کد خبر: 632549
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۰
آمارها ازكاهش حجم معاملات خريد و فروش مسكن و افزايش اجاره‌نشيني در كشور خبر مي‌دهد
مسئولان حوزه راه و شهرسازي در حالي تا پيش از اين بر معقولانه بودن قيمت مسكن تأكيد داشتند كه هم‌اكنون در چرخشي ناگهاني چشم‌انداز قيمت مسكن تا پايان سال را با 10درصد كاهش به تصوير كشيده‌اند
هادي غلامحسيني
 مسئولان حوزه راه و شهرسازي در حالي تا پيش از اين بر معقولانه بودن قيمت مسكن تأكيد داشتند كه هم‌اكنون در چرخشي ناگهاني چشم‌انداز قيمت مسكن تا پايان سال را با 10درصد كاهش به تصوير كشيده‌اند. اين درحالي است كه به نظر مي‌رسد كارسازنبودن راهكار افزايش وام مسكن در خروج بازار از ركود، ناتواني دولت در افتتاح واحدهاي باقي مانده مسكن مهر و همچنين نگراني از بابت وضعيت اجاره بها در سال 93، آنها را برآن داشته تا با تشويق بازار بر كاهش قيمت اين بازار را از ركود خارج كنند.
  آخرين پديده موجود در بازار مسكن آن است كه هرچقدر بازار با ركود و كاهش حجم معاملات همراه مي‌شود بازار اجاره نيز به دليل عدم برخورداري از فرايند خروج متقاضيان با خريد مسكن، فشارهاي بيشتري را حداقل طي يك‌سال اخير متحمل شده است در اين بين مي‌توان مدعي شد كه كاهش حجم معاملات مصرفي در بازار مسكن، آشفتگي بازار اجاره را به همراه داشته است و تداوم اين پديده فاجعه‌بار خواهد بود.

  روند روبه رشد اجاره‌نشيني در كشور
بر اساس آمار موجود اجاره‌نشينان تهراني در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 42 هزار مورد بيشتر شده‌اند. بدين ترتيب آمار ثبت معاملات اجاره‌نشيني از ابتداي امسال روند رو به افزايش اجاره‌نشيني را در تهران نشان مي‌دهد.  بر اساس آمار موجود از ثبت معاملات مسكن طي 10 ماهه امسال و سال گذشته، كل قراردادهاي اجاره‌نشيني كشور در اين مدت نسبت به مدت مشابه با افزايش 84 هزار موردي همراه شده است.
به طور معمول همه ساله بخشي از متقاضيان در بازار اجاره بها به دليل خريد مسكن از اين بازار خارج مي‌شوند اما طي سال‌هاي 90و 91 به دليل جهش قيمت مسكن و كاهش ارزش ريال بسياري از متقاضيان از حضور در بازار خريد محروم و محكوم به اسارت در بازار اجاره بها شدند اما آنچه كه مسئولان حوزه مسكن دولت يازدهم بايد مد نظر بگيرند آن است كه تداوم روند فوق بي‌شك افزايش دور از انتظار قيمت اجاره بها را در سال پيش رو به همراه خواهد داشت.
 براساس اين گزارش، عملكردمربوط به حوزه مسكن وزارت راه و شهرسازي در فصل تابستان كه عموماً از آن به عنوان فصل جابه جايي و نقل و انتقال مستأجران ياد مي‌شود مورد نقد و بررسي از سوي كارشناس تا مستأجر قرار مي‌گيرد.
 
 تغيير استراتژي
اگرچه تا چندي پيش مسئولان وزارت راه و شهرسازي بر خروج ركود از بازار مسكن تأكيد و قيمت‌ها را جهت انجام معامله مناسب مي‌دانستند اما گويي هم‌اكنون رايحه آشفتگي فصل اجاره بها در سال 93به مشام مسئولان اين وزارتخانه رسيده است و ترجيح داده‌اند با اظهارنظر‌هاي اميدوار كننده نسبت به كاهش قيمت مسكن آمار معاملات را با‌لا برده و به اين واسطه برخي از اجاره‌نشينان را از بازار اجاره بها خارج كنند.
  افزايش وام در كلانشهرها جواب نداد
 البته پيش از استراتژي فوق سعي شد تا با افرايش وام مسكن از 20 به 35ميليون بازار از ركود خارج شود اما طبق بررسي‌هاي ميداني انجام گرفته، گويي اقدام فوق آثار قابل ملاحظه‌اي حداقل در كلانشهرها جهت خروج بازار مسكن از ركود نداشته است از اين رو مسئولان به دليل فرار از وضعيتي كه در فصل اجاره بها سال 93گرفتار آن خواهند شد تغيير استراتژي داده و زير چتر وعده كاهش قيمت‌ها در بازار مسكن پناه آورده‌اند.
 در اين بين ناتواني دولت يازدهم در به حركت درآوردن چرخه مسكن مهر همانند دولت دهم نيز بي‌شك يكي از دلايل عدم خروج برخي از مستأجران از بازار اجاره بها به شمار مي‌رود. گفتني است كه سياست دوگانه مسئولان در تزريق منابع به پروژه‌هاي مسكن مهر بسياري از اين پروژه‌ها را محكوم به رهايي از سوي پيمانكاران كرده است.  البته گويي مسئولان سعي دارند با افزايش وام مسكن مهر، آزادسازي معاملات و همچنين بهره‌گيري بيشتر از توان مالي متقاضيان روند اتمام پروژه‌ها را تند‌تر كنند اما به هرحال مسئولان فعلي نيز از روند اتمام پروژه به هيچ عنوان راضي نيستند.
 
 كاهش 10درصدي قيمت مسكن تا پايان سال
معاون وزير راه و شهرسازي در گفت‌وگو با تسنيم از پيگيري افزايش تسهيلات مسكن مهر توسط آخوندي خبر داد و در خصوص آينده بازار مسكن تا پايان سال نيز گفت: با توجه به اين‌كه در حال حاضر عرضه مسكن بيش از تقاضاست، تا پايان سال بازار مسكن كاملاً در ثبات به سر خواهد برد و روند كاهشي قيمت‌ها همچنان ادامه دارد، به‌طوري كه ماهانه 5 درصد و در مجموع تا پايان سال 10 درصد ديگر از قيمت مسكن كاسته خواهد شد.  ابوالفضل صومعلو با بيان اينكه ما منتظر ابلاغ بخشنامه آزاد شدن نقل و انتقال مسكن مهر بوديم تا متقاضياني كه توانايي دارند آورده خود را تكميل كنند و شمار ديگري از متقاضيان كه تمايلي به فروش مسكن مهر خود دارند اين كار را انجام دهند.

  نارضايتي مسكن مهري‌ها از بانك‌مركزي
از سوي ديگر احمد اصغري مهرآبادي قائم مقام وزير راه و شهرسازي ضمن اعلام نارضايتي از روند تكميل پروژه‌هاي مسكن مهر به ناتواني متقاضيان مسكن در افزايش آورده اوليه تأكيد كرد وگفت: اصلاً از اقدامات بانك مركزي در حوزه مسكن مهر راضي نيستيم و پيگير افزايش 5 ميليون توماني تسهيلات مسكن مهر هستيم.  در پايان مي‌توان متوجه شد كه نگراني از افزايش پديده اجاره‌نشيني مسئولان را بر آن داشته تا استراتژي خود در خصوص مسكن مهر و همچنين قيمت مسكن را تغيير دهند و همصدا با مردم در جهت كاهش قيمت مسكن در كشور سخن بگويند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار