کد خبر: 667629
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
محمد مهدی شریعتمدار:
اگر محاصره رفع نشود دلیلی برای آتش بس وجود ندارد. اینطور نیست که بگوییم اگر آتش بس صورت نگیرد به معنای ادامه کشتار در فلسطین است زیرا ادامه محاصره هم به قتل مردم می انجامد.
به گزارش گروه بین الملل-فرهنگ نیوز، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و انتشار اخبار و ابعاد این جنایات توسط رسانه های اسلامی جهان، موجب ایجاد موج عظیم ضد صهیونیستی در کشورهای مختلف جهان شده است. محمد مهدی شریعتمدار، قائم مقام دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی و کارشناس ارشد مسائل منطقه غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار فرهنگ نیوز، با اشاره به اهمیت پوشش رسانه ای این جنایات در جهان، تصریح کرد: در جنگ قبلی و کنونی غزه این حجم از کار رسانه ای باعث اثرگذاری روی افکار عمومی جهان شد و نه تنها در جهان اسلام بلکه در تمام دنیا حتی در اروپا و آمریکا شاهد برگزاری راهپیمایی و تظاهرات بودیم.

شریعتمدار با اشاره به دلایل حمایت جمهوری اسلامی ایران از فلسطین گفت: در طول حدود ۳۵ سالی که از انقلاب میگذرد این سوال قابل طرح بوده و بارها به آن پاسخ داده شده، من به اجمال در دو نکته پاسخ آن را بیان میکنم.

نکته اول مربوط به ایدئولوژی و گفتمان جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر اسلام، منافع امت اسلامی، وحدت اسلامی و مقدسات امت اسلامی و رسیدگی به مسائل جهان به ویژه جهان اسلام و حقوق مستضعفان است. این آرمانها باعث دفاع ما از سرزمین و مردم و مقدسات فلسطین میشود.

فلسطین به لحاظ حقوقی بخشی از دارالاسلام است که توسط گروهی بیگانه به زور غصب شده و بر همه ما فرض است که در راه دفاع از دارالاسلام بکوشیم و از مظلومین فلسطین در برابر جنایات صهیونیست ها حمایت کنیم. فلسطین به عنوان یک مسئله محوری امت اسلامی و عامل وحدت جهان اسلام در کانون توجه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

نکته دوم، جدای از آرمانهای انقلاب، به امنیت ملی ما و کشورهای منطقه مربوط میشود. رژیم صهیونیستی تهدیدی برای کل منطقه است، رژیمی مسلح، توسعه طلب که هیچ مرزی برای خودش ترسیم نکرده و از نیل تا فرات را سرزمین خود میداند. رژیمی که با داشتن سلاحهای کشتار جمعی (حداقل ۲۰۰ کلاهک اتمی اعلام شده) در عین حال معاهده NPT را هم امضا نکرده و همواره ثابت نموده که به هیچ یک از پیمانهای بین المللی متعهد نیست و نه تنها کشورهای اطراف خود بلکه به سایر کشورها هم حمله و تجاوز نموده و بمباران مناطقی در عراق از این دست است. از سوی دیگر طراح بسیاری از توطئه های منطقه است.

بنابراین دکترین امنیت ملی کشور ما نمی تواند بدون در نظر داشتن چنین رژیم توسعه طلب و جنایتکاری تدوین شود. و ما همواره باید رژیم صهیونیستی را به عنوان دشمن اصلی خود در منطقه و خطری برای جمهوری اسلامی ایران بدانیم. که بهترین راه دفع این خطر حمایت از مقاومت فلسطین است تا بتواند در همان خاک فلسطین ضرباتی را به این رژیم وارد نماید.

فرهنگ نیوز: اهمیت فلسطین برای جهان اسلام و کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

اهمیت فلسطین هم به خاطر موقعیت سوق الجیشی که بر سر راه ارتباطی بین آفریقا، آسیا و اروپا و دو دریای سرخ و مدیترانه و کانال سوئز قرار دارد. به لحاظ فرهنگ و تاریخ و تمدن هم فلسطین مهد تمامی ادیان ابراهیمی، یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده است و از طرف دیگر مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام است که بدون برقراری صلح و ثبات و امنیت در فلسطین، برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان قابل تصور نیست.

فلسطین همواره کانون فعل و انفعالات سیاسی منطقه بوده و رهبر مقاومت حزب الله لبنان، سید حسن نصرالله جمله بسیار مهمی دارند و آن اینست که: ”هرکس برگ فلسطین را در اختیار داشته باشد در واقع مدیریت منطقه و جهان عرب را در اختیار دارد."

لذا فلسطین جدای مسائلی که عرض کردم برای جهان اسلام اهمیت دارد چون قبله اول مسلمانان و محل معراج پیامبر اکرم(ص) است، بسیاری از آثار تاریخی بعضی صحابه و جد بزرگوار پیامبرکه قبرش در منطقه غزه است و به همین خاطر غزه به نام غزه هاشم معروف است. همه اینها از دلایل اهمیت فلسطین است.

فرهنگ نیوز: آیا ارتباطی میان جنایات در غزه و حملات داعش به عراق وجود دارد؟

بدون شک اگر تبارشناسی کنیم، گروههای تروریستی منطقه را دست پروردگان استکبار جهانی می بینیم.

بدون شک میان اینها و رژیم صهیونیستی ارتباطاتی وجود دارد. ما حتی یکبار شاهد نبودیم که گروهی مثل داعش علیه رژیم صهیونیستی اظهار نظر یا اقدامی انجام دهد. اخباری که از ارتباطات رهبران داعش با سرویس های جاسوسی استکبار منتشر میشود دلیل دیگری بر این ارتباط است. حتی اخباری که درباره درمان مجروحان گروههای داعش و النصره در خاک رژیم صهیونیستی صورت میگیرد دال بر این ارتباط است.

نکته مهم دیگر اینکه ما ببینیم اقدامات داعش در جهت شکسته شدن محور مقاومت در منطقه است. پیش از این در لبنان و سوریه و امروز در عراق و اگر میتوانستند حتی علیه ایران. این جبهه مقاومت در واقع تنها محوریست که علیه اشغالگری صهیونیست ها ایستادگی کرده و سایر کشورهای عربی که متاسفانه واداده اند و اقدامی انجام نمیدهند.

ما دو پروژه در منطقه داریم،۱ - پروژه استکبار و اشغالگری و ۲- پروژه مقاومت در برابر استکبار. بنابراین حمله به محور مقاومت خواسته یا ناخواسته، اعلام شده یا نشده به معنای حمایت از پروژه استکبار است. و  اولین کسی که از وضعیت موجود بهره میبرد رژیم صهیونیستی است.

بحث امنیت رژیم صهیونیستی خط قرمز جهان استکبار است و عملا شاهد بودیم استکبار جهانی کشورهایی را که می توانستند نقشی علیه رژیم صهیونیستی داشته باشند ولو بالقوه توسط جنگ ها و درگیریهایی تضعیف  و یا آنها را مجبور کرد وارد پیمانی با اسرائیل بشوند که امکان اقدام علیه آن وجود نداشته باشد. در حمله آمریکا به عراق ارتش عراق تقریبا از بین رفت و علی رغم قراردادهای مبنی بر تجهیز و آموزش ارتش جدید اقدام جدی صورت نگرفت، جبهه النصره و داعش در سوریه تلاش کردند ارتش این کشور را زمین گیر کنند و در مصر هم به نحوی دیگر ارتش را از صحنه مبارزه احتمالی علیه رژیم صهیونیستی خارج کردند. طبعا کسانی که به این پروژه کمک می کنند به امنیت رژیم صهیونیستی و تحقق استکبار جهانی کمک کرده اند.

به نحوی میتوان اقدامات تروریستی داعش و تجاوزات رژیم صهیونیستی را دو روی یک سکه دانست که هر دو از یک آبشخور سرچشمه میگیرند.

فرهنگ نیوز: نقش ترکیه در شعله ور شدن آتش های منطقه را چگونه ارزیابی میکنید؟

در اینکه ترکیه در آرزوی دولت عثمانی در منطقه است شکی نیست و این لزوما امری منفی نباید تلقی شود بلکه میتواند جنبه مثبت هم داشته باشد، بستگی به این دارد که تلاش ترکیه در تضاد با منافع امنیت ملی ما و بعضی کشورهای منطقه نباشد. البته ترکها در رسیدن به چنین آرمانی اشتباهات استراتژیک داشته اند چه در سوریه و چه در عراق در کنار کسانی قرار گرفتند که به پروژه استکبار و ارتجاع منطقه کمک کردند.

ترکها به لحاظ ایدئولوژیکی و سیاسی با جریانات ارتجاعی منطقه و جریاناتی که چهره خشونت آمیز از اسلام ارائه میدهند سازگاری ندارند ولی متاسفانه برخی اهداف کوچک سیاسی اینها را در کنار هم قرار میدهد.

ترکیه میتوانست الگویی از اسلام سیاسی ارائه کند که در برابر اسلام ارتجاعی که به دنبال بازگشت الگوی اموی در منطقه هستند و رژیمهای سلطنتی موروثی زیاده خواه و بی توجه به منافع مردم قرار بگیرد اما اشتباهات استراتژیکی که در منطقه مرتکب شدند، چهره منفی از آنها ایجاد نمود.

اما ما همچنان معتقدیم که در ترکیه به هر حال اسلام گرایان با توجه به موفقیت های نسبی که داشتند در صورت تصحیح این اشتباهات و عدم دخالت در امور کشورها و مرزبندی با کسانی که ترور و وحشت و تفرقه مذهبی را در دستور کار خود دارند افکار عمومی جهان اسلام نسبت به ترکیه بهبود پیدا میکند و فکر می کنم میتوانیم روابط بسیار خوبی با ترکیه داشته باشیم اما متاسفانه در حال حاضر چنین نیست. البته ما باید با ترکیه نسبت به کشورهایی که در منطقه تلاش برای از بین بردن جبهه مقاومت کردند تفاوت قائل شویم و همچنان امیدوار باشیم که ترکیه بتواند حساب خودش را از استکبار صهیونیسم و مرتجعین منطقه جدا کند.

فرهنگ نیوز: با توجه به جنایاتی که این روزها در غزه اتفاق می افتد، اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی چه اقداماتی در این رابطه انجام داده است؟

اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی مثل هر سازمان آرمانگرای دیگری که دغدغه مقدسات و مصالح امت اسلامی را دارد مسئله فلسطین را همواره و نه فقط در بحران اخیر در دستور کار دارد و در این زمینه نشست ها و بیانیه ها و اقداماتی چه بصورت مناسبتی و چه بصورت روال همیشگی انجام داده است.

به نظر من در سالهای اخیر نقش رسانه کاملا روشنتر از پیش شده، در جنگ قبلی و کنونی غزه این حجم از کار رسانه ای باعث اثرگذاری روی افکار عمومی جهان شد و نه تنها در جهان اسلام بلکه در تمام دنیا حتی در اروپا و آمریکا شاهد برگزاری راهپیمایی و تظاهرات بودیم.

در خرداد ماه سال جاری و پیش از حمله رژیم صهیونیستی به غزه مجمع عمومی اتحادیه برگزار شد، به دلیل محاصره غزه و عدم امکان خروج مدیران رسانه های فلسطینی که عضو اتحادیه هستند یک اجلاس در غزه و با حضور بیش از ۴۰۰ نفر همزمان با افتتاحیه اجلاس تهران برگزار کردیم که باهم از طریق ماهواره در ارتباط بودند و همچنین به تعداد افراد غیر حاضر فلسطینی در اجلاس تهران صندلیهایی را با نصب پرچم فلسطین به آنها اختصاص دادیم. آئین نکوداشت شهدای مقاومت را در تهران و بغداد و دمشق و غزه به صورت همزمان و با حضور بالاترین مقامات این کشورها برگزار کردیم. که حجم وسیعی از این اقدامات برای زنده نگه داشتن نام و آرمان فلسطین صورت گرفته است.

در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه به همه شبکه های عضو توصیه شد که هم در پوشش خبری و هم در پخش برنامه های مختلف و گزارش از مناطق آسیب دیده لحظه به لحظه فعال باشند و توسط دهها شبکه رادیویی و تلویزیونی پوشش بسیار خوبی صورت گرفت. علاوه بر این ما یک ستاد ویژه حوادث غزه هم تشکیل دادیم که در صورت وجود بحران بوجود می آید و تاکنون چندین جلسه برگزار کرده که در آن آخرین تحولات بررسی میشود.

البته همزمان با بحران غزه، بحران عراق و قبل از آن سوریه را هم داشتیم و طبعا بخش قابل توجهی از نگاهها به سایر کانونهای بحران هم معطوف میشود با تمام اینها حتی رسانه های عراق که درگیر مسائل خاص کشور خودشان بودند هم توانستند نقش بسیار خوبی ایفا کنند.

در حال حاضر برای نشستی با عنوان قدس و رسانه برنامه ریزی می کنیم که البته از مدتی پیش بدنبال برگزاری آن بودیم و موانعی باعث به تعویق افتادن آن شد. به هر حال شبکه ها و رسانه های اسلامی در کنار نیروهای منطقه که با سلاح مقاومت توانستند علیه رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند با سلاح رسانه و با رساندن صدای مقاومت به مردم دنیا نقش خودشان را ایفا می نمایند، که تاثیرگذاری آن در افکار عمومی جهان کاملا مشهود است.

فرهنگ نیوز: دلایل سکوت خبری غرب دربرابر جنایات صهیونیست ها را چه میدانید؟

رژیم صهیونیستی و امنیت آن خط قرمز جهان غرب است. طبیعتا غرب از رژیم نامشروعی که خودشان در منطقه برای کنترل جهان اسلام ایجاد کرده اند حمایت می کند. خوشبختانه کارگسترده ای که روی افکار جهان شده و متاسفانه وسعت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی به جایی رسیده که حتی غربیها هم ناچار به اعتراف هستند. البته در کنار این محکومیت می بینیم که آمریکا در همین شرایط محموله کمک های نظامی جدیدی برای رژیم صهیونیستی ارسال می کند. و در واقع آن محکومیت خفیف نسبت به جنایات وسیع ناشی از فشار افکار عمومی است که هیچ گاه مانند امروز شاهد این حجم از تظاهرات در غرب نبودیم؛ البته در کنار آن حمایت سیاسی و لوژستیکی و تسلیحاتی غرب از رژیم صهیونیستی همچنان باقی است.

تا به امروز در غزه بیش از ۱۹۰۰ شهید و ۹۰۰۰ زخمی و دهها هزار خانه و مسجد و بیمارستان و حتی مدارس پناهندگان کمیساریای بین المللی که باید از حملات مصون بماند در حملات تخریب شده. بیش از ۷۰ درصد منطقه غزه فاقد برق و به تبع آن فاقد سایر خدمات است، بنزین و سوخت به دلیل محاصره وجود ندارد و استفاده از ژنراتورهای مولد برق هم تقریبا منتفی است و گرمای بیش از ۴۸ درجه و بمباران از هوا و نبود مواد غذایی و دارو و حتی آب آشامیدنی یک فاجعه انسانی تمام عیار ایجاد نموده است. اما علی رغم تمام این تلفات وسیع مردم غزه به طور یکپارچه ایستادگی و مقاومت می کنند، و رژیم صهیونیستی نه تنها با یک میلیون و هشتصد هزار فلسطینی مقیم غزه بلکه با تمام فلسطین طرف است. امروز شاهدیم که تمام گروههای فلسطینی و حتی دستگاه خودگردان هم نظر شده اند و همگی روی یک طرح برای آتش بس به توافق رسیده اند که این دستاورد مهمی است.

با همه اینها متاسفانه از کشورهای عربی و حتی برخی کشورهای اسلامی صدایی در جهت حمایت از مردم فلسطین برنمی خیزد چه رسد به کشورهای غربی!

فرهنگ نیوز: چرا اتحادیه عرب هیچ اقدام موثری در حمایت از غره صورت نمیدهد؟

اتحادیه عرب مدتهاست که خاصیت خود را از دست داده و به جای اینکه در کنار محور مقاومت قرار بگیرد علیه آن اقدام می کند و سوریه را که جز کشورهای موسس اتحادیه و یکی از اثرگذارترین ها است و همچنین در اوایل بحران سوریه هم میزبان اجلاس سران عرب بود، از اتحادیه اخراج نمود.

اتحادیه عرب در کدام یک از اتفاقات سرنوشت ساز منطقه اقدام موثری انجام داده؟ در عرصه بیداری اسلامی چه اقدامی کرده؟ در مورد فلسطین هم همینطور. متاسفانه نه به اندازه مردم که حتی به اندازه اعتراض برخی مقامات غربی  از جنایات صهیونیست هاهم شاهد واکنش از جانب اتحادیه عرب نبودیم.

این نشان میدهد که نیروی مقاومت باید بر اراده خود و مردم مقاوم تکیه کند نه بر نظامهای عربی. مقام معظم رهبری هم در خطبه نماز عید فطر اشاره ظریفی به قدرت مقاومت داشتند و گفتند که این مقاومت یا آنچه در غزه گذشت ثابت کرد قدرت مقاومت را؛ و  ما می بینیم مردمی بی سلاح و حتی یک زن میتواند در برابر ارتش رژیم صهیونیستی مقاومت کند. امروز رژیم صهیونیستی ناچار به دریافت تسلیحات مجدد از آمریکا شده درحالیکه مقاومت تا ماههای دیگر قادر به شلیک موشک است. و اصلا قدرت مقاومت به اراده و ایمان مردم مقاوم آن است و به همین خاطر شکست ناپذیر است.

و اصلا یک سخن فراتر از این؛ اول مخالف جنبش مقاومت در منطقه همین نظامهای عربی شکست خورده اند زیرا اگر الگوی مقاومت در منطقه موفق شود این نظامها به چالش کشیده خواهند شد لذا آنها حتی اگر اعلام هم نکنند در کنار استکبار و علیه مقاومت اند. چون ادامه بقای برخی از این رژیم های عربی وابسته به ابرقدرتها است و فاقد پایگاه مردمی هستند.

فرهنگ نیوز: نقش سازمان ملل و سازمانهای حقوق بشر را در جنایات غزه چگونه ارزیابی می کنید؟

ما یک مسئله اساسی با سازمان ملل و حقوق بشر داریم و آن تفاوت دیدگاه حقوقی است. مقررات حقوق بین الملل رژیم متجاور و مجعول صهیونیستی را براساس قطعنامه های سازمان ملل به رسمیت می شناسد. ما دیدگاهمان همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده اند فلسطین از نهر تا بحر است. و خاک فلسطین را بدون تقسیم بین ۴۸ و ۶۷ و بدون تقسیم میان غزه و کرانه و قدس شرقی و غربی و بدون تقسیم میان فلسطینیان داخل و مهاجر و آواره، کل فلسطین را از آن فلسطینیان و جهان اسلام میدانیم.

طبیعتا این تفاوت نگاه به نتیجه نمی رسد اما به معنای این نیست که ما نمی توانیم از ظرفیت های موجود حقوق بین الملل و... استفاده کنیم. رژیم صهیونیستی مقررات و قطعنامه های بشر دوستانه سازمان ملل را بارها و بارها نقض کرده، اقدامتش علیه میراث فرهنگی اسلامی و مسیحی در فلسطین با مقررات یونسکو در تناقض است. بنابراین ما از همین سازو کارها باید استفاده کنیم و جدا از ماهیت این رژیم و با فرض پذیرفتن موجودیتش با استفاده از قطعنامه های بین المللی آن را محکوم کنیم. و این برای مخاطب قرار دادن افکار عمومی کشورهای غربی و جهان حتما مهم است.

فرهنگ نیوز: نظرتان را در مورد طرح آتش بس مطرح شده بفرمایید.

در بحث طرح آتش بس، دولت مصر یک فرصت بسیار طلایی را ضایع کرد. در آغاز کار طرحی را که اگر نگوییم طرح رژیم صهیونیستی بود اما طرحی کاملا به نفع رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار داد که هیچ کدام از طرف های فلسطین آنرا نپذیرفتند. زیرا شرط هایی که مقاومت برای آتش بس قرار داده بود در این طرح لحاظ نشده و منافع مردم غزه و فلسطین را در نظر نمی گرفت.
شرط اساسی مقاومت رفع محاصره است، اگر محاصره رفع نشود دلیلی برای آتش بس وجود ندارد.  اینطور نیست که بگوییم اگر آتش بس صورت نگیرد به معنای ادامه کشتار در فلسطین است زیرا ادامه محاصره هم به قتل مردم می انجامد. اگر در زمان جنگ کشتار دفعی صورت می گیرد در زمان آتش بس هم کشتار تدریجی رخ میدهد.
محاصره مردم فلسطین باعث شده بسیاری از زیرساخت ها تخریب شود، فقدان دارو، کمبود شدید آب آشامیدنی و مواد غذایی شریانهای حیاتی غزه را تهدید و یک مرگ تدیجی برای مردم غزه رغم خواهد زد.

با وجود این همه تلفات و شهدا و تخریب هایی که صورت گرفته هیچ گاه مقاومت نمی تواند بدون تحقق شرط رفع محاصره مردم غزه، آتش بس را بپذیرد. و همه گروه های فلسطینی و حتی دستگاه خودگردان در این مورد متفق القول اعلام داشته اند که اگر آتش بس یکجانبه از طرف رژیم صهیونیستی هم صورت بگیرد، مقاومت بدان پایبند نخواهد ماند.

متاسفانه دولت مصر بجای اینکه از ابتدا بر شرایط فلسطین صحه بگذارد، چنین کاری را نکرد و در روزهای اخیر به سمت پذیرش شروط مقاومت تمایل پیدا کرده و این زمانی است که رژیم صهیونیستی دیگر قدرتی برای چانه زنی ندارد. البته طرف مصری در تلاش است تا از طریق آمریکا آتش بس را پایدار نگه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار