کد خبر: 654240
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
زهرا چيذري
دولت يازدهم با شعار «‌اعتدال» ‌به ميدان آمد، حالا در آستانه يك‌سالگي اين دولت فرصت مناسبي است تا عملكرد آن در بسياري از زمينه‌ها مورد ارزيابي قرار بگيرد و با خط‌مشي اعتدال تطابق داده شود.

 عملكرد دولت يازدهم در حوزه زن و خانواده يكي از حوزه‌هايي كه هرازچندگاهي با اظهارات خاص معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور حاشيه‌ساز و از خط‌مشي اعتدال منحرف مي‌شود.
شهيندخت مولاوردي نگراني‌هاي متعددي دارد؛ ‌نگراني‌هايي كه گاهي همچون آمار اعتياد زنان و دختران به مواد مخدر صنعتي، نگراني تمام دلسوزان جامعه نيز هست اما گاهي وقت‌ها جنس نگراني‌هاي خانم معاون با نگراني‌هايي كه در سطح جامعه ايراني – اسلامي ما مطرح است، تفاوت زيادي دارد.

نخستين نگراني حاشيه‌ساز مولاوردي نگراني‌اش درباره مصوبه منع به كارگيري زنان و دختران به عنوان مشاور بنگاه‌هاي معاملات ملكي بود كه در صفحه فيس‌بوك منتشر كرد و حالا نگراني و اعتراضش به خاطر عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها با واكنش‌هايي مواجه شده است.

اين ‌نگراني هر چند در جايگاه خودش قابل بحث و تأمل است اما بدون شك ذهن قاطبه زنان جامعه را به خود معطوف نساخته است. حتي بدون نظرسنجي و تشريفات اينچنيني، تنها با ساعتي حضور در بطن جامعه و همكلامي با چند تن از بانوان ايراني مي‌توان دريافت در فهرست دغدغه‌هاي زنان ما حتي آنان كه نگاهشان به مسائل با چاشني تفكرات فمنيستي همراه است، موانع حضور زنان جامعه در ورزشگاه‌ها و مسابقات ورزشي به طور يقين اگر از آخر اول نباشد، لااقل جزو اولويت‌هاي آنان قرار نمي‌گيرد. شايد در شرايطي كه به دليل مسابقات جهاني و ملي، تب ورزش تمام جامعه را درگير مي‌كند، رگه‌هايي از چنين احساسي در پس‌زمينه ذهني زنان ما شكل بگيرد و دقايقي يا نهايتاً ساعتي فكرشان را به خود مشغول كند اما چنين دغدغه‌اي به سرعت در برابر دغدغه‌هاي اساسي جامعه كه به طور عمده زنان و دختران را تهديد مي‌كند، جايگزين شده و در برابر بزرگي و اهميت آن چالش‌ها رنگ مي‌بازد.

دغدغه‌هايي نظير ازدواج، ‌تحصيل، ‌اشتغال، ‌مادر شدن در شرايط نياز اقتصادي و نياز به كار بيرون از منزل، ‌مرخصي زايمان، ‌نبود حمايت يا بيمه‌اي كه بتوانند به آن دلگرم باشند، بي‌ارزش نماياندن خانه‌داري به دليل فقدان ارزش‌گذاري فعاليت‌هاي زنان خانه‌دار، افزايش چشمگير آمار طلاق و به تبع آن بالا رفتن تعداد زنان سرپرست خانوار‌، ‌زنان بدسرپرست، ‌زنان خود سرپرست و حتي بحران‌هايي نظير بحران خانواده و بحران مادري كه چالش‌هايي است كه تغييرات ناخوشايند سبك زندگي در حال تحميل آن به جامعه ايراني است به راستي جايي براي پرداختن به چالش‌هاي حاشيه‌اي جامعه زنان باقي نمي‌گذارد. به همين خاطر هم هست كه اگر به سراغ هر كدام از اقشار و گروه‌هاي اجتماعي برويد و از آنها بخواهيد 10 چالش مهم حوزه زن و خانواده را برايتان بر شمارند، از كشاورز روستايي و كارگر كم‌سواد گرفته تا پژوهشگر و استاد دانشگاه، بعيد به نظر مي‌رسد عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به عنوان يكي از اين چالش‌ها به حساب آورند.

اين ماجرا اما يك وجه ديگر هم دارد؛ ‌نگراني معاون زنان و خانواده رياست جمهوري از نبود امكان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را اگر در قالب نگراني از فرهنگ حاكم بر جامعه كه مانع اين حضور مي‌شود، بررسي كنيم، مي‌بينيم نگراني چندان نابجايي نيست. در حالي كه در بسياري از كشورهايي كه فرهنگ چندان غني و شناخته شده‌اي ندارند، زنان با ايمني كامل مي‌توانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند. در جامعه ايران فرهنگ جامعه مردانه چنان دچار انحراف شده كه براي حفظ كرامت و جلوگيري از آسيب به زنان ناگزيريم آنان را از حضور در ورزشگاه‌ها و تماشاي مسابقات ورزشي منع كنيم.

در برابر اين، عملاً جامعه تفريح و شادي معقول و جايگزيني براي چنين موضوعي ندارد و زنان به عنوان نيمه اثرگذار جامعه از حداقل شادي و تفريح سالم بي‌بهره‌اند هرچند نشاط و تفريحات سالم حلقه گمشده‌اي است كه مسئولان و دولتمردان كمتر آن را جدي گرفته و به آن پرداخته‌اند. بنابراين اگر بخواهيم مطابق مشي اعتدال موضوعي همچون حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تماشاي مسابقات ورزشي را مورد قضاوت قرار دهيم، اين موضوع نه آنچنان دغدغه‌آور و نگران‌كننده است كه نيازمند ورود رئيس‌جمهور باشد، آن هم در شرايطي كه بسياري از مطالبات و اولويت‌هاي حوزه زنان همچون مرخصي زايمان و بيمه زنان خانه‌دار روي زمين مانده و نه آنچنان كه برخي از نمايندگان مجلس مانند فاطمه آليا عنوان مي‌كنند كه «كار زن، شوهرداري است نه واليبال ديدن»‌.
در نهايت از معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور انتظار مي‌رود ضمن پيگيري اولويت‌هايي كه براي جامعه زنان و دختران كشورمان دغدغه‌هايي جدي است و روي زندگي حال و آينده آنان اثر مي‌گذارد اگر براي نشاط و تفريح بانوان هم نگران است، اين نگراني را در عمل و با استفاده از اختياراتش نشان بدهد نه با حرف‌ها و مواضع حاشيه‌سازي كه جز ايجاد موجي زود گذر نتيجه ديگري ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار