کد خبر: 620863
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۶
نظافت شهر هر شب يك ميليارد تومان هزينه دارد
بيژن سوراني

بنا بر گفته رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران براي نظافت و جمع‌آوري زباله شبي يك ميليارد تومان در پايتخت هزينه مي‌شود. اين در حالي است كه سرانه توليد زباله در شهر تهران براي هر فرد بيش از 800 گرم است كه اين ميزان دو برابر سرانه توليد زباله يعني 450 گرم در جهان است كه اين امر سبب افزايش هزينه‌هاي جمع‌آوري و دفع زباله در پايتخت مي‌شود.

به گفته عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران، در برخي مناطق طي روز سه بار زباله‌ها جمع‌آوري و حمل مي‌شود كه هزينه‌هاي بسيار زيادي بر شهر تحميل مي‌كند و ميزان جمع‌آوري زباله در مناطق بيست‌و‌دوگانه، روزانه در حدود 7 هزار و 500 تن است كه اين ميزان در ايام پاياني سال به روزانه12 هزار تن مي‌رسد. از سوي ديگر اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر با انتقاد از چگونگي جمع‌آوري زباله شهري گفت: كيفيت جمع‌آوري زباله كاهش يافته است. سطل‌هاي زباله اغلب بدون در و پوشش بوده و شست‌وشوي آنها مرتب صورت نمي‌گيرد.

كاهش توليد زباله، كاهش هزينه جمع‌آوري

تمركز شورا بر روند فعاليت‌هاي سازمان مديريت پسماند و خدمات شهري نشان از اهميت موضوع نظافت و بهداشت شهري دارد كه اين امر تأثير مستقيمي روي سلامتي شهر و شهروندان بر جاي مي‌گذارد. هر چند شهروندان پايتخت بخشي از عوارض پسماندهاي شهري را مي‌پردازند اما معاون خدمات شهري شهرداري تهران مدعي است كه شهروندان بخش ناچيزي از هزينه‌هاي جمع‌آوري و حمل زباله شهري را مي‌پردازند و اين امر هزينه‌هاي بسياري بر شهر تحميل مي‌كند.

آنچه لازم است بدان عمل شود آن است كه شهروندان مي‌توانند با كاهش توليد زباله و همچنين كمك به مشاركت در تفكيك زباله از مبدأ شرايط را به گونه‌اي فراهم آورند تا از هزينه جمع‌آوري و حمل زباله‌هاي شهري كاسته شود و مديريت شهري بتواند ضمن خدمت‌رساني بهتر به شهروندان در جمع‌آوري زباله‌هاي شهري به بحث نظافت مخازن شهري و پاكيزگي شهري بپردازد و با صرفه‌جويي در هزينه جمع‌آوري و حمل بتواند هزينه بر جا مانده را در ساير بخش‌هاي خدماتي ضروري هزينه كند. به واقع اين اقدام زماني روي خواهد داد كه شهروندان با آموزش، احساس نياز و تعلق به شهر را در خود تقويت كرده و سهم خود را در نظافت و پاكيزگي به صورت عملي نشان دهند.

از سوي ديگر شهرداري تهران هم مي‌تواند با سرعت بخشيدن به شيوه‌هاي مديريت پسماند، از طلاي كثيف به بهترين شكل ممكن بهره‌برداري كند تا شهر هم از نتايج اين طلاي كثيف همچون توليد برق از شيرابه، تفكيك زباله خشك و بازيافت آن بهره‌مند شود و حداقل بخشي از هزينه‌ها در اين بخش كاهش يابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار