کد خبر: 610991
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
گاهي اوقات راه حل مشكل، بسيار ساده‌تر از آني است كه فكر مي‌كنيم اما اين امر مستلزم آن است كه تمامي راهكارهاي حل مسئله را مورد بررسي قرار داده و نگاه گذشته‌مان را نيز تغيير دهيم.
در برخي كشورها از طريق صنعتي‌سازي هم زمان ساخت مسكن را كاهش داده‌اند و هم هزينه مسكن را با نرخ‌هاي منطقي همراه كرده‌اند.
هزينه‌هاي قابل ملاحظه سنتي‌سازي مسكن خود به تنهايي نقش عمده‌اي در قيمت‌هاي فعلي مسكن دارد اما اراده قابل ملاحظه‌اي براي توسعه صنعتي ساختمان وجود ندارد و شايد در اين بين مقاومت‌هايي هم در ارتباط با تغيير نحوه ساخت و ساز در كشور صورت مي‌گيرد كه به نظر مي‌رسد سكاندار جديد حوزه راه و شهرسازي بايد به جد مورد فوق را مورد بررسي قرار دهد.
كشورهاي مذكور از طريق بهره‌گيري از نهاده‌هاي صنعتي در توليد مسكن انقلابي در اين حوزه پديد آورده‌اند اما كشور ما با وجودي كه بيش از هر زماني به تغيير فرايند ساخت مسكن نيازمند هستيم در اين رابطه كار اساسي انجام نداده است.
اگر هم سنتي‌سازان مسكن، صنعتي‌سازي را براي اشتغال مضرر مي‌دانند بايد گفت كه مي‌توان كارخانه‌هاي متعددي جهت ساخت نهاده‌هاي توليد مسكن صنعتي ايجاد كرد كه بي‌شك نقش قابل ملاحظه‌اي درحوزه اشتغال خواهد داشت.
در طريق سنتي‌سازي مسكن،  سرانه مصرف نهاده‌هاي توليدي چون سيمان، گچ و... در توليد يك واحد مسكن بسيار بالا است حال تصور كنيد با وجود انبوهي از ساخت و سازهايي كه طي سال‌هاي اخير صورت گرفته است تا چه اندازه منابع به هدر رفته است. از اين گذشته در شرايط تحريمي امروز كه بيش از هر زمان ديگري نياز به ارز صادراتي محصولات غير نفتي داريم مي‌توان با جايگزيني صنعتي‌سازي مسكن ميزان صادرات نهاده‌هايي چون سيمان رابه كشورهاي منطقه افزايش داد.
همچنين به دليل آنكه صنعت ساختمان در كشور مبتني بر روش سنتي بوده و ويژگي بارز آن انرژي‌بري بسيار بالا در توليد نهاده‌ها و مصالح عمده ساختماني است طبعاً حذف تدريجي اين روش كاهش مصرف‌ حامل‌هاي انرژي را براي دست اندركاران اين بخش به همراه خواهد داشت‌.
 همچنين در ميان مدت، اصلاح صنعت ساختمان و جايگزيني روش‌هاي نوين و مبتني بر صرفه‌جويي انرژي مي‌تواند آثار بسيار مثبتي را براي بخش مسكن وبه ويژه اقتصاد كشور فراهم كند.
تيم اقتصادي دولت يازدهم و به ويژه سكاندار حوزه راه و شهرسازي بايد در اسرع وقت در رابطه با تغيير جدي مسير ساخت و ساز مسكن و همچنين احداث كارخانه‌هاي متعدد توليد نهاده‌هاي ساختماني صنعتي چاره انديشي كند در غير اين‌صورت روزانه به دليل سرانه بالاي مصرف نهاده‌هاي توليد در ساخت و ساز نسبت به نرم جهاني منابع كشور به هدر مي‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار