با يك محاسبه ساده و با توجه به آمارهاي موجود ميتوان دريافت كه روزانه بيش از يك تن و 774 كيلو طلا براي مصرف بنزين باكهاي خودروهاي ايراني يا قاچاقچيان سوخت بنزين تخصيص مييابد. اين يارانه منهاي سوخت گازوئيل است كه سهم بيشتري از يارانهها را به خود اختصاص داده است.
به گزارش «جوان»، قديري ابيانه در سايت شخصي خود به استناد سخنان وزير نفت آورده است: بنزين كمتر از 70، 80 سنت وارد نميشود. واردات بنزين روزانه معادل 7 ميليون ليتر است و براي مصرفكننده داخلي حدود 500 تومان در ليتر تمام ميشود.
اين محاسبه بر اساس قيمت هر بشكه نفت خام نيز قابل محاسبه است به نحوي كه اگر قيمت هر بشكه را 110 دلار بدانيم بنابراين هر ليتر نفت خام حدود 70 سنت و در حقيقت بنزين ليتري كمتر از 80 سنت نخواهد بود. اين به معناي پرداخت 2ميليارد دلاري دولت براي واردات بنزين است. وارداتي كه تا قبل از دولت يازدهم منكر آن شده بودند يا به اسم «اكتان افزا» وارد شده و امروز با همان نام بنزين وارد ميشود.
بنابراين گزارش، دولت براي واردات اين مقدار بنزين سالانه بيش از 2 ميليارد دلار پرداخت ميكند. حال اگر هزينه حمل و نقل و توزيع بنزين را فقط 20 سنت محسوب كنيم، قيمت تمام شده بنزين ليتري يك دلار ميشود و دولت با توجه به قيمت سهميهاي و آزاد به طور متوسط آن را به قيمت 500 تومان در ليتر عرضه ميكند.
حال اگر هر دلار را فقط 3 هزار و 50 تومان در نظر بگيريم دولت براي هر ليتر بنزين وارداتي 2550 تومان يارانه ميدهد. لذا اگر كسي 60 ليتر بنزين در باك ماشين خود بريزد فقط بابت اين باك خود يارانهاي معادل 153 هزار تومان دريافت ميدارد.
از سوي ديگر قيمت تمام شده بنزين توليدي در كشور نيز دستكمي از قيمت بنزين وارداتي ندارد. يعني يارانه مصرف روزانه بنزين كه حدود 65 ميليون ليتر است، معادل 165ميليارد تومان و سالانه حدود 60 هزار ميليارد تومان است. اين در حالي است كه بودجه عمومي اصلاحي رقم كسري بودجه را معادل همين رقم پيشبيني كرده و كل بودجه را براي اداره امور كشور معادل 162 هزار ميليارد تومان اعلام كرده است.
به عبارتي دقيقتر يارانه هر روز و هر سال براي بنزيني كه در باكهاي خودروهاي ايراني مصرف ميشود به ترتيب يك تن و 774 كيلو و 645 تن و 164 كيلو طلا است.
اين رقم را ميتوان به روش زير به دست آورد: قيمت هر گرم طلاي 17 عيار در روز 10 مهر 1392، 93 هزار و 207 تومان است، يعني كيلويي 93 ميليون تومان و تني 93 ميليارد تومان. عدد مذكور را بر مصرف روزانه و سالانه كه تقسيم كنيد به راحتي ميتوان ميزان يارانهاي كه دولت براي دود شدن و مصرف بنزين در نظر گرفت را به دست آورد. روزانه يك تن و 774 كيلو طلا و طي يكسال 645 تن و 164 كيلو طلا از خودروهاي ايراني شد.
رقم يارانهاي كه دولت براي بنزين در نظر ميگيرد زماني حائز اهميت است كه گفته ميشود كل ذخاير طلاي بانك مركزي نزديك به هزار تن است. حال سؤال اين است كه اين 2 ميليارد دلاري كه صرف واردات بنزين ميشود و رقمي معادل 18 ميليارد دلار نيز توليد داخلي بنزين داريم، آيا درست توزيع ميشود؟ دولت عملاً بنزين را به قيمت 500 تومان (قيمت هر ليتر بنزين به طور متوسط در ايران) در اختيار مصرفكنندگان بنزين قرار ميدهد. يعني 20 ميليارد دلار از جيب همه مردم بر ميدارد و آن را به قيمت 500 تومان در اختيار مصرفكنندگان قرار ميدهد و هر كس مصرف بيشتري داشته باشد سهم بيشتري از دلار 500 توماني خواهد داشت.
آيا ادامه هدفمندي با شيوه و محاسبه دولت قبل منجر به نتايج مندرج در قانون شده است، آيا در عمل يارانه بنزين را براي مصرفكنندگان بيشتر كرده است؟