کد خبر: 519168
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
اگر فکری نشود، زباله همه جای شهر را می گیرد
مریم احمدی

در چند سال اخیر موضوع ساماندهي انواع پسماندها و دفع مکانیزه زباله هاي توليدي در شهرها و نقش این زباله ها به عنوان یکی از مهمترین آلاینده های محیط زیست و تهدید کننده بهداشت عمومی اهمیت ویژه ای یافته است. از این رو در بسیاری از شهرهای کشور اجرای طرح سیستم بازیافت و ساخت کارخانه کمپوست به عنوان بهترین راهکار مورد توجه قرار گرفت. با این وجود در برخی شهرها از جمله سیرجان واقع در استان کرمان هنوز هم زباله ها به صورت سنتی جمع آوری و در گورستان زباله ها در چند کیلومتری شهر دفن می شود.غافل از اینکه كه انهدام و دورريزي زباله ها و مواد قابل بازيافت در گورستان زباله علاوه بر آنکه بهداشت عمومی اهالی شهر را با تهدید جدی روبرو کرده، خسارات مالی بسیاری را نیز به ساکنین منطقه وارد می کند.
به زباله بیشتری نیاز است!
حواشی مسیرهای ورودی سیرجان و در چند کیلومتری این شهر در جاده شیراز اغلب محل انباشت زباله هایی است که در بدو ورود به شهر خودنمایی می کند و چهره نازیبایی را در مقابل چشمان مسافران به تصویر می کشد. مکانی در حدود ۴۰۰ هکتار که بیش از یک دهه محل دفن زباله ها و یا سوزاندن آنها بوده و چند سالی است به عنوان معضل این منطقه به حساب می آید که با وجود مضرات فراوانی که برای بهداشت و سلامت سیرجانی ها و رهگذران دارد، همچنان پابرجاست.
با وجود اینکه این مکان نه سیستم شیرابه دارد و نه سیستم جمع آوری گاز متان ، اما در ماه صدها تن زباله را در دل خود جا می دهد که خسارات جبران ناپذیری را به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می کند.
در چند سال اخیر برای حل بحران آلودگی زیست محیطی ناشی از دفن و سوزاندن زباله در بسیاری از شهرها ساخت کارخانه کمپوست به عنوان یکی از بهترین راه حل ها مطرح و البته اجرایی شده است. اما گویا( طبق اظهارات مسئولان این شهر) این اقدام برای سیرجان عملی نیست چرا که براي احداث كارخانه كمپوست حداقل جمعيت شهري بايد ۵۰۰ هزار نفر و ميزان زباله روزانه ۳۰۰ تن باشد كه فعلاً سيرجان با تولید عملي روزانه۱۵۰ تن زباله هنوز شرایط برخورداری از این کارخانه را ندارد! علاوه برآن مسئولان شهری معتقدند با بودجه های تصویب شده نمی توان از پس هزینه های هنگفت راه اندازی سیستم بازیافت و کارخانه کمپوست برآمد! در این صورت شاید دور از انتظار نباشد که در آینده ای نزدیک حواشی سیرجان و شاید محدوده شهری هم زیر خروارها زباله مدفون شود!
البته چندی پیش شهرداري سيرجان از راه اندازی سازمان بازیافت و نهایتا کارخانه کمپوست خبر داده بود که البته اجرای آن با توجه به وضعیت نابسامان مالی این اداره، بدون حمایت بخش خصوصی امکانپذیر نیست. بدیهی است تا سیستم بازيافت زباله ها راه اندازي نشود اين مشكلات وجود دارد و محيط زيست اين شهر تهديد مي شود.
زباله های عفونی هم سرگردانند!
علاوه بر زباله های خانگی که بیشترین میزان زباله های تولیدی این شهر را به خود اختصاص می دهد، وضعیت نابسامان زباله های عفونی بیمارستانها و کمبود دستگاه های زباله سوز این مراکز درمانی بر نگرانی مردم افزوده است. چرا که دستگاه های امحا زباله های عفونی در بیمارستان های شهر جوابگوی حجم بالای تولیدات نیست و به سرعت مستهلک می شوند. از این رو گاهی این مراکز برای مدت زمانی بدون دستگاه می مانند و اینجاست که خطر ابتلا به انواع بیماری ها آرامش را از ساکنین این شهر می گیرد،چرا که زباله های بیمارستانی در دنیا بعنوان یکی از آلوده ترین و خطرزاترین زباله های بیولوژیک شناخته شده است.
با توجه به اینکه طبق قانون، وظیفه امحاء زباله هابی عفونی بر عهده خود بیمارستان و مراکز درمانی تولید کننده این نوع زباله هاست، انجام این اقدام هزینه بسیاری را به بیمارستان ها تحمیل می کند، چرا که خرید دستگاه زباله سوز نیاز به اعتبار کافی دارد و ازآنجا که این دستگاه ها به مرور زمان به دلیل استفاده بسیار از کار می افتد و راندمان آنها به شدت افت می کند، تامین اعتبار لازم برای تهیه دستگاه جدید و تعمیر دستگاه های قبلی مسئولان بیمارستان را با مشکل جدی روبرو می کند.
پروسه جمع‌آوري دفن زباله يكي از پر هزينه ترين خدمات شهرداري است كه بخش زيادي از فعاليت‌هاي شهرداري در سطح شهر را به خود اختصاص می دهد. با این وجود هنگام خرابی دستگاه زباله سوز بیمارستان ها حمل زباله های عفونی نیز بر عهده کارگران شهرداری قرار می گیرد که این امر می تواند سلامت پاکبانان و شهروندان را به خطر بیندازد!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حسین پورشهسواری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
0
با سلام.
موضوع پایا نامه من راجبه مکان دفن زباله در سیرجان است نیازمند کمک شما هستم در صورت موافقت منتظر ایمیل شما هستم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار