کد خبر: 739141
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
بحران پناهندگان سوری دستاویزی برای فرانسه فراهم آورد تا با طرح گزینه ارائه کمک به «مناطق آزاد شده» از اشغال داعش به دنبال هدف اصلی یا همان تقسیم سوریه باشد.
تسنيم: فرانسه با سوء استفاده از بحران پناهندگان سوریه، افکار عمومی را فریب داده و اعلام کرد پذیرش پناهندگان فراری از جنگ در سوریه و عراق به معنی پیروزی داعش خواهد بود.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز با مطرح کردن ادعاهایی مانند «تنوع طایفه ای» در حاشیه کنفرانس بین المللی «قربانیان اقدامات خشونت آمیز طایفه ای و نژادی در خاورمیانه» تاکید کرد هدف از این کنفرانس این است که خاورمیانه همچنان تنوع خود را حفظ کرده و مسیحیان و ایزدی‌ها در آن حضور داشته باشند.

اما وی با اشاره به یکی از مهم ترین و خطرناک ترین اهداف حمله آمریکا به عراق و سوریه که خود فرانسه نیز با قدرت در آن شرکت دارد، تاکید کرد که تعداد زیادی از کشورهای جهان در ماههای آینده از تعهدات مالی برای پروژه‌های بازسازی زیر ساخت‌ها و خدمات اساسی و یا آموزش پلیس داخلی در مناطقی آزاد شده از سلطه داعش خبر خواهند داد.

این اظهارات خطرناک در مورد آنچه فابیوس آن را «مناطق آزاد شده » برشمرد نخستین اظهارات غربی واضح و مستقیم مبنی بر سوق یافتن به تقسیم سوریه است و این چیزی است که به گفته ناظران پیش از ایجاد منطقه حائل برای حمایت از اقلیت ها صورت خواهد گرفت.

تلاش فابیوس برای توجیه اقدامات نظامی در سوریه


این سخنان بهانه ای است که فابیوس از آن برای متقاعد کردن افکار عمومی اروپا و جهان به صحت اقدامات نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس و نیز سایر کشورهای ائتلاف در سوریه بر زبان آورد.

وزیر خارجه فرانسه از مناطق آزاد شده از سلطه داعش سخن گفت بدون اینکه دقیقا مشخص کند که چه کسی این مناطق را آزاد کرده و یا خواهد کرد؟ چه کسی در آنجا مستقر خواهد شد و از آن حمایت خواهد کرد؟ ارتباط مناطق مزبور با مرکز حکومت در دمشق بر اساس قانون بین المللی چیست؟

روشن است که فابیوس حضور سایر گروههای تروریستی به اصطلاح «خوب و درست» را در مناطق آزاد شده مشکلی نمی بیند از همین رو مانعی برای ارائه کمک های انسان دوستانه به آنجا نیز وجود ندارد زیرا اقلیت های مورد نظر او در این مناطق حضور دارند.

معیارهای دوگانه غرب در مبارزه با تروریسم


به این ترتیب یک بار دیگر مشخص می شود که غرب نه تنها در مبارزه با تروریسم بر معیارهای دوگانه تکیه دارد بلکه به منظور تسهیل ماموریت نظامی آینده در سوریه موضوع طایفه‌ای و نژادی را در منطقه علم می کند.

همه اینها تحت پوشش «کمک های بشردوستانه» برای ساکنان مناطق آزاد شده که در اصل وجود ندارند یا زیر بمباران جنگنده ای آمریکایی، ترک، فرانسوی و انگلیس هستند و یا کسانی که به دست تروریست ها قربانی می شوند، صورت می گیرد؛ تروریست هایی که با وجود اینکه آمریکا از افزایش حملات خود علیه آنان خبر داده است همچنان در حال امتداد در مناطق مختلف بوده و از تامین تسلیحاتی و مالی برخوردارند به اضافه اینکه نفت را در برابر چشم سرویس های امنیتی و نیروهای ائتلاف آمریکا صادر می کنند.

نگاه عمیق به فریب دادن افکار جهانی و پیش از همه اروپایی، نشان می دهد که آمریکا از بازاریابی برای تفکر « خطراتی که کمک های بشردوستانه روسیه به سوریه و تردید در آن و اهداف آن»، مانعی نمی بیند در نتیجه به طور رسمی از یونان درخواست کرد که به هواپیماهای غیرنظامی روسیه اجازه ندهد در حریم هوایی آن پرواز کنند.

به دنبال این درخواست، بلغارستان نیز بنا به درخواست واشنگتن و بروکسل مخالفت خود را با عبور هواپیماهای روس از آسمان خود اعلام کرد تا جایی که سخنگوی وزارت خارجه بلغارستان تاکید کرد که کشورش درخواست روسیه مبنی بر استفاده از حریم هوایی آن به منظور پروازهای کمک رسانی به سوریه را رد کرده است زیرا درمورد محموله های این هواپیماها به شدت تردید دارد.

مانع تراشی آمریکا در مسیر کمک رسانی روسیه به دمشق


در همین چارچوب واشنگتن در تلاش برای مانع تراشی در برابر انتقال کمک های روسیه به سوریه است و با مطرح کردن وجود « شک فراوان در مورد ماهیت این محموله ها» علاوه بر یونان و بلغارستان کشورهای دیگر را نیز تحت فشار قرار داده است که اجازه ندهند هواپیماهای حامل کمک های بشر دوستانه به سوریه از حریم هوایی آنان عبور کنند.

در مقابل این اقدامات «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو با در پیش گرفتن مسیرهای جایگزین به انتقال کمک های بشردوستانه به سوریه ادامه خواهد داد.

وی از فشارهای واشنگتن و سایر کشورها که به نظر می رسد منبع آن از بروکسل به عنوان مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا است، ابراز تاسف کرده و گفت این فشارها موجب شد برخی کشورها از وفاداری به تعهدات خود مبنی بر گشودن گذرگاههای انسانی برای عبور هواپیماهایی که ماموریت بشردوستانه دارند، فرار کنند.

روسیه از مسیرهای جایگزین برای کمک به سوریه استفاده می‌کند


«ولادیمیر جبارف» معاون اول رئیس کمیته بین المللی مجلس روسیه نیز گفت در صورتی که یونان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه مسدود کند، روسیه می تواند از حریم های هوایی جدید برای کمک رسانی به سوریه استفاده کند.

در این میان برخی منابع دولتی یونان اعلام کردند که روسیه به این کشور اطلاع داده است که مسکو نیازی به استفاده از حریم هوایی یونان ندارد و تصمیم گرفته است کمک های انسانی خود به سوریه را به شیوه های دیگر منتقل کند و چه بسا از مسیری که از شرق خاک یونان عبور می کند، استفاده کند.

در بحبوحه فشارهای آمریکا ناظران از مسیر دیگری که از خاک ایران و عراق گذشته و به سوریه می رسد، سخن می گویند اما پرواز هواپیماهای آمریکا بر فراز عراق و شرق سوریه زیاد است و علاوه بر این مسیر رومانی - صربستان و دریای مدیترانه نیز وجود دارد اما با توجه به فشارهای آمریکا و ناتو بر رومانی مسیر دوم تضمین شده نیست از همین رو مسیری جز ایران عراق که به نوعی از آذربایجان عبور می کند، باقی نمی ماند.

در این شرایط کارشناسان سوالاتی را در مورد امکان تحریک نیروی هوایی آمریکا و یا فشار بر آذربایجان و یا تهدید علیه ایران مطرح کرده و در عین حال در مورد اقدامات تحریک آمیز آمریکا و عواقب و رویارویی های ناشی از آن هشدار دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار