کد خبر: 658551
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
صندوق بين‌المللي پول:
آيا نبايد يارانه پورشه‌سواران حذف شود
هادي غلامحسيني
 درحالي كه تمام جناح‌هاي سياسي از اصولگرا گرفته تا اصلاح‌طلب متفق القول بر حذف پردرآمدها از سبد دريافت يارانه نقدي تأكيد دارند، دولت به بهانه بررسي‌هاي بيشتر از اين كار طفره مي‌رود. در اين بين صندوق بين‌المللي پول مدعي شد كه ثروتمندان در ايران پنج برابر اقشار فقير يارانه مي‌گيرند.
به گزارش «جوان» تير‌ماه از نگاه نمايندگان براي دولت خط قرمز يارانه‌اي به شمار مي‌آمد زيرا خانه ملتي‌ها انتظار داشتند دولت در اين ماه پالايش يارانه‌بگيران را آغاز و يارانه را مطابق مصوبه مجلس تنها به «نيازمندان» پرداخت كند، از اين گذشته نمايندگان ملت اين نگراني را دارند كه با ادامه اين رويه توزيع يارانه نقدي دولت با كمبود اعتبار براي توزيع يارانه مواجه شود.
در اين بين علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد و دارايي كه در گذشته خود از شناسايي 9ميليون متمول و حذف آنها در صورت ثبت نام جهت دريافت يارانه خبر داده بود در واكنش به نگراني‌هاي نمايندگان مجلس اظهار داشت كه دولت در پالايش يارانه‌بگيران بازه زماني تعريف شده‌اي در قانون نديده است اما در عين حال در حال بررسي راهكار‌ها براي حذف پر‌درآمدها است و دولت هر اندازه درآمد داشته باشد هزينه و مصرف مي‌كند.
در اين ميان صندوق بين‌المللي پول با اشاره به توزيع نامتوازن و غيرعادلانه يارانه‌ها در ايران اعلام كرد ۲۰ درصد ثروتمند جامعه پنج برابر ۲۰ درصد فقير جامعه يارانه انرژي و كمي بيشتر از اين گروه يارانه مواد غذايي مي‌گيرند.  به گزارش تسنيم، آمارهاي ارائه شده از سوي صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد توزيع يارانه انرژي و مواد غذايي در ايران به شكلي نامتوازن انجام مي‌گيرد.  در حالي كه اقشار فقير و كم‌درآمد بايد بيشترين بهره را از يارانه‌هاي اختصاص داده شده ببرند اين اقشار پردرآمد و ثروتمند جامعه هستند كه سهم بيشتري را از يارانه‌هاي اعطايي دولت به خود اختصاص مي‌دهند.  بر اساس اين گزارش 40 درصد جمعيت ايران كه در انتهاي هرم درآمدي قرار دارند تنها 19 درصد يارانه پرداختي به بنزين و گازوئيل را دريافت مي‌كنند. سهم اين گروه از دريافت يارانه برق و مواد غذايي متوازن‌تر است به طوري كه 32 درصد يارانه پرداختي به برق و 39‌درصد يارانه پرداختي به مواد غذايي شامل حال اين گروه مي‌شود.
صندوق بين‌المللي پول همچنين با مقايسه 20 درصد جمعيت ايران كه در بالاي هرم درآمدي قرار دارند با 20 درصد پايين اين هرم اعلام كرده است گروه اول 41 درصد كل يارانه پرداختي به بخش انرژي را جذب مي‌كند در حالي كه تنها 8 درصد يارانه پرداختي به بخش انرژي توسط گروه دوم جذب مي‌شود.  اين گزارش سهم 20 درصد ثروتمند جامعه ايران از يارانه نفت سفيد را 28 درصد و اين رقم را براي 20 درصد فقير جامعه 11 درصد اعلام كرده است. به همين ترتيب در حالي كه گروه اول 31 درصد يارانه پرداختي به بخش برق را به خود اختصاص داده است گروه دوم تنها سهم 11 درصدي در اين زمينه داشته است.  وضعيت توزيع يارانه مواد غذايي بين اين دو گروه متعادل‌تر است. در حالي كه 20 درصد ثروتمند جامعه 21‌درصد يارانه غذايي را به خود اختصاص داده‌اند 20 درصد فقير جامعه نيز سهم 19 درصدي از يارانه‌هاي دولتي در اين زمينه داشته‌اند.
   ورود كميسيون برنامه و بودجه  به موضوع حذف يارانه بگيران
در اين بين عضو كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به دستور كار اين هفته كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در روز سه شنبه – 24 تير ـ مبني بر جمع‌بندي تبصره 21 قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: بر اساس قانون بودجه سال 1393 دولت موظف است تنها به نيازمندان يارانه بدهد كه با توجه به اينكه بازه زماني قانوني در بودجه سال 93 سه ماه تعيين شده اين اجراي قانون هنوز صورت نگرفته است.
جعفر قادري در ادامه اين مطلب افزود: دولت بايد در توزيع يارانه نقدي تيرماه حداقل بخشي از يارانه‌بگيران را از چرخه دريافت يارانه حذف مي‌كرد اما متأسفانه اين مهم اتفاق نيفتاده است.  قادري همچنين تصريح كرد: اين تخلف آشكار است و اظهاراتي از قبيل اينكه مي‌توان همه يارانه بگيران فعلي را نيازمند شناسايي كرد قابل قبول نيست.    
   راه‌هاي شناسايي ثروتمندان
از سوي ديگر عضو ديگر كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص رفتار دولت در حذف يارانه بگيران و تعلل در اين خصوص گفت: با توجه به اينكه دولت در خصوص مقوله توزيع يارانه كسري منابع نقدي دارد و از طرف ديگر نيز قانون بر نيازمند بودن جامعه دريافت‌كننده يارانه تأكيد دارد، معتقد هستم كه دولت مي‌تواند به فوريت چند ميليون نفر را از چرخه دريافت يارانه حذف كند.  محمدرضا تابش در ادامه اين مطلب افزود: شايد پالايش جز به جز جامعه دريافت‌كننده يارانه اقدامي زمان بر براي دولت باشد اما مي‌توان اين اقدام را با تعداد مشخصي شروع كرد به طور مثال كساني كه ماشين پورشه بالاي يك ميليارد مي‌خرند و سوار مي‌شوند، كساني كه حساب‌هاي كلان بانكي دارند يا خودشان اظهار‌نامه‌هاي مالياتي را با دارايي‌هاي بالا پر كرده‌اند و كساني كه در شركت‌ها و هيئت مديره‌ها حقوق‌هاي بالا دريافت مي‌كنند بدون شك قابل شناسايي هستند.  
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کاوه یوسف زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
0
سلام
به نظر من اصلا پرداخت یارانه نقدی از حیث اقتصادی اصلا تبعات خوبی ندارد. چه به اقشار ضعیف چه غنی. ااز طرفی این طور گفته می شود که تفکیک خانوارها از حیث درآمدی کاری بسیار پرهزینه وزمان بر و...می باشد.که البته با پیشرفت سیستم الکترونیکی وانفورماتیک وشفافیت اقتصاد این معضل تا حدزیادی قابل حل شدن است. البته در چنان اوضاعی اصلا یارانه پرداخت نمی شود.
من نظرم این است که آیا با توجه به شرایط اجتماعی و....بهتر نیست به جای آن که وقت خود را مصروف افراد متمول و...جهت حذف یارانه نمائید بهتر نیست از طریق اهرم مالیات تصاعدی فشار زیادی به اقشار پولدار غیرمولد دلال تاجرپیشه غیرتولیدی و...نمائید؟
به هرصورت اهرم مالیاتی خیلی بهتر است تا حذف یارانه برای یک قشر خاصی. چرا که شناسایی همه افرادشاید ممکن نباشد. در هرصورت باید اهرم مالیاتی حرف اول را بزند.حتی در پیشرفته ترین شرایط!
متشکرم
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
0
0
تصمیمات دولتمندان کشور ما "در بعضی
از موارد عجیب وغریب است"دولت قبل
تمایل به حذف سه دهک بالای هرم
پرامدهای جامعه را داشت"اما"مجلس مخالفت کرد"اکنون مجلس پافشاری در حذف این افراد دارد"دولت تمایلی ندارد. نویسنده محترم "اگرعلت را یافتید" ازما
دریغ نکنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار