کد خبر: 615709
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
براي حضور در ژنو 2
امريكا روز دوشنبه اينگونه شرط تعيين كرد كه تهران بيانيه ژنو را كه در سي ام ژوئن 2012 تصويب و در آن تشكيل يك دولت انتقالي در سوريه خواسته شد، بپذيرد، هرچند افخم سخنگوي وزارت‌خارجه اعلام كرد ايران هيچ شرطي را نمي‌پذيرد.

امريكا روز دوشنبه اينگونه شرط تعيين كرد كه تهران بيانيه ژنو را كه در سي ام ژوئن 2012 تصويب و در آن تشكيل يك دولت انتقالي در سوريه خواسته شد، بپذيرد، هرچند افخم سخنگوي وزارت‌خارجه اعلام كرد ايران هيچ شرطي را نمي‌پذيرد.

به گزارش «جوان» پرس تي وي، روز گذشته رويترز نوشت: سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا اعلام كرد كشورش با حضور ايران در كنفرانس ژنو ۲ مشكلي ندارد با اين شرط كه تهران بيانيه سي‌ام ژوئن ۲۰۱۲ را به حساب آورد. ماري هارف گفت‌: ما بر اين عقيده‌ايم كه هر كشوري كه مي‌خواهد در كنفرانس ژنو ۲ شركت كند بايد از بيانيه ژنو حمايت كند و آن را بپذيرد، همه اينها فرضيه است اما اگر ايران آشكارا بيانيه ژنو را بپذيرد، ما هم از امكان حضور اين كشور در كنفرانس ژنو ۲ با روي گشاده‌تر استقبال خواهيم كرد. سخنگوي وزارت خارجه ديروز در واكنش به اين مساله گفت: «اگر حضور مابه نفع رسيدن به راه‌حل است، مشروط كردن دعوت ايران غيرقابل پذيرش است و شرط نمي‌پذيريم.»

اين درحالي است كه پس از برگزاري نشست ژنو يك امريكا و روسيه تفسيرهاي متفاوتي از بيانيه آن داشتند. روز گذشته سرگئي لاوروف گفت: غربي‌ها تفسير غلطي از توافق ژنو دارند. هرگز روسيه نپذيرفته است قطعنامه‌اي تنبيهي در طول اجراي توافق امريكا و روسيه و فرآيند خلع سلاح شيميايي سوريه به تصويب برسد. از نظر مسكو اگر رژيم سوريه احساس كند قطعنامه تهديدآميز و مداخله نظامي احتمالي مطرح است، همكاري نخواهد كرد. مسكو مي‌گويد اين‌گونه تهديدها فرآيند صلح بسيار متزلزل را به خطر مي‌اندازد و ديپلماسي روسيه چنين اجازه‌اي نمي‌دهد. زنيا بولشاكووا، خبرنگار اين شبكه افزود: لوران فابيوس خواستار تصويب قطعنامه‌اي در شوراي امنيت در قالب فصل هفتم منشور سازمان ملل است كه اجازه حمله نظامي به سوريه را مي‌دهد در حالي كه مسكو به شدت با چنين طرحي مخالفت مي‌كند. از نظر پاريس، لندن و واشنگتن واضح است كه رژيم بشار اسد مسئول حمله شيميايي بيست و يكم اوت بوده است اما روسيه نظر متفاوتي دارد و حتي مسكو آشكارا شورشيان را مسئول اين حمله معرفي كرده است. در اين ميان ولاديمير پوتين روز سه‌شنبه تأكيد كرد، دمشق در روند امحاي سلاح‌هاي شيميايي سوريه به صورتي «كارآمد و شفاف» مشاركت خواهد كرد. وي با درخواست گسترش فهرست شركت‌كنندگان در نشست «ژنو 2»، از تعدادي از كشورهاي اسلامي از جمله اندونزي به عنوان بزرگ‌ترين كشور اسلامي خواست تا در اين نشست حضور داشته باشند.

جان كري، وزير امور خارجه امريكا در حاشيه نشست اپك كه در بالي اندونزي برگزار مي‌شود و در يك كنفرانس خبري مشترك با سرگئي لاوروف همتاي روس خود گفت واشنگتن و مسكو به توافق رسيده‌اند كه از شوراي امنيت سازمان ملل متحد بخواهند يك كنفرانس صلح جديد در مورد سوريه طي هفته دوم نوامبر برگزار كند. از سوي ديگر، رئيس ائتلاف مخالفان سوريه از كشورهاي عربي و اسلامي به ويژه عربستان، تركيه، قطر، امارات و اردن خواستار تضمين‌هايي براي موفقيت‌ نشست ژنو2 شد. ايسنا به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم نوشت: احمد جربا، رئيس ائتلاف مخالفان سوريه در كنفرانسي مطبوعاتي در استانبول خاطرنشان كرد: بر اساس روشن‌نگري محتاطانه‌مان تصميم‌ گرفتيم در خصوص ژنو2 دست به اقداماتي بزنيم. ما صرفاً براي زدن ساز مخالف با شركت در ژنو مخالفت نمي‌كنيم. وي تصريح كرد: ما بر اين اساس ژنو 2 را مي‌پذيريم كه ضمانت‌هايي براي موفقيت‌آميز بودن آن وجود داشته باشد و اجازه ندهد كه نظام سوريه زمان بخرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار