کد خبر: 645481
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
مشاور اقتصادی وزیر بهداشت گفت: هزینه سلامت هر نفر در ایران 315 دلار است.
فارس: داوود دانش‌جعفری در پنجمین کنگره پیشگامان پیشرفت با اشاره به رابطه پیشرفت در بخش اقتصاد سلامت اظهار داشت: این موضوع به چند دلیل انتخاب شده و پیشرفت کشورها بدون توجه به سلامت امکان‌پذیر نیست و سیاست‌های کلی سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب در هفته‌های گذشته ابلاغ شد و این موضوع را حتی می‌توان در سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که بندهایی از آن به درمان و سلامت پرداخته بود.

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه در گذشته نسبت به سلامت از دریچه اقتصادی کمتر توجه کردیم، تصریح کرد: مشکل بخش سلامت هزینه‌های آن است اما به دلیل هزینه‌های سنگین، کشورها از عهده آن برنمی‌آیند هر چند می‌دانند باید به این موضوع توجه کنند.

وزیر اسبق اقتصاد گفت: یک عامل افزایش هزینه به افزایش جمعیت برمی‌گردد که این موضوع در کشورهای در حال توسعه بیشتر وجود دارد و همچنین ترکیب بیماری‌ها در دنیا در حال تغییر است و بیماری‌های جدید نیز هزینه‌های بیشتری دارد.

وی بیماری‌ها در دنیا را به دو بخش واگیردار و غیر واگیردار تقسیم‌بندی کرد و افزود: 24 درصد بیماری‌ها در اروپا غیرواگیردار هستند و هر چه از مرحله توسعه نیافته به سمت کشورهای توسعه یافته می‌رویم بیماری‌های واگیردار کم می‌شود اما بیمای‌های جدید افزایش می‌یابد و در حال حاضر در کشورهای پیشرفته 21 درصد بیماری‌ها مربوط به اعصاب و روان و 25 درصد آن قلبی است.

وی به کشورهای آفریقایی اشاره کرد و گفت: اکثر این کشورها کمتر توسعه یافته هستند که آمارها نشان می‌دهد 25 درصد بیماری‌ها مربوط به ایدز، 4 درصد سل، 7 درصد غیرواگیردار و اعصاب و روان نیز 7 درصد است. جمع‌بندی اقتصادی بخش سلامت این کشورها نشان می‌دهد درصد هزینه‌های بیماری در کشورهای توسعه نیافته بیشتر از توسعه یافته است و همچنین 25 درصد هزینه‌ها در خاورمیانه مربوط به سلامت است.

وی در خصوص راه‌های تأمین منابع مالی بخش سلامت تصریح کرد: مالیات، تأمین اجتماعی، استفاده از منابع خیرین و نیز جیب مردم از جمله این راه‌ها است و کشورهای پیشرفته درصد بیشتری را از بخش تأمین اجتماعی هزینه می‌کنند اما در برخی کشورها نیز بیشتر از جیب مردم و بودجه‌ دولت‌ها است.

به گفته دانش‌جعفری، کشور هلند 75 درصد از هزینه‌های سلامت خود را از طریق تأمین اجتماعی به دست می‌آورد اما انگلیس، دانمارک و استرالیا 70 درصد هزینه‌ها از بودجه عمومی تأمین می‌شود و اکثر کشورها 70 تا 80 درصد هزینه‌های سلامت از بودجه عمومی داده می‌شود.

وی افزود: در آمریکا فقط 44 درصد هزینه را دولت می‌دهد و 35 درصد را از طریق پول بیمه‌های مردم و 15 درصد نیز از جیب مردم تأمین می‌شود و در حال حاضر یکی از مشکلات آمریکا بخش سلامت است که به دنبال همگانی کردن آن هستند.

وی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی 3 نوع چالش سلامت را افزایش منابع مالی سلامت، عدالت بیشتر در سلامت و برطرف کردن ناکارآیی این بخش دانست و عنوان کرد:در بخش تأمین مالی اهداف هزاره جدید نشان می‌دهد سرانه سلامت در کشورهای توسعه نیافته 44 دلار بوده که به 60 دلار برای هر نفر هدف‌گذاری شده است و این میزان برای هر نفر در ایران 315 دلار است و در حال حاضر نیز یک درصد از ارزش افزوده نزدیک به 3هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص یافته است.

وی افزود: باید برای مواد غذایی قندی، چربی‌دار و نمک‌دار مالیات اضافه وضع کرد تا بتوان بخشی از هزینه‌ها را جبران کرد.

دانش‌جعفری به عدالت در سلامت اشاره کرد و گفت: خدمات یارانه‌ای یا بیمه یارانه‌ای باید به افراد فقیر داده شود و همچنین در بخش رفع ناکارایی مردم به سمت استفاده از داروهای غیر برند رفته و از مصرف بیش از حد داروها و تجهیزات پزشکی خودداری کنند.

به گفته  وزیر اسبق اقتصاد مدل تأمین مالی سلامت در ایران به دو صورت هزینه‌های خصوصی و عمومی بوده که 60درصد هزینه‌ها را مردم می‌دهند و 40 درصد هزینه عمومی است که از این میزان 21درصد سهم دولت و 19درصد سهم تأمین اجتماعی است.

وی ادامه داد: متوسط دنیا 41درصد هزینه‌ها توسط بخش خصوصی و 59درصد توسط بخش عمومی که شامل تأمین اجتماعی و دولت است تأمین می‌شود.

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأکید کرد: کشورهایی که بدترین وضعیت سلامت را دارند هزینه از جیب مردم 70 تا 75 درصد است که باید هزینه‌ها کاهش یابد و از بودجه عمومی تأمین شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار