کد خبر: 712313
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
معاون آبخیزداری ومنابع طبیعی استان:
حسین بهرامی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اظهار داشت:شیوه های بهره برداری از اراضی شیبدار که عمدتأ شامل کشت دیم محصولات زراعی است فاقد توجیه اقتصادی است و نتیجه این امر عدم رفاه و فقر کشاورزان و بهره بردارن جوامع روستایی است
هوشیار طهماسبی

وی گفت: از طرف دیگر عمدتأ شخم مداوم و در جهت شیب این اراضی ، خاک آنها را مستعد فرسایش نموده است به نحوی که سطح وسیعی از اراضی شیبدار استان فاقد خاک حاصلخیز و بدون عمق کافی است .

 بهرامی اظهار داشت:تغییر در الگوی کشت و بهره برداری از این اراضی یکی از الزامات توسعه بخش کشاورزی و جوامع روستایی استان می باشد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان گفت:این معاونت طرح توسعه کشت گیاهان دارویی و گل محمدی در دیمزارهای کم بازده استان در دستور کار خود قرار داده است.

وی بیان داشت در این راستا در فاز اول در دو حوزه آبخیز دوراهان  سولگان در شهرستان بروجن و حوزه آبخیز حسین آباد در بازفت در سطح 20 هکتار کشت گل محمدی انجام خواهد شد.

 بهرامی همچنین گفت در حوزه آبخیز دوراهان شهرستان بروجن و چالشتر شهرستان شهرکرد در سطح 70 هکتار کاشت بذر گیاهان باریجه و آنغوزه انجام می شود .

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان اظهار داشت:این طرح بصورت مشارکت با مردم انجام خواهد شد و بخشی از هزینه های کاشت را معاونت آبخیزداری تأمین خواهد کرد .

وی باریجه و آنغوزه را گیاهان دارویی چند ساله خواند و گفت این گیاهان با پوشش مناسبی که بر سطح خاک ایجاد می کنند درکنترل فرسایش خاک نقش مهمی دارند  و از طرف دیگر با توجه به درآمد زایی خوبی که دارند می توانند به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای بهره برداران محلی در نظر گرفته شود .

همچنین گل محمدی به دلیل درختچه ای بودن در حفاظت خاک از فرسایش نقش مهمی دارد و بدلیل نیاز آبی کم و اقتصادی بودن محصول تولیدی قادر خواهد بود بعنوان یک جایگزینی برای کشت معمول فعلی عمل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر