کد خبر: 677892
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
سرپرست موسسه کشاورزی رضوی
سرپرست موسسه کشاورزی رضوی از برداشت 3 هزار و 500 تن محصولات جالیزی از مزارع این موسسه خبر داد.
 به گزارش خبرنگار جوان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اقتصادی رضوی، محمد باقر طوسی با اعلام این خبر گفت: امسال 800  تن خربزه و 2 هزار و 500 تن هندوانه برداشت شد که 90 هکتار به کشت هندوانه و 46 هکتار از این اراضی نیز به کشت خربزه به روش نرسرینگ اختصاص داده شده است.

وی از جمله مزایای کشت به روش نرسرینگ را صرفه‌جویی حداقل دو نوبتی آبیاری نسبت به روش کشت بذری مستقیم ذکر کرد و گفت: کاهش میزان مصرف بذر به دلیل کشت بذور در محیط کنترل شده گلخانه‌ای، استفاده از بذور هیبرید با راندمان تولید بالا، کنترل علف‌های هرز و محافظت گیاه در مقابل تگرگ و ... از دیگر مزایای کشت به روش  نرسرینگ است.

طوسی با بیان این که مهمترین چالش در سال‌های اخیر در بخش کشاورزی، مسأله کمبود آب و محدودیت‌های بوجود آمده در این زمینه است اظهار داشت: کاهش بارندگی، افزایش و نوسانات زیاد دما و تغییرات جوی در فصل زمستان در سال‌های اخیر، به شدت توسعه سطح زیر کشت و همچنین عملکرد  تولید را تحت تأثیر قرار ‌داده است.

سرپرست موسسه کشاورزی رضوی ادامه داد: به همین منظور انتخاب الگوی کشت مناسب  به همراه انتخاب بذور مقاوم و پرتولید از مهمترین برنامه‌های آینده این شرکت است.

وی اضافه کرد: احداث استخرهای ذخیره آب با پوشش ورق ژئوممبران با هدف ذخیره سازی آب وحذف آبیاری شبانه و در نتیجه جلوگیری از هدر رفت وافزایش کارائی آب، همچنین اصلاح الگوی کشت به نفع محصولات با درآمد بیشتر از جمله توسعه سطح زیر کشت جالیز به روش نرسرینگ، استفاده از مزایای فروش محصول نوبرانه و توسعه سطح کشت چغندر قند از دیگر برنامه‌های این شرکت است.

طوسی یادآور شد: با توجه به کاهش شدید منابع آبی و تغییرات آب و هوایی و نیز موقعیت جغرافیایی این موسسه و نزدیکی به راه‌های مواصلاتی، کشت‌های قابل کنترل، آینده خوبی را خواهد داشت و بدین منظور طرح احداث گلخانه در سطح 1 هکتار، از جمله برنامه‌های آینده این شرکت خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار