کد خبر: 523613
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري، ديدگاه‌ها و معيارهاي مختلفي در خصوص انتخاب كانديداي مطلوب، از سوي برخي فعالان و جريانات سياسي ارائه شده است؛ معيارهايي مانندكانديداي رأي‌آور، صالح مقبول و معيارهاي ديگري از اين قبيل. حال با توجه به اينكه در كشف معيارها، ديدگاه‌ها و نظرات مقام معظم رهبري ملاك و مدنظر است، لازم است با مراجعه به بيانات ايشان، معيار انتخاب كانديداي مطلوب را به دست آورده و براساس آن نسبت به انتخاب رئيس‌جمهور مطلوب اقدام كنيم.
با ملاحظه بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار مختلف جامعه، مشخص مي‌شود كه ملاك ايشان در انتخاب رئيس‌جمهور مطلوب، انتخاب كانديداي اصلح است. بر اين اساس برآنيم تا با در نظر گرفتن معيار مزبور، به بررسي «ضرورت انتخاب اصلح» و«ويژگي‌هاي فرد اصلح» از ديدگاه مقام معظم رهبري بپردازيم.
الف - ضرورت انتخاب اصلح: انتخاب اصلح از ديدگاه مقام معظم رهبري داراي اهميت فراواني است. ايشان در مناسبت‌هاي مختلف، بارها به اين نكته اشاره كرده‌اند كه در ادامه به برخي از آنها اشاره مي‌شود:
۱- «نكته بعدى در باب انتخابات اين است كه مردم بايد به فكر شناخت اصلح باشند؛ چون امر كوچكى نيست. مسئله انتخابات، مسئله سپردن سرنوشت بخش عمده امكانات كشور به يك نفر و يك مجموعه است. . . . شوراى نگهبان طبق وظيفه قانونى خود، كسانى را كه از لحاظ معيارهاى قانونى صلاحيت دارند، مشخص خواهد كرد. سپس من و شما بايستى در بين اين مجموعه نگاه كنيم و كسى را كه اصلح است، انتخاب كنيم. اين هم وظيفه بسيار مهمى است. »( بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از مردم گيلان - ۱۱/۲/۸۰)
۲- «در جمهورى اسلامى، انتخاب، انتخاب اصلح است؛ نه رقابت انتخاباتى. اين دعواها و رقابت‌ها، متعلق به دموكراسي هاى غربى است كه ازخدا و دين، هيچ‏ چيزى به مشامشان نرسيده است. كارهايى كه بعضي‌ها انجام مى‏دهند، باب جمهورى اسلامى نيست. در اين‏جا ممشا، ممشاى اسلامى است و انتخاب، انتخاب اصلح. مردم بايد با چشم باز و با بصيرت وارد بشوند و آدم‌هايى را كه اطمينان پيدا مى‏كنند، انتخاب كنند. » (بيانات مقام معظم رهبري در ديدار ‌گروه كثيرى از آزادگان و اقشار مختلف مردم، ۱۱/۷/۶۹)
ب - ويژگي‌هاي اصلح: روشن شد كه انتخاب فرد اصلح داراي اهميت است. حال سؤال اساسي اين است كه فرد اصلح داراي چه ويژگي هايي است؟ در پاسخ به اين سؤال نيز با استناد به بيانات مقام معظم رهبري، مي‌توان ويژگي‌هاي فرد اصلح را شناسايي و كشف كرد.
۱- «بهترين كيست؟ من نسبت به شخص، هيچ‏گونه نظرى ابراز نمي‏كنم؛ اما شاخص‌هايى وجود دارد. بهترين، آن كسى است كه درد كشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم يگانه و صميمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافيگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافيگرى و تجمل ‏پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافيگرى باشد، مردم را به سمت اشرافيگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. » (بيانات مقام معظم رهبري در جمع مردم استان كردستان‌در سنندج‌۲۲/۲/۸۸)
۲- ايشان در بيان ويژگي‌هاي نماينده اصلح نيز آورده‌اند: «. . . پايبندى او به اسلام باشد، پايبندى او به عدالت باشد، پايبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. . . بعضى، از دشمن رودربايستى دارند؛ بعضى، ملاحظه ‏ دشمن را مى‏كنند. ملاحظه ملت را بايد كرد، ملاحظه‏ خدا را بايد كرد، نه ملاحظه‏ دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه كنى، هرچه عقب بنشينى، او جلو مى‏آيد. اگر خاكريز شما در مقابل دشمن خاكريز مستحكمى نباشد، او نفوذ مى‏كند. دشمنان اين را مى‏خواهند. يكى از شاخص‌ها همين است. مردم در هرجاى كشور هستند، به اين شاخص توجه كنند آن كسانى كه مرزشان با دشمن و دست‏ نشاندگان دشمن مرز كم‏رنگى است، اينها براى ورود به مجلس اصلح نيستند. كسانى بايد باشند كه مرز روشنى با دشمن داشته باشند. » ‌(بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار مختلف مردم‌- ۲۲/۱۲/۸۶)
۳- «ملت ايران در انتخاب‌هاى خود توجه كند؛ كسانى با رأى ملت سر كار نيايند كه در مقابل دشمنان بخواهند دست تسليم بالا ببرند و آبروى ملت ايران را ببرند. كسانى سر كار نيايند كه بخواهند با تملق‌گويى به غرب، به دولت‌هاى غربى، به دولت‌هاى زورگو و مستكبر، به خيال خودشان بخواهند براى خودشان موقعيتى در سطح بين‌المللى دست و پا كنند. اينها براى ملت ايران ارزشى ندارد. . . اگر كسانى بر سر كار بيايند كه در مراكز گوناگون سياسى يا اقتصادى به جاى اينكه به فكر ادامه راه امام و ارزش‌ها و اصول ترسيم شده به وسيله امام باشند، به فكر به دست آوردن دل فلان قدرت غربى و فلان مستكبر بين‌المللى باشند، براى ملت ايران مصيبت خواهد بود. اين آگاهى براى ملت لازم است. » (بيانات مقام معظم رهبر در ديدار مردم بيجار- ۲۸/۲/۸۸)
۴- علاوه بر ويژگي‌هاي مذكور، مقام معظم رهبري در خصوص انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري نيز ويژگي‌هايي را براي رئيس‌جمهور مطلوب در نظر گرفته‌اند. ايشان در اين باره در ديدار مردم قم‌ فرمودند: «آن كسانى كه وارد ميدان مي‌شوند، بايد كسانى باشند كه در خود توانايىِ كشيدن اين بار را بيابند؛ صلاحيت‌هايى را هم كه در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آنها تكيه خواهد كرد، در خودشان ملاحظه كنند و واقعاً وابسته و دلبسته به نظام و قانون اساسى باشند؛ بخواهند قانون اساسى را اجرا كنند چون رئيس‌جمهور سوگند مي‌خورد كه قانون اساسى را اجرا كند؛ قسم دروغ كه نمي‌شود خورد. » (بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم-۱۹/۱۰/۹۱)
فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار