کد خبر: 643572
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
علي خدايي بيجاري

مديركل محيط‌زيست استان تهران از آغاز فعاليت 90 مدرسه محيط‌زيستي در شهر تهران همزمان با سال تحصيلي جديد خبر داد.

محمد هادي حيدرزاده در حاشيه همايش فرهنگ سبز با مديريت جهادي به ظرفيت موجود در مدارس براي توسعه فرهنگ محيط‌زيست اشاره كرد و گفت: بر اساس تفاهمنامه‌اي كه ميان مديران محيط‌زيست و آموزش و پرورش امضا شد، شهر تهران نخستين استاني است كه سال تحصيلي جديد را با مدارس محيط‌زيستي آغاز مي‌كند.

وي با بيان اينكه مقدمات آموزش مربيان و آموزگاران اين نوع مدارس به زودي آغاز مي‌شود، مصرف بهينه انرژي، داشتن سيستم بازيابي و همچنين نداشتن آلودگي‌هاي زيست محيطي را از مهمترين شاخصه‌هاي مدارس محيط‌زيستي دانست. حيدرزاده افزود: مدارسي كه داراي شاخص‌هاي زيست‌محيطي باشند و آموزش‌هاي آنها بر اساس برنامه‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست به دانش‌آموزان ارائه شود به شبكه جهاني مدارس سبز مي‌پيوندند.

وي از استقبال بالاي مدارس براي پيوستن به طرح زيست‌محيطي سازمان محيط زيست خبر داد و گفت: در صورتي كه كارشناسان محيط‌زيست ارزيابي‌هاي خود را از فرايند استقرار نظام مديريت زيست محيطي ارائه دهند، اين مدارس به شبكه محيط‌زيست متصل مي‌شوند. مدير كل محيط‌زيست استان تهران شاخص‌هاي كيفيت زندگي در تهران را مناسب ندانست و افزود: براي رسيدن به شرايط مطلوب بايد شاخص‌هاي زيست محيطي را ارتقا داد.

تحليل

از آنجايي كه اكثر معضلات و مشكلات زيست محيطي كه جامعه كنوني ما با آن مواجه است، به مقوله عدم آشنايي جامعه با محيط‌زيست بر مي‌گردد و مي‌توان در چرخه ارتباط زيست‌محيطي (در حوزه‌هاي مختلف محيط‌زيست اعم از محيط‌زيست شهري،‌طبيعي و دريايي) مقوله فرهنگسازي و نبود فرهنگي جامع در اين رابطه را حلقه مفقوده‌اي دانست كه اكثريت قريب به اتفاق اين معضلات مشخصاً ريشه در گرو اين حلقه مفقوده و غايب دارند، بايد پذيرفت كه فرهنگسازي آن هم در اين روزگار كه مردم با مشكلات عديده‌ زندگي به ويژه در كلانشهر‌ها دست به گريبان هستند، كاري مشكل و تا حدي غيرقابل اجرا مي‌باشد.

لذا ضروري به نظر مي‌رسد كه متوليان امر آموزش در حوزه محيط‌زيست و نهادهاي زيست محيطي در كنار آموزش‌ها و در مجموع رسالت والاي فرهنگسازي به عامه مردم، برنامه‌اي درازمدت را پي‌ بگيرند و افق ديدي چندين ساله نسبت به تولد و پاگيري فرهنگ رفتار با محيط‌زيست را ايجاد كنند تا با اتكا بر اين سياست كه شايد حتي تا چند دهه به درازا بكشد،‌ اين اميد در دل‌ها زنده شود كه در سال‌هاي آتي و در نسل‌هاي بعدي مردم ما رفتار با محيط‌زيست را مي‌دانند و با مقولاتي چون حيات‌وحش، جنگل، درخت، كوه، رود و دريا عجين شده‌اند و در اين رهگذر اين حلقه مفقوده پيدا شود و اين چرخه حياتي به گردش طبيعي خود بازگردد. اما همانطور كه اشاره شد در ميان اقداماتي كه نياز فوري به اجرايي شدن دارند،‌ دو گزينه مطرح مي‌شود، يكي بحث فرهنگسازي و بسط و گسترش رفتار‌هاي انساني با محيط‌زيست است كه بايد متوليان محيط‌زيست و رسانه‌ها با همكاري سازمان‌هاي مردم‌نهاد و انجمن‌هايي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند، فرهنگسازي در اين خصوص را در جامعه نهادينه كنند. ضمن آنكه به خاطر هجمه بيش از انتظار معضلات زيست محيطي در اين بازه زماني بايد تمهيداتي لحاظ شود كه اين فرهنگسازي به سرعت و همزمان در استان‌هاي مختلف كشور به ويژه استان‌هايي كه در مقابل خطرات و پيامد‌هاي مضر زيست محيطي در معرض آسيب جدي هستند به مرحله اجرا درآيد كه در واقع اين مرحله را مي‌توان مرحله رسيدن به نتيجه در كوتاه‌مدت به حساب آورد.

اما مرحله بعدي كه مي‌توان به ثمردهي آن در درازمدت دل‌خوش كرد، اقدامي است كه روز گذشته در شهر و استان تهران كليد خورد، يعني فراهم‌آوردن موقعيتي براي رفتار صحيح با طبيعت و محيط‌زيست و آموختن آموزه‌هاي زيست‌محيطي كه بايد از مدارس و آموزشگاه‌هاي كشور آغاز شود. طبيعي است كه اين گزينه‌ به زمان و هزينه بيشتري نياز دارد،‌اما در مقابل مي‌توان جزئيات بيشتري به دانش‌آموزان آموخت و از طرفي مي‌توان اميدوار بود كه رفتار با محيط‌زيست و طبيعت بي‌شك جزئي از شخصيت افراد نسل‌هاي بعدي خواهد بود و از آن به بعد اين آموزه‌ها به طور ناخودآگاه سينه به سينه به نسل‌هاي بعدتر انتقال خواهد يافت. از اين رو حركت ارزشمند سازمان حفاظت محيط‌زيست استان تهران و آموزش و پرورش منطقه2 شهر تهران را بايد قدر دانست و انتظار داشت كه سازمان و ادارات دولتي و رسانه‌ها به ويژه رسانه‌ ملي با تمام توان به حمايت و پشتيباني از اين حركت ارزنده بپردازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار