کد خبر: 674352
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
نگاهي به مزيت‌ها و شيريني‌هاي ازدواج دانشجويي
نگاهي دوباره به كارت دعوت كرده و يك بار ديگر آدرس را بررسي مي‌كنم كه يك وقت آدرس را اشتباهي نروم. كارت دعوت به يك جشن عروسي است اما با تمام كارت دعوت‌هاي ديگر تفاوت دارد. كارت دعوت به يك جشن ازدواج دانشجويي است؛ جشن ازدواج 200 زوج دانشجو.
مهدي ارجمند

وقتي به محل برگزاري جشن مي‌رسم همه چيز به خوبي تدارك ديده شده از شيريني و آبميوه براي پذيرايي از ميهمانان تا اهداي شاخه‌هاي گل و 100 ماشين عروس كه بيرون محوطه دانشگاه به صف ايستاده‌اند.

ميهمانان مراسم هم انگار از اين وضعيت خيلي راضي به نظر مي‌رسند اين را مي‌شود از صحبت‌هاي يواشكي ميهمانان فهميد كه آرام‌آرام با يكديگر صحبت مي‌كنند.

مخارج اين ازدواج هم بسيار پايين است تازه اينجا به دانشجويان وام ازدواج دانشجويي و هديه ازدواج نيز مي‌دهند شايد براي همين است كه خيلي از خانواده‌ها هم با توجه به هزينه‌هاي كمر‌شكن برگزاري مراسم ازدواج، به برگزاري مراسم ازدواج دانشجويي راضي هستند. هرچند اين تمام علت رضايت آنها از اين نوع ازدواج‌ها نيست بلكه به گفته پدر يكي از دانشجويان سادگي و صميميتي كه در اين نوع مراسم مشاهده مي‌شود شيريني خاصي دارد.

اينجا با ديگر تالارهاي شهر فرق دارد. نه از تجملات و زرق و برق خبري است و نه از بريز و بپاش‌هاي بي‌خود و بي‌جهت كه چيزي جز اسراف و دور ريختن پول بي‌زبان نيست.

خيلي از همين دانشجويان مطمئناً در بين بستگان خود افرادي را ديده‌اند كه براي برگزاري يك شب مراسم عروسي ميليون‌ها تومان پول بي‌زبان را خرج كرده‌اند حال اينكه اگر همين مراسم را ساده برگزار مي‌كردند مي‌توانستند آن پول را صرف خريد خانه يا پول‌پيش براي اجاره مسكن كنند يا پس‌اندازي براي شروع زندگي.

اينجا اما در اين مراسم ازدواج دانشجويي وضع به شكل ديگري است. هزينه‌هاي اينجا تا حدود بسيار زيادي پايين آمده است. سادگي و صميميت مراسم به خوبي نمايان است و از همه مهم‌تر زوج‌هاي جوان از اين ازدواج و اين مراسم احساس رضايت دارند. اين را مي‌شود از لبخند عروس و دامادهايي فهميد كه با صداي كف‌زدن ميهمانان وارد تالار اصلي برگزاري مراسم مي‌شوند و بعد از آن عطر صلوات فضاي سالن را پر‌مي‌كند.

مراسم با قرائت قرآن آغاز و سپس با سخنراني و اجراي چند برنامه هنري ادامه مي‌يابد و با تجليل از زوج‌هايي كه كمترين مهريه را داشته‌اند به پايان مي‌رسد. دو‌ساعت بعد زوج‌هاي جوان و دانشجويان سوار ماشين‌هاي گل‌زده بيرون تالار مي‌شوند و گام در راهي مي‌گذارند كه قرار است از امروز تا آخر عمر اين راه را با هم طي كنند.

ازدواج دانشجويي، زندگي سالم

بر اساس آنچه تحقيقات و بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان رضايتمندي افراد در زندگي كه ازدواج دانشجويي داشته‌اند بسيار بالاتر از ساير زندگي‌هاست. زوج‌هاي جوان دانشجو بيشتر از ديگران در زندگي احساس خوشبختي مي‌كنند.

خوشبختي هم كه مي‌دانيد الان گمشده خيلي از زندگي‌هاي امروزي است. زندگي‌هايي كه گاه به محلي براي فخر‌فروشي به ديگران تبديل شده است. زندگي كه با حيف و ميل ميليون‌ها پول بي‌زبان و اسراف و بريز و بپاش بي‌خود و بي‌جهت شروع و سپس با تجملات و فخر‌فروشي ادامه مي‌يابد.

اينجا اما در جمع خانوادگي يك زوج جوان دانشجو كه در خوابگاه دانشجويي سكونت دارند از اين حرف‌ها خبري نيست و آنچه بيشتر به چشم مي‌خورد سادگي، صميميت، رضايت و توكل به خداست.

اينجا يك خوابگاه دانشجويي با 40 واحد است كه از سوي يك واقف خير‌خواه فقط و فقط براي استفاده دانشجويان متأهل وقف شده و در اين خوابگاه 40 زوج جوان را مي‌بينيد كه در يك فضاي دلنشين و دوست‌داشتني كنار هم زندگي مي‌كنند، درس مي‌خوانند، كار مي‌كنند و در فعاليت‌هاي اجتماعي نقش پررنگي دارند.

سمانه و مجيد يكي از 40 زوج اين خوابگاه هستند كه حالا چهار سالي مي‌شود كه از ازدواجشان مي‌گذرد و هر دو دانشجوي مقطع دكترا هستند و ترم آخر را مي‌گذرانند. مجيد از آن بچه‌هاي خوش‌ذوق و باصفاست. آقاي دكتر از زندگي و ازدواج دانشجويي‌اش راضي است هرچند به گفته خودش زندگي در يك خوابگاه دانشجويي آن هم با دو تا بچه‌اي كه خداوند به آنها عطا كرده خيلي سخت است اما او اعتقاد دارد همين سختي‌هاي زندگي است كه باعث مي‌شود انسان‌ها بهتر و بيشتر رشد كنند. مجيد معتقد است يك رودخانه آرام هيچ‌گاه از انسان يك شناگر ماهر نمي‌سازد. براي همين است كه در كنار تحصيل يك كار مناسب و آبرومند نيز براي خودش دست و پا كرده و هفته‌اي دو روز تدريس مي‌كند. همسر مجيد هم پا ‌به ‌پاي همسرش در زندگي تلاش مي‌كند. به قول مجيد او زن زندگي است و چون شرايط شوهرش را درك مي‌كند مثل برخي از خانم‌ها از شوهرش درخواست‌هاي نامعقولي ندارد كه مثلاً بايد فلان لوازم منزل را بخريم يا...

آقاي دكتر گزارش ما مي‌گويد: وقتي براي برخي از دوستان يا دانشجويان زندگي‌ام را شرح مي‌دهم باور نمي‌كنند اما كافي است سري به اين خوابگاه بزنند آن‌وقت معني واقعي زندگي را مي‌بينند.

مزيت‌هاي ازدواج دانشجويي

سري هم به دانشگاه مجاور اين خوابگاه مي‌زنم و با تعدادي از دانشجويان نيز در اين خصوص صحبت مي‌كنم. فاطمه رحيمي كه از شهرستان آمده و مدت دو سال است در اين دانشگاه تحصيل مي‌كند، مي‌گويد: به نظر من ازدواج دانشجويي داراي مزيت‌هاي بي‌شماري است كه در ديگر ازدواج‌ها ديده نمي‌شود اول اينكه مهم‌ترين حسنش شناخت تقريباً كامل طرفين از يكديگر است. وي مي‌گويد: وقتي يك زوج دانشجو حداقل دو سال و حد‌اكثر هشت سال با هم در يك محيط مشترك با اهداف مشترك و شرايط تقريباً مساوي تحصيل مي‌كنند به خوبي با اخلاقيات يكديگر و خلق و خوي هم آشنا مي‌شوند بنا‌بر‌اين محيط دانشگاهي يك محيط مناسب براي شناخت همسر ايده‌آل و تشكيل زندگي است. وي كه در مقطع كارشناسي رشته حقوق درس مي‌خواند، مي‌افزايد: فضاي دانشگاه به گونه‌اي است كه وقتي صحبت از ازدواج و دلبستگي افراد به يكديگر مي‌شود اين فضا با فضاي بيرون دانشگاه تفاوت بسيار زيادي دارد و فردي كه پيشنهاد ازدواج را مي‌دهد پيشنهادش كاملاً جدي است و شرايط به گونه‌اي نيست كه بخواهد با احساسات طرف مقابل بازي كند و به قصد سوء‌استفاده به طرف مقابل پيشنهاد ازدواج دهد. دانشجوي ديگري نيز در اين باره مي‌گويد: يكي از مهم‌ترين امتيازات ازدواج دانشجويي ساده برگزار شدن آن است به گونه‌اي كه خيلي از جوان‌ها امروزه وقتي صحبت از ازدواج كه مي‌شود هزينه‌هاي بالاي برگزاري مراسم ازدواج را بهانه مي‌كنند حال اينكه در ازدواج دانشجويي و سپس ادامه زندگي زوج دانشجو اين هزينه‌ها تا حد بسيار زيادي كاهش مي‌يابد.

اين دانشجو كه خود دو سال پيش مراسم ازدواج دانشجويي‌اش را برگزار كرده است، مي‌افزايد: اما به اعتقاد من مهم‌ترين امتياز ازدواج دانشجويي اين است كه سن ازدواج پايين مي‌آيد و افراد در سن معقول و مناسب زندگي مشتركشان را آغاز مي‌كنند.

وي اضافه مي‌كند: متأسفانه سن ازدواج بالا رفته و اين باعث مي‌شود تا افراد بعد از فارغ‌التحصيلي و داشتن يك شغل مناسب به فكر ازدواج بيفتند كه اين موضوع موجب مي‌شود فرد براي انتخاب همسر آينده‌اش دچار وسواس شود و نتيجه آن هم اين مي‌شود كه در حال حاضر شاهد وجود تعداد بالايي از جواناني هستيم كه به رغم سن بالا هنوز موفق به ازدواج نشده‌اند.

صحبت‌هاي دانشجويان بيشتر حول و حوش مزايا و امتيازات ازدواج دانشجويي است و بيشتر آنان با اينگونه ازدواج‌ها موافق هستند. هرچند در اين ميان برخي ديگر از دانشجويان با اينگونه ازدواج‌ها مخالفند و به اعتقاد تعدادي از آنها فضاي دانشگاه محيط خوبي براي شناخت افراد نيست.

اما در اين ميان محمود عبدخدايي مشاور خانواده و مدرس دانشگاه با نظر دانشجويان گروه اول موافق است و مي‌گويد: ازدواج دانشجويي داراي مزيت‌هاي فراواني است كه از آن جمله مي‌توان به كاهش هزينه‌ها، كاهش سن ازدواج، افزايش ميزان رضايتمندي، افزايش اشتراكات بين زوجين، كاهش ميزان طلاق و... اشاره كرد.

وي مي‌افزايد: وقتي يك دختر و پسر چند سال در يك دانشگاه در كنار هم تحصيل مي‌كنند ميزان شناختشان از يكديگر افزايش مي‌يابد مخصوصاً اينكه هر دو در يك رشته تحصيل كنند آن وقت ميزان اشتراكات و علايقشان نيز افزايش مي‌يابد.

اين مشاور خانواده به موضوع كاهش سن ازدواج در دانشجويان اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: نگاهي به آمارها نشان مي‌دهد متأسفانه ميزان افراد مجرد داراي سن بالا در جامعه رو به افزايش است كه اين موضوع نشان‌دهنده اين است كه برخي از مسائل مانند سختگيري خانواده‌ها در برگزاري مراسم ازدواج و نيز افزايش هزينه‌هاي ازدواج باعث شده تا فرد نتواند همسر دلخواه خود را پيدا كند.

با صحبت‌هاي اين مشاور خانواده به ياد آمارهايي مي‌افتم كه در رسانه‌ها در خصوص سن بالاي افراد مجرد در جامعه منتشر شده است. آنطور كه يكي از خبرگزاري‌ها نوشته است: سن ازدواج شامل طيف سني ۲۰ تا ۳۴ سال براي آقايان و ۱۵ تا ۲۹ سال براي خانم‌ها مي‌شود و آقايان در سن ازدواج كشور با طيف سني ۲۰ تا ۳۴ شامل ۱۲ ميليون و ۷۰‌هزار نفر مي‌شود كه از اين تعداد ۵ ميليون و ۵۷۰‌هزار نفر هرگز ازدواج نكرده‌اند.

ضمن اينكه خانم‌هاي در سن ازدواج كشور با طيف سني ۱۵ تا ۲۹ سال شامل ۱۱ ميليون و ۷۹۰ هزار نفر مي‌شوند كه از اين تعداد 5 ميليون و ۶۷۰ هزار خانم هرگز ازدواج نكرده‌ و اين يعني اينكه ۴۸‌درصد خانم‌هاي در سن ازدواج كشور هرگز ازدواج نكرده‌اند.

در مجموع گفته مي‌شود يك ميليون و ۳۰۰‌هزار خانم و آقا در معرض خطر تجرد قطعي قرار دارند و در اين ميان خانم‌ها تقريباً سه برابر بيشتر نسبت به آقايان در معرض خطر تجرد قطعي قرار دارند.

بر اساس آخرين آمار جمع تمامي ازدواج‌نكرده‌ها در كشور در سه گروه افراد در سن ازدواج كه هرگز ازدواج نكرده‌اند، افراد در سن خطر تجرد قطعي برابر ۱۲‌ميليون و ۶۹۲‌هزار نفر است و در مجموع ۱۴ ميليون و ۹۹۲‌هزار نفر آمار تمامي مجردان در كشور است.

اما عبدخدايي در ادامه صحبت‌هاي خود به پايين بودن مهريه‌ها در ازدواج‌هاي دانشجويي اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: يكي از مهم‌ترين امتيازات ازدواج‌هاي دانشجويي پايين بودن مهريه‌ها در بسياري از اين ازدواج‌هاست به گونه‌اي كه مهريه عروس خانم در ازدواج دانشجويي 5 يا 14 سكه تعيين مي‌شود و يا حتي گاه ميزان مهريه‌هاي بسيار پاييني مانند يك سكه را شاهد هستيم. وي مي‌گويد: همين پايين بودن مهريه نشان مي‌دهد اين زوج براي داشتن و ساختن يك زندگي خدا‌پسندانه قدم در راه ازدواج و زندگي مشترك گذاشته‌اند و معيارهايشان در زندگي با تمام آدم‌ها متفاوت است. اين مشاور خانواده در ادامه صحبت‌هاي خود مي‌افزايد: در‌خواست من از خانواده‌ها اين است كه نسبت به ازدواج دانشجويي خوشبين باشند و مطمئن باشند كه برگزاري مراسم و جشن ازدواج دانشجويي داراي امتيازات و مزاياي بسيار بالايي است ضمن اينكه در كيفيت زندگي زوجين نيز تأثير‌گذار است.

وي همچنين به پايين بودن ميزان طلاق در ازدواج‌هاي دانشجويي اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: طبق پژوهشي كه در سال 92 بين 300 هزار زوجي كه بين پنج، شش‌سال گذشته ازدواج كرده ‌بودند، با پيگيري ثبت احوال انجام گرفت، مشخص شد آمار طلاق اين زوجين زير 2‌درصد بوده است كه نسبت به آمار طلاق جامعه بسيار پايين‌تر است و اين آمار پايين نشان از موفقيت اين ستاد در امر ازدواج موفق است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر