کد خبر: 741554
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
ضعف نظارت در صنايع تا جايي ادامه يافته است كه صنايع حقوق مصرف‌كننده را در روز روشن پايمال مي‌كنند و نهادهايي كه طبق قانون بايد بر كميت و كيفيت كالاها نظارت داشته باشند در دولت يازدهم به مماشات با توليد كنندگان مي‌پردازند، اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد كم كم در بازارهاي ايران حقوق مصرف كنندگان در حال از بين رفتن و محو شدن است.
به گزارش «جوان»، اگر نهادهايي كه كار نظارت بر محصولات و بازار‌هاي ايران را برعهده دارند بخواهيم نام ببريم به دهها نهاددولتي اعم از وزارت صنعت و معدن، سازمان استاندارد، سازمان غذاو دارو و... برخورد مي‌كنيم كه با صرف هزينه‌هاي ميلياردي سالانه به اصطلاح بر بازار نظارت دارند اما وقتي مي‌بينيم كه به‌جاي بازار در كشور با آشفته بازار رو به رو هستيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه اين نهادها كار خود را به خوبي انجام نمي‌دهند. به‌طور نمونه ضعف قانون و نظارت و همچنين استاندارد در بخش مواد شوينده و بهداشتي موجب شده توليد كنندگان داخلي با اطمينان خاطر در جاده تخلفات تخت گاز بروند و محصولاتي توليد مي‌كنند كه با مشخصات تبليغي محصول تفاوت فاحشي دارند، حال در اين آشفته بازار كه ديگر مصرف‌كننده مدافعي ندارد تا حقوق و از توليدكنندگان مطالبه كند، بايد به راستي چه كرد و آيا تبليغ دروغين مصداق كلاهبرداري از مصرف‌كننده نيست؟
توليد كنندگان مواد شوينده در حالي در تبليغات خود سخن از آنزيم‌هاي نجومي به ميان مي‌آورند كه اين امر صحت نداردو آنزيم تنها تبليغي است براي دستيابي به سودهاي نجومي در اين بخش، چراكه وجود نمك طعام و پودرهاي سيليس و پوكه مواد معدني نقش مهمي در صنايع شوينده بازي مي‌كنند و سهم عمده‌اي در وزن كالا را به خود اختصاص مي‌دهند كه اين امر يك تخلف آشكار است. گفتني است بيش از 77ميليون ايراني هر روز با محصولات شوينده و بهداشتي تماس دارند و بازار مصرف اين محصولات بازار گسترده‌اي است و همين گستردگي بازار ايجاب مي‌كند كه نهادهاي نظارت‌كننده بر كيفيت و استانداردهاي اين بخش با حساسيت و دقت هر چه بيشتر كار خود را انجام دهند اما متأسفانه در ايران به نظر مي‌رسد هر چه بازار بزرگ‌تر مي‌شود نظارت كمتري بر آن اعمال مي‌شود. به نظر مي‌رسد كميسيون‌هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي اعم از بهداشت، صنعت، اقتصاد و حقوقي بايد به موضوع تبليغات دروغين صنايع ورود پيدا كنندچراكه توليد كنندگان در تبليغات خود مشخصات كالايي را ارائه مي‌دهند كه اصلاً با محصول توليدي آنها تطابق ندارد و اين امر مصداق بازار كلاهبرداري است و هر روز مصرف‌كنندگان داخلي با اكراه بيشتري به محصولات داخلي مي‌نگرند.
----------------------------------------------
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار