کد خبر: 669758
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
یک مقام مسئول در وزارت نیرو از معرفی حدود 13 هزار کیلومتر حریم رودخانه‌ها به سازمان ثبت اسناد و املاک برای جلوگیری از نقل‌ وانتقال سند و ساخت‌ و ساز خبر داد.
به گزارش مهر، غزال جعفری گفت: زمین‌های حریم رودخانه٬ تالاب و دریاچه‌ها انفال محسوب می‌شوند و حفظ آنها از لحاظ مدیریت منابع آب و منابع طبیعی که مردم باید به‌ طور یکسان و مشترک از این منابع بهره‌مند شوند، دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: تعیین عرض بستر حریم رودخانه‌ها با مطالعات فنی، نقشه‌برداری و سیلاب‌های 25 ساله رودخانه‌ها مشخص می‌شود.

جعفری ادامه داد: ما به تعیین حد بستر حریم رودخانه‌های خشک٬ فصلی و دایمی ملزم هستیم و از 145 هزار کیلومتر مسیر رودخانه‌ای که در کشور وجود دارد، تاکنون 38 هزار کیلومتر آن را مورد مطالعه قرار داده‌ایم.

مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه تعیین حد بستر رودخانه‌ها عموما هزینه‌ بر است٬ اظهار اشت: قسمت‌هایی که مورد مطالعه قرار نگرفته است، برای شرکت‌های آب منطقه‌ای به‌ ازای هر کیلومتر دو تا 2.5 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

وی با بیان اینکه کاهش خطر سیل از دو جنبه سازه‌ای و غیرسازه‌ای در حال پیگیری است٬ افزود: دیدگاه جهانی مدیریت غیرسازه‌ای است، یعنی فرهنگ‌ سازی برای اینکه مردم از رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

جعفری گفت: هر کیلومتر دیواره‌ سازی رودخانه‌ها برای جلوگیری از سیل یک تا دو میلیارد تومان هزینه دارد که با فرهنگ‌ سازی و همکاری مردم نیازی به این هزینه‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه یکسری از متصرفان در حریم رودخانه‌ها سند مالکیت دارند تصریح کرد: مردم اغلب اسناد غیررسمی دارند که ما را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است.

جعفری با بیان اینکه حفظ بستر حریم رودخانه‌ها یک برنامه فراسازمانی اس٬ خاطرنشان کرد: ما در حدود 13 هزار کیلومتر از حریم رودخانه‌ها را به سازمان ثبت اسناد و املاک تحویل داده‌ایم که در نقشه‌ های‌ شان پیاده کنند تا از هرگونه نقل‌ و انتقال سند و هر مجوزی برای ساخت‌ و ساز در این محدوده جلوگیری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار