کد خبر: 667429
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
سنت حسنه‌ای که در بین ما ایرانیان وجود دارد مهمانی‌دادن و مهمانی‌رفتن است. این امر در دین اسلام به صله رحم معروف است و از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و تأکید بسیاری بر انجام آن شده است.

یکی از مواردی که انسان‌ها می‌توانند از حال همنوع خود باخبر شوند رفت و آمد است، ولی در دنیای امروز به دلیل تجمل‌گرایی که به وجود آمده، گاهی این رفت و آمدها کم می‌شود، ولی اگر ما اصول اسلام را رعایت کنیم، مهمانی‌ها هرگز مشکل نمی‌شود.


پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند: هر خانه‌ای که مهمان به آن وارد نشود، فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند.


امام باقر (ع) به روایت از پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر گاه کسی به شهری وارد شود، تا وقتی در آن شهر باشد، مهمان برادر و همکیشان خود می‌باشد.


پیامبر(ص) می‌فرمایند: مهمان با روزی خود وارد می‌شود و با گناهان اهل خانه بیرون می‌رود(یعنی گناهان صاحب خانه، به علت پذیرایی و مهمان‌داری آمرزیده می‌شود)


پیامبر (ص) در حدیث دیگری فرمودند: هر کس به خدا و روز قیامت عقیده دارد باید مهمان را گرامی شمارد.


امام صادق (ع) می‌فرمایند: فضیلت‌ها 10 تا است، اگر می‌توانی آنها را در خود پدید آوری چنین کن؛ یکی از آنها مهمان داری و مهمان نوازی است.


امام صادق (ع) به روایت از پیامبر (ص) در خصوص پذیرش دعوت برای مهمانی فرمودند: سه چیز از جفاکاری است ...، اینکه انسان به مهمانی دعوت شود و نپذیرد، یا بپذیرد و غذای مهمانی را نخورد.


امام رضا (ع) در خصوص مراعات حال میزبان و خانواده او می‌فرمایند: مردی حضرت علی(ع) را به مهمانی دعوت کرد حضرت علی (ع) به او گفت: به سه شرط دعوت تو را می‌پذیرم گفت شرط ها چیست؟ حضرت فرمودند برای آمدن ما چیزی از خارج (بازار) تهیه نکنید، هر چه در خانه حاضر داری بیاوری بدون ملاحظه اینکه کم است یا مناسب نیست و خانواده‌ات را به زحمت نیاندازی.


پی‌نوشت:

 

بحار 75 / 461


وسائل 16 / 455


نهج البلاغه / 432


بحار 62 / 292


بحار 75 / 458


بحار 74 / 174


عیون اخبار الرضا (ع) 1 / 534


منبع:


الحیات، محمدرضا حکیمی

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار