کد خبر: 726321
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
خسارت 81 ميليارتوماني به 27هزارتن محصول
وقتی اسم درخت زیتون به گوشمان می‌خورد، به یاد درخت بلند و زیبایی میفتیم که در تمام سال با وجود گرما و سرمای شدید باز هم پایدار و استوار باقی می‌ماند. این درخت زیبا که در همه فصول زیبایی برگ‌های باریکش را به رخ دیگر درختان می‌کشد، میوه‌هایی کوچک اما مملو از خواص را به صاحبانش هدیه می‌دهد.این محصول علاوه بر زیبایی منحصر به فردش از لحاظ اقتصادی هم برای اين باغداران از اهمیت بالایی برخوردار است. شهرستان طارم واقع در استان زنجان از جمله مناطقی است که در تولید زیتون با کیفیت حرف اول را می زند و قطب تولید زیتون در کشور محسوب می‌شود. باغداران طارمی هر سال 11 هزار و 886 هکتار از باغات خود را به کشت این محصول اختصاص می‌دهند. اما متاسفانه گرمای شدید بهاره امسال باغداران را داغ‌دار کرد. با وجود اینکه امسال پیش بینی می‌شد بیش از 45تن زیتون تولید شود اما افزایش دما و رسیدن آن به 40 درجه موجب خسارات جبران‌ناپذیری به محصول این باغداران شد و زحمت سختی يکساله در تنشان ماند.
میترا شهبازی

بیش از 810 میلیارد ریال خسارت وارد شده

گرمای شدید و وزش بادهای گرم از 25 اردیبهشت سال جاری همزمان با شکوفه دهی باغات زیتون شروع شد که ادامه آن، منجر به سقط گل‌ها و ریزش شدید میوه‌های تازه تشکیل یافته شد. این حادثه طبیعی خسارت زیادی به باغات زیتون این شهرستان وارد کرد. این درحالی است که امسال به عنوان سال آور درختان زیتون مشهور بود و پیش بینی می‌شد بیش از 45 هزار تن از این محصول تولید شود. اما افزایش دما و وقوع گرمازدگی خسارت 50 تا 75 درصدی به میوه این باغات وارد کرد و باغداران متضرر شدند.

اکنون با کمک گروهی متشکل از نمایندگان مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان زنجان و جهاد کشاورزی شهرستان طارم، میزان خسارت وارده شده برآورد شده است. به گفته مدیر جهاد کشاورزی میزان خسارت وارده 27000 تن محصول بوده که رقمی بیش از 810 میلیارد ریال به باغداران خسارت وارد شده است.
ورزش بادهای گرم و افزایش دمای هوا از 25 اردیبهشت تا 15 خرداد سال جاری موجب سقط گل و میوه درختان زیتون در سطح شهرستان طارم شد. بیشترین میزان دما در این 20 روز، در روزهای هشتم، 10 و 29 خرداد به 38 درجه سانتی گراد بالای صفر بود. 30 خرداد هم دمای این شهرستان به بیشترین میزان خود یعنی به 40 درجه بالای صفر افزایش یافت.

با توجه به اینکه حوادث طبیعی و غیرمترقبه قابل پیش‌بینی نیستند و همیشه در کمین بخش کشاورزی قرار دارد، تمام کشاورزان باید به منظور جلوگیری از خسارت مالی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند. علیرضا عماری مدیر جهاد کشاورزی طارم با تاکید بر این مطلب در ارتباط با وضعیت بیمه باغداران طارم می‌گوید: در حال حاضر 11 هزار و 886 هکتار از باغات زیتون شهرستان طارم بارده بوده که تنها 15 درصد آن تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته بود. بنابراین تنها این مقدار ناچیز از مزایای بیمه می‌تواند استفاده کند و به نظر می‌رسد بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی باید قوی‌تر از قبل وارد بحث فرهنگ سازی در زمینه تشویق کشاورزان به بیمه کردن محصولات کشاورزی شود، تا دوباره شاهد تحمیل خساراتی این چنینی به باغداران نباشیم.

بیمه‌هایی که دردی دوا نمی‌کنند

به دنبال وزش بادهای گرم در شهرستان طارم حدود 50 تا 65 درصد باغات زیتون با خسارت رو‌به‌رو شدند که بر اساس برآورد انجام گرفته این آسیب رسیده به باغات زیتون به ارزش 810 میلیارد ریال بوده است. معاون فرماندار شهرستان طارم با تایید این خبر می‌گوید: اکثر باغات این شهرستان بر اثر گرما خسارت دیدهاند. در این بین باغدارانی که محصولشان زیتون بود، بیش از همه در اين استان متضرر شده‌اند.

طبق گزارشات رسیده خسارت وارده به سایر محصولات محسوس نبود و ضرر اصلي به باغداراني که به توليد زيتون اشتغال داشتند، وارد شده و 18 هزار هکتار از باغات زیتون آسیب دیدهاند. ستار صفری در این خصوص می گوید: سال‌های پیش استان زنجان با چنین مشکلاتی رو‌به‌رو نبوده‌ است. متاسفانه این مشکلات طبیعی و خسارتهای طبیعی که به باغات وارد مي‌شوند قابل کنترل نیست و گاهی اوقات این اتفاقات تلخ برای باغداران رخ می‌دهد. بنابراين بيمه شدن باغداران بايد نقشي اساسي براي جبران خسارات اين چنيني ايفا ‌کند.

وی ادامه می‌دهد: باغاتی که بیمه بودند به طور حتم در برابر این اتفاق، خسارت دریافت خواهند کرد، ولی با توجه به اینکه سقف تعهدات محصولات کشاورزی پایین است اکثر کشاورزان علاقهای به بیمه کردن محصولات خود ندارند. بنابراین تعداد کمی از باغات در این شهرستان بیمه هستند.

این مسئول می‌گوید: امسال سال‌ آور زیتون بوده است و ما انتظار داشتیم که شاهد تولید زیاد زیتون باشیم اما متاسفانه به باغات زیتون خسارت وارد شد و این انتظار به سرانجام نرسید.

مسئولان برنامه‌ای برای جبران خسارات ندارند

با وجود اينکه رقم خسارات وارد شده به اين شهرستان، قابل چشم‌پوشي نيست و بيش از نيمي از باغات آسيب ديده‌اند اما زماني که به سراغ مديران سازمان جهاد کشاورزي اين استان مي‌رويم هيچ‌کس پاسخي درباره‌ اينکه چه آينده‌اي در انتظار باغداران خسارت ديده است، نمي‌دهد. هر کدام از اين مسئولان دولتي با بهانه‌تراشي از صحبت کردن امتناع مي‌کنند. بدتر از همه اينکه در گفتگوی خبرنگار "جوان" با نمايندگان مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي مهر تاییدی بر اهمال کاری مسئولان استان زده شد،مسئولانی که متاسفانه از موضوعی چنین مهم اظهار بی اطلاعی می کنند.

محسن علیمردانی نماينده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تنها کسي بود که به سوال خبرنگار روزنامه جوان پاسخي کوتاه داد. وي با بيان اينکه تاکنون هيچ کار کارشناسي براي جبران خسارات وارده به باغداران طارمي انجام نشده است، پرده از بي‌تدبيري متوليان مربوطه برداشت. اما اينکه چرا تاکنون هيچ کار کارشناسي‌اي براي مردم خسارت ديده شهرستان طارم انجام نشده است خود جاي سوال دارد.

گويا متوليان امر با امتناع کردن از پاسخگويي در مورد اين مشکل بزرگ، مي‌خواهند رنج و سختي که بر دوش باغداران طارمي وارد شده است را به فراموشي ‌بسپارند و از زير بار مسئوليتي که به عهده دارند شانه خالي کنند. با توجه به ميزان خسارت وارده به اين استان خاموش ماندن مسئولان جاي تعجب دارد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار