آن حال به صورت ياران نگاه كرد، چهره در هم كشيده بودند. پيامبر به آنان فرمود: ما لَكم رِيحانَة، اَشُمُّها وَ رِزقُها عَلَي الله شما را چه مي‌شود؟ چرا ناراحت شديد؟ اين دختر گلي است خوشبو كه بويش را احساس مي‌كنم و روزي‌اش نيز بر خداست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر