کد خبر: 698619
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸
تغيير در مسير ژنو؟
ايران و 1+5 دوازدهمين نشست عمومي خود بعد از دستيابي به توافق ژنو را ديروز برگزار كردند. اين نشست بعد از چهار دور مذاكره محمد جواد ظريف و جان كري در ژنو و پاريس برگزار شد، مذاكراتي كه منابع غير رسمي مي‌گويند براي دستيابي به يك سند جديد به نام «سند اصول توافق» انجام شده است. با اين حال، اين سند هنوز براي طرح در نشست عمومي ايران و 1+5 آماده نشده است.
ايران و 1+5 دوازدهمين نشست عمومي خود بعد از دستيابي به توافق ژنو را ديروز برگزار كردند. اين نشست بعد از چهار دور مذاكره محمد جواد ظريف و جان كري در ژنو و پاريس برگزار شد، مذاكراتي كه منابع غير رسمي مي‌گويند براي دستيابي به يك سند جديد به نام «سند اصول توافق» انجام شده است. با اين حال، اين سند هنوز براي طرح در نشست عمومي ايران و 1+5 آماده نشده است.

به گزارش جوان، بعد از چهار دور مذاكرات دوجانبه بين محمد جواد ظريف و جان كري، همتاي امريكايي او در ژنو و پاريس و ملاقات‌هايي كه وزير امور خارجه ايران با همتايان فرانسوي و آلماني خود داشت، ديروز دوازدهمين دور نشست عمومي ايران با 1+5 در سطح معاونين وزراي خارجه شروع شد. سيد عباس عراقچي معاون ظريف و مجيد تخت روانچي عضو تيم مذاكره كننده ايراني، ديروز در نشست‌هايي جداگانه با سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه و هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ملاقات كردند. عراقچي طي روز‌هاي جمعه و شنبه هم با اعضاي تيم مذاكره كننده امريكايي ملاقات كرده بود، ملاقات‌هايي كه منابع ديپلماتيك مي‌گويند هدف آنها تدوين يك سند مشترك جديد به نام « سند اصول توافق» انجام شده است. بر اساس توافقي كه ايران و1+5در پايان مذاكرات وين انجام دادند و توافق ژنو را براي دومين بار تمديد كردند، طرفين تا 25 مارس 2015(5 فروردين ماه 1394) فرصت دارند بر سر «سند اصول توافق» تفاهم كنند و بعد از آن مذاكرات براي دستيابي به جزئيات توافق، تا 10 تير ماه 1393 ادامه خواهد داشت.

  تغيير مسير ژنو؟
حدود 50 روز بعد از توافق ايران و 1+5 براي تمديد دوم توافق ژنو، به نظر مي‌رسد دو طرف به جاي تلاش براي طي كردن مسير قبلي و دستيابي به توافق جامعي كه در توافق ژنو از آن صحبت شده، سعي دارند ابتدا به يك توافق كلي دست پيدا كرده سپس تا تير ماه بر سر جزئيات وارد مذاكره شوند. بعد از تمديد دوم توافق ژنو به مدت هفت ماه و هفت روز، هيچ كدام از طرفين نگفتند كه اين مدت تمديد بر اساس توافق ژنو انجام شده يا اينكه سندي حاشيه‌اي وجود دارد ولي شواهد و قرائن نشان مي‌دهد كه دو طرف تا حدي از مسيري كه توافق ژنو تعريف كرده بود، فاصله گرفته‌اند و به جاي تلاش براي دستيابي به توافق جامع، به دنبال تفاهم بر سر اصول كلي هستند. منابع ديپلماتيك ديروز همزمان با شروع نشست عمومي ايران با 1+5 گفتند كه طرف‌هاي ايراني و امريكايي در دور اخير مذاكرات ظريف با كري و بعد از آن، مذاكرات عراقچي و تيم همراه او با وندي شرمن و ساير اعضاي تيم امريكايي، سعي كردند بر سر پيش نويس سند اصول توافق به تفاهم رسيده و آن را به نشست عمومي 1+5 ارائه كنند ولي نتوانسته‌اند به توافق برسند.

 المانيتور روز يك‌شنبه به نقل از منابع ديپلماتيك گزارش كرد كه مذاكره كنندگان ايران و امريكا در ژنو براي تهيه يك سند مشترك تلاش زيادي كردند ولي به نظر نمي‌آيد كه توانسته باشند آن را در نشست عمومي ايران و 1+5 در روز يك‌شنبه ارائه دهند. يك ديپلمات نزديك به مذاكرات در پاسخ به خبرنگار المانيتور كه پرسيده آيا سندي كه مذاكره كنندگان ايران و امريكا روي آن كار كرده‌اند به ديگر اعضاي گروه 1+5 ارائه خواهد شد يا نه، گفت: «نه در اين دور از مذاكرات اين ديپلمات‌ها همچنين گفتند كه اين سند اصول توافق نام دارد كه احتمالا مقدمات چارچوب توافقي است كه ايران و گروه 1+5 قرار است تا ماه مارس 2015 به آن دست پيدا كنند. »

اصلي‌ترين موانع براي رسيدن به يك توافق ظرفيت غني‌سازي ايران و سرعت لغو تحريم‌ها، و همچنين مدت زمان توافق نهايي است. سيد عباس عراقچي، مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي ايران نيز در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كيودو ژاپن، 1+5 گفته كه هنوز قضاوت درباره روند مذاكرات زود است. به نتيجه نرسيدن اين دور از مذاكرات دوجانبه بين ايران با امريكا باعث شده كه يك ديپلمات حاضر در مذاكرات روز يك‌شنبه به رويترز بگويد كه طرفين در اين دور از گفت‌وگوها، به دنبال ارزيابي روند مذاكرات هستند.

علي واعظ، كارشناس حوزه ايران در گروه بحران بين‌الملل در گفت‌وگو با المانيتور تأكيد كرد: رايزني‌هاي ميان ايران و امريكا طي روزهاي اخير سخت‌ترين و دقيق‌ترين آنها از سال 2013 تاكنون بوده است. او مي‌گويد: « امروز به دنبال ارزيابي دستاورد ديدارهاي صورت‌گرفته و همچنين بررسي اين هستيم كه چطور مي‌توانيم در قالبي جامع، مذاكرات را به پيش ببريم. » تحت چنين شرايطي است بود كه «وانگ چون» نماينده چين در مذاكرات هسته‌اي، از طرف‌ها خواست كه فرصت جاري را غنيمت بشمارند و گفت: «زمان رو به اتمام است و پكن اميدوار است كه همه طرف‌ها قدر اين فرصت تاريخي را بدانند و از زمان بهره ببرند. آنها بايد دو كار انجام دهند؛ اولا با درايت، رويكردي عملگرا و انعطاف‌پذير در پيش بگيرند و ثانيا با تصميم‌گيري‌هاي قاطع از خود اراده سياسي لازم و حداكثري، نشان دهند.»

  امريكا اميدوار به «خط ميانه‌روتر»!
منابع امريكايي در واشنگتن با اشاره به عزم كنگره براي تحريم بيشتر ايران، مي‌گويند پيچيدگي‌هاي زيادي در برابر مذاكرات نهايي هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي «1+5» قرار دارد. روزنامه الحيات نوشت «منابع كاملاً مطمئن در واشنگتن مي‌گويند كه قبل از رأي‌گيري در كنگره (براي تحريم‌ بيشتر ايران) پيچيدگي‌هاي بزرگي مقابل مذاكرات هست. دولت امريكا به موفقيت خط ميانه‌روتر كه حسن روحاني و محمدجواد ظريف نماينده آن هستند، اميدوار است، تا سران در تهران را به مفيد بودن توافق متقاعد كنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار