کد خبر: 695139
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
بزرگ‌ترين و بي‌سابقه‌ترين رزمايش ارتش جمهوري اسلامي ديروز پايان يافت؛ رزمايشي كه با محوريت نيروي دريايي ارتش برگزار و نيروهاي هوايي، دريايي و قرارگاه پدافند در آن مشاركت چشم‌گيري داشتند
جعفر تكبيري
بزرگ‌ترين و بي‌سابقه‌ترين رزمايش ارتش جمهوري اسلامي ديروز پايان يافت؛ رزمايشي كه با محوريت نيروي دريايي ارتش برگزار و نيروهاي هوايي، دريايي و قرارگاه پدافند در آن مشاركت چشم‌گيري داشتند. اين رزمايش در حالي در پهنه‌اي به وسعت 2‌ميليون و 200 هزاركيلو متر مربع برگزار شد كه نه فقط سواحل مكران در جنوب كشور، بلكه بخش‌هاي بزرگي از آب‌هاي آزاد نيز تحت پوشش اين رزمايش قرار داشتند تا اقتدار ذوالفقار ولايت به رخ جهانيان كشيده شود.
نكته مهمي كه رزمايش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) را نسبت به ساير رزمايش‌هاي مشابه متمايز مي‌كند، حجم بالاي شلیک‌های صورت گرفته بود. در همين راستا نیروی زمینی ارتش با حجم سنگین آتش و شلیک موشک‌های ضدزره از یگان سطحی و بالگردی اقدام به پشتیبانی زمینی كرد و در كنار آنها، نیروی هوایی نيز با شلیک موشک‌های هوا به سطح و قرارگاه پدافند هوایی با شلیک موشک‌های شلمچه و اسکایگارد به پشتيباني از منطقه حفاظتي نیروی دریایی ارتش پرداختند تا اين نيرو بتواند عمليات‌هاي مختلف خود را با شلیک موشک‌های کروز دریایی نور و نصر و پرتاب اژدر از بالگرد و زیردریایی، به انجام برساند.
در اين ميان رونمايي و بهره‌گيري از جديدترين دستاوردهاي تسليحاتي ارتش جمهوري اسلامي نيز خود نكته مهم ديگري بود كه نگاه‌هاي جهاني را به سمت اين رزمايش معطوف كرد. استفاده از نسل‌هاي جديد انواع موشك زمين به هوا،‌ كروز دريايي نصر و نور و همچنين به كارگيري اژدرهاي جديد نيروي دريايي، در كنار استفاده از جديدترين تجهيزات نظامي شامل بالگرد، هواناو، ناوچه، زير دريايي، جنگنده و رادار و در نهايت اجراي تاكتيك‌هاي مختلف براي مقابله با دشمن فرضي، همه در كنار هم باعث شد كه پهنه آبي جنوب كشور محلي براي نمايش اقتدار ارتش جمهوري اسلامي ايران باشد.
در نهايت در آخرين روز اين رزمايش كه رهبر معظم انقلاب نيز براي آن پيامي ويژه فرستاده بودند، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نيز با حضور در منطقه رزمایش از نزدیک شاهد توان نظامی نیروهای چهارگانه ارتش بود تا تلاش‌هاي برخي رسانه‌ها در خصوص تلقين اين شايعه را كه دولت هيچ علاقه‌اي به توسعه حوزه نظامي كشور ندارد، خنثي كند.
همزمان با حضور حجت‌الاسلام روحانی در ناوشكن جماران، سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، سردار دهقان وزیر دفاع و دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش نيز در كنار رئيس‌جمهور به مشاهده رژه یگان‌های سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش پرداختند.
گفتني است با حضور رئیس جمهور و فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح روی ناوشکن جماران، پرچم سیاهی با چهار ستاره روی ناو برافراشته شد که نشانگر حضور عالی‌ترین مقام‌های کشور بود.
 
  پيشرفت نظامي در كنار تحريم‌ها
اما در اين بين نكته حائز اهميت تر از تمام اينها، نمايش توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي در حوزه نظامي است. حوزه‌اي كه از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي مورد تحريم جدي دشمنان جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت. به گونه اي كه كشورهاي صنعتي حتي حاضر به فروش سيم خاردار به ايران نبودند.اين در حالي بود كه در طرف مقابل تمامي قدرت‌هاي دنيا پشت رژيم بعثي عراق جمع شده بودند و با حمايت‌هاي مختلف از جمله در اختيار قرار دادن پيشرفته‌ترين تسليحات نظامي، دست در دست يكديگر، تمام تلاش خود را به كار بسته بودند تا نظام نوپاي جمهوري اسلامي را به زانو در بياورند اما به رغم تمامي اين فشارها، ملت ايران حاضر به پذيرش شكست نبود و نيروهاي مسلح از جمله سپاه و ارتش در كنار بسيج مردمي با تكيه بر توانايي‌هاي خود، اجازه ندادند كه تحريم‌ها دليلي براي ضعف و مانع دفاع از كشور شود؛ واقعيتي كه در طول ايام دفاع مقدس به خوبي رخ نمود و دنيا شاهد بود ارتشي كه روزي مستشاران امريكايي همه‌كاره آن بودند و تجهيزاتشان را فراهم مي‌كردند، چگونه با تكيه بر دانش خود توانست جنگي نابرابر را به كمك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پشت سر بگذارد و امروز شاهد هستيم كه نه تنها تمامي تجهيزات مدرن دفاعي اعم از انواع هواپيما و بالگرد، انواع تانك، انواع موشك، انواع تجهيزات الكترونيك و جنگ الكترونيك، انواع رادار و انواع سلاح هاي سبك و نيمه‌سنگين در داخل كشور توليد مي‌شود، بلكه صنايع جنگ‌افزار سازي كشور در حال تبديل شدن به رقيبي جدي براي شركت‌هاي بزرگ اسلحه‌سازي دنيا است، چراكه اين تجهيزات دفاعي با كيفيتي بسيار بالاتر و قيمتي نازل‌تر از مدل‌هاي مشابه شرقي و غربي در حال عرضه به بازارهاي جهاني است.

  تأمين امنيت شاهراه حياتي تنگه هرمز
اما توجه جدي رسانه‌هاي غربي به اين رزمايش در حالي است كه اين برنامه تنها جزئی از برنامه عادی دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که همه ساله برای به روز نگهداشتن آمادگی نیروها برگزار می‌شود. جمهوري اسلامي ايران از طريق برگزاري اين قبيل رزمايش‌ها مي‌كوشد تا آمادگي خود را براي تأمين امنيت شاهراه حياتي انرژي جهان كه همان تنگه هرمز است به رخ جهانيان بكشد.
علاوه بر این یکی دیگر از اهداف این رزمایش که تا عمق آب‌های بین‌المللی ادامه دارد، تثبیت عمق استراتژیک جمهوری اسلامی است و اعلام این واقعیت که خدشه‌دار شدن این عمق استراتژیک توسط نیروهای دشمن و به خطر انداختن منافع کشورمان، با پاسخگویی شدید نیروهای مسلح همراه خواهد بود. مويد اين موضوع نيز درگيري ناوگروه نيروي دريايي حاضر در اين رزمايش با دزدان دريايي بود كه قصد داشتند يكي از نفتكش‌هاي جمهوري اسلامي را بربايند. همچنين اخطارهاي مختلف رزمندگان ارتش جمهوري اسلامي به ناوگروه‌هاي فرامنطقه‌اي براي خروج از محدوده رزمايش نيز خود دليل ديگري است كه به كشورهاي متخاصم غربي اثبات كند كه جمهوري اسلامي در كنار كشورهاي دوست منطقه توانايي تأمين امنيت، شريان انرژي در محدوده تنگه هرمز و درياي عمان را دارند.

    تقسيم تأمين امنيت ميان ارتش و سپاه
اما در حالي كه رسانه‌هاي داخلي و خارجي محو قدرت‌نمايي ارتش در سواحل مكران جنوب كشور بودند، واقعیتی که از ديد بسياري پنهان ماند، نقش سپاه به عنوان ديگر بازوي اقتدار كشور در خصوص تأمین امنیت شریان اصلی انرژی جهان است، چراکه بر اساس دکترین دفاعی جمهوری اسلامی، دفاع و تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بر عهده سپاه پاسداران و تأمین امنیت بخش ورودی تنگه هرمز و دریای عمان بر عهده نیروی دریایی ارتش است. بنابراین اگر روزی استراتژی دفاعی کشور، روی مسدود کردن تنگه هرمز یا تمرین در این خصوص باشد، قطعاً سپاه پاسداران نیز وارد گود خواهد شد و تحرکاتی مشترک به همراه ارتش انجام خواهد داد.
این موضوع خود گواه این است که آنچه امروز در تمرینات ارتش جمهوري اسلامي ايران دیده می‌شود، تنها بخشی از توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی  و بخش بزرگ دیگری از این توانمندی، در اختیار سپاه پاسداران است.
علاوه بر این، مقامات کشورمان بارها این نکته را گوشزد کرده‌اند که خلیج فارس و تنگه هرمز باید همواره نقطه صلح و ثبات برای تمامی کشورهای حاشیه‌ای باشد. این در حالی است که تحرکات مشکوک برخی از کشورها و طرح ادعاهایی درباره تمامیت ارزی کشورمان، همواره با تذکر شفاهی مقامات ایرانی روبه‌رو شده و هیچ اقدام نظامی در خصوص این تهدیدات صورت نگرفته است چراکه ایران نمی‌خواهد امنیت این نقطه حساس خدشه‌دار شود.
ایران معتقد است که صلح در این منطقه به نفع تمامی کشورهای حاشیه‌ای خلیج‌فارس است و ثبات کشورهای این منطقه به یکدیگر ارتباط دارد، بنابراین دنیای غرب با اشراف به واقعیت‌های نظامی جمهوری اسلامی و نقاط استراتژیکی که در این منطقه تحت اختیار کشورمان است، باید این نکته را در نظر بگیرد که هر ماجراجویی علیه کشورمان، نه تنها با پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد بلکه زمینه‌ساز سقوط اقتصاد ترک خورده آنان خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار