کد خبر: 630012
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه25 دیماه در راس هیاتی وارد مسکو شد و صبح روز بعد با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه ملاقات كرد...
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه25 دیماه در راس هیاتی وارد مسکو شد و صبح روز بعد با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه ملاقات نمود. در این دیدار وزرای امورخارجه ایران و روسیه پیرامون روند همکاریهای دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و برخی دیگر ازموضوعات روز بین المللی بحث و تبادل نظر نمودند.

همچنین در نشست مشترک خبری که در پایان این دیدار برگزار گردید وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران روابط تهران و مسکو را تاریخی، راهبردی، و اصیل ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت همکاری‌های دو کشور رو به گسترش بوده و دو کشور در سطوح مختلف تماس‌ها و رایزنی‌های مثبتی داشته‌اند .

ایشان ملاقات روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس شانگهای را مبنای تحرک جدید در مناسبات تهران و مسکو خواند و خاطرنشان کرد، فرصت‌های همکاری فراوانی وجود دارد لذا ضرورت دارد همکاریهای دو کشور در حوزه های مختلف گسترش یابد.

ظریف، چالش‌های بین‌المللی و از جمله مهم‌ترین آنها موضوع تروریسم و افراط‌گرایی را یکی از زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور برشمرد.

وی با تاکید براهمیت تبادل نظرهای مستمر و مشورت کشورهای موثر و ذی‌نفوذ برای تقویت ثبات و امنیت بین‌المللی، با اشاره به سابقه مشورت‌های دو کشور طی بحران سوریه، نقش روسیه در رویکرد سیاسی به حل بحران سوریه را مورد توجه قرار داد و ابراز امیدواری کرد این نقش و رویکرد در کنفرانس آتی ژنو 2 نیز آثار مثبتی برای حل و فصل سیاسی این بحران داشته باشد.

وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه نیز اظهارداشت: سنتهاي دوستي و حسن همجواري که طي قرنها محک خورده در اساس روابط ایران و روسیه دارد. ما در این دیدار برتوسعه همه‌جانبه همکاري دوجانبه داراي منفعت متقابل، بویژه در بخش اقتصادی ، تاکید نمودیم. مأموريتهاي مربوط به گسترش تعامل در راه ایجادثبات در منطقه و تامین امنيت بين‌المللي را بررسي کرديم. معتقديم تماسهاي منظم رهبران ما ضربان لازمي به اين تعامل و بطور اعم به تعميق هرچه بيشتر روابط ايران و روسيه وارد ميکند.

علاقمنديم توافقات مربوط به حل نهايي اوضاع پيرامون برنامه اتمي ايران بطور کامل اجرا شود. اجراي موافقتنامه ژنو که طبق برنامه بايد 20 ژانويه سالجاري (30 ديماه)آغاز شود شرايط لازم براي طراحي توافقات مربوطه را فراهم ميکند. حل نهايي و فراگير اين امر بايد نتيجه آن توافقات باشد. معتقديم ادامه تعامل سازنده تمام طرفين اين روند به منظور حفظ و تقويت روحيه فعاليت مشترک شکل گرفته در ژنو، رعايت دقيق موازين حقوق بين‌المللي و خودداري از اظهارات و قدمهايي که از اين محدوده فراتر رفته و ميتواند بر جريان مذاکرات اثر منفي گذارد، شايان اهميت است.

تبادل نظر مفصلي در مورد اوضاع پيرامون سوريه در رابطه با افتتاح آينده همايش بين‌المللي «ژنو 2» در 22 ژانويه به عمل آمد. موضع روسيه به نفع دعوت از ايران به عنوان کشور همسايه علاقمند به حل مسالمت آميز بحران سوريه و داراي نفوذ بر اوضاع جمهوري سوريه را تأييد کرديم. بر اين باوريم که طرف ايراني در هر حالت ميتواند و بطور ناگزير بخشي از مساعي مرکب در جهت حل مسئله سوريه خواهد بود.

همچنين برخي ديگر مسائل مبرم بين‌المللي چون اوضاع افغانستان، اوضاع کلي خاورميانه و البته مسئله فلسطين در دستور کار ما قرار دارد. تبادل نظر در مورد امور دوجانبه و منطقه‌اي بطور سنتي امر مفيدي ميباشد. منافع مشترک ما در تقويت اساس حقوقي و قراردادي که موقعيت و همکاري در منطقه درياي خزر را تنظيم ميکند بين اين امور است.

بخش دیپلماسی عمومی و رسانه ای سفارت جمهوري اسلامي ايران - مسکو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار