کد خبر: 512085
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
گزارش‌جوان‌آنلاين از اختتامیه دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی/
جوان‌آنلاين: اختتامیه دومین جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی با نام «ققنوس» شب گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در این مراسم عباسیان دبیر سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر، خزاعی دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر، حاج حسین یکتا، هادی مقدم دوست کارگردان فیلم «سر به مهر»، انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم «زیباتر از زندگی»، نادر طالب زاده و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه در این مراسم حضور داشتند.

هاشم زاده: امیدوارم گفتمان انقلاب اسلامی جریان حاکم بر سینما شود

در ابتدای این مراسم ناصر هاشم زاده منتقد سینما گفت: امیدوارم که این جایزه شروعی باشد برای ورود جدید سینما، سینمایی که باید عهد می بست با انقلاب.
وی در ادامه افزود: از روزی که بعد از انقلاب به سینما توجه شد همه نیروهایی که در آن بودند سعی کردند که خالص و پاک وارد این سینما شوند.
هاشم زاده بیان داشت: اما الان در جایی ایستاده ایم و باید بگوییم این تلاش ها به کجا کشیده شده و به کجا رسیده است قرار بر این بود که عدالت، استقلال و آزادی در دل سینما دیده شود.
وی افزود: سینما در آن دوره ظاهرا نه قدرتی داشت و نه کاری می توانست انجام بدهد بلکه سینمایی بود که به فیلم فارسی مشهور بود و هیچ اتفاقی در آن نمی افتد و انقلاب اسلامی که آمد همه را به دور خود جمع کرد و سینما هم در این حوزه تاثیر پذیرفت.
این منتقد سینما بیان داشت: اما همین زمان نیز از یک زمانی تقریبا شبیه همان سینمای فیلم فارسی شد و خیلی ها این سوال را می پرسیدند که آیا می شود دین را وارد سینما کرد.
هاشم زاده بیان داشت: تفکر این افراد این است که آیا اندیشه دینی توان این را دارد که به تولید هنر بپردازد اما بعد از چندین سال به بین ما آمده اند و به نسل ما هشدار دادند که آن عدالتی که شما می گفتید به هیچ وجه الان در فیلم هایتان وجود ندارد.
وی بیان داشت: آن ها به ما می گفتند مگر انقلاب اسلامی این چیزها را مطرح نمی کرد، چطور شد که الان ما سینمای دیگری را می بینیم.
وی افزود: هشدار این جوانان به بنده باعث شد که بازنگری به اوضاع سینما داشته باشم که ببینیم چه کرده ایم البته این نکته را باید بگوییم که باید به تجربه سی ساله مان در سینما نیز توجه کنیم.
هاشم زاده با بیان اینکه آیا ما به آنچه که در سینما می خواستیم رسیده ایم گفت: امیدواریم این جریانی که شکل گرفته است به یک جریان غالب در سینما تبدیل شود.

تقدیر از رسول ملاقلی پور اولین تقدیر جایزه گفتمان انقلاب اسلامی

در این مراسم همچنین از مرحوم رسول ملاقلی پور به خاطر سال ها تلاش در عرصه هنر و سینما تقدیر شد و جایزه وی به پسر او علی ملاقلی پور اهدا شد.
علی ملاقلی پور بعد از دریافت جایزه پدرش گفت: ما طبق گفته امام(ره) همان طور که مخالف آمریکا هستیم مخالف کمونیسم هم هستیم اما امسال فیلمی در جشنواره به حمایت های دولتی ساخته شد و برگزیده شد که در دفاع از کمونیسم بود.
ملاقلی پور ادامه داد: امت فیلم هایی هم بودند که در مورد انفاق ساخته شدند اما هیچ توجهی به آنها نشد و در قرآن آمده است که چه کسانی هستند که به انفاق توجه نمی کنند.

رجبی:‌ فیلم های امسال به چارچوب فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی نزدیک تر بودند 

در ادامه برنامه روح الله رجبی، دبیر دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی (ققنوس) گزارشی از جشنواره امسال ققنوس ارائه کرد.
در این سخنرانی وی به تشریح اهداف این جشنواره و برنامه های پیش روی آن پرداخت.
دبیر جشنواره ققنوس در خصوص فیلم های امسال جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم های امسال نسبت به سال گذشته به چارچوب های فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی نزدیک تر بودند.
رجبی در ادامه به سه هدف اصلی برگزاری جشنواره ققنوس اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای محفلی و پاتوقی میان اندیشمندان درباره مسائل سینما اعم از فرم، محتوا، مدیریت، آموزش و تربیت یکی از اهداف این جشنواره است.
وی دومین هدف را سازماندهی فضای تولید دانست و ادامه داد: سعی کردیم تا حدی فضای پس از تولید فیلم های سینمایی را ساماندهی کنیم و با استفاده از روحیه انقلابی اساتید انقلابی در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی اهداف انقلاب اسلامی را در این فیلم ها ارتقا دهیم.
دبیر جشنواره ققنوس ابراز امیدواری کرد در سال های آینده جبهه فکری و فرهنگی را به پیش از تولید منتقل کنند.
رجبی در خصوص سومین هدف این گفتمان افزود: موج رسانه ای در سطح جامعه پس از ۹ دی شکل گرفت و به صورت جبهه فکری انقلاب شروع به فعالیت کرد.
وی به برخی از فعالیت های انقلابی که پس ۹ دی ایجاد شدند اشاره کرد و ادامه داد: حرکاتی مانند جشنواره عمار، مستندسازی خانه هنرمندان و تربیت نیرو در حوزه هنری از جمله حرکات انقلابی پس از ۹ دی هستند.
دبیر جشنواره ققنوس خاطر نشان کرد: نگاه ما این بود که در سطح نخبگان جامعه موجی را ایجاد کنیم که نقشی اساسی داشته باشد و سعی داریم در این عرصه خدمات بیشتری را ارائه بدهیم.
رجبی در گزارشی از آمار نهادهایی که به این جشنواره کمک کردند گفت: امسال حدود سی موسسه و نهاد مردمی به ما کمک کردند و حدود پانزده جلسه تحلیل، نقد و گفت وگو داشته ایم و بیشتر نقدهایی که به ما رسیده به صورت خودجوش بوده اند همچنین بیش از هزار یادداشت و نقد از نهادهای گوناگون به دست ما رسیده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تمام این حرکات مورد رضایت مقام معظم رهبری قرار گیرند و لبخندی به لب های ایشان ایجاد شود.

تجلیل از فرج الله سلحشور و ابراهیم حاتمی کیا 

در آیین اختتامیه جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی با نام ققنوس از فرج الله سلحشور و ابراهیم حاتمی کیا به خاطر تلاش برای هنر انقلابی تجلیل شد.
ابراهیم حاتمی کیا به دلیل ساخت فیلم «چ» در این مراسم حضور نداشت اما سلحشور جایزه خود را از نادر طالب زاده دریافت کرد.

سلحشور: سینمای امروز ما باید شهادتین بگوید تا پاک شود

همچنین فرج الله سلحشور در این مراسم گفت: من نمی دانم اگر آدم ها به وظیفه شان عمل کردند باید از آنها تقدیر کرد یا نه؛ عمل به وظیفه کاری است که باید همه مان انجام دهیم.
وی افزود: انصافا به برگزارکنندگان این جایزه تبریک می گویم زیرا قدم بلندی برداشتند و امیدوارم خداوند اجرشان را ماجور بدارد.
کارگردان فیلم «یوسف پیامبر» افزود: اما یک نکته ای را باید بگویم که سینمایی که در ذهن و تفکر زاییده صهیونیست است این سینما را هر کاری که بکنیم درست نخواهد شد.
سلحشور افزود: مبانی سینمای موجود ایران و جهان را صهیونیست ها پی ریزی کرده اند و الان همه ما داریم در زمین صهیونیست ها بازی می کنیم.
وی بیان داشت: تنها راهی که سینمای ما را نجات می دهد این است که مبانی سینمای مان را خودمان تعیین کنیم.
این کارگردان سینمای کشورمان افزود: سینما باید مانند یک آدم ناپاک که ایمان ندارد شهادتین بگوید شاید به مسیر اسلامی‌اش برگردد و آن وقت است که در آن سینما اسلامی بودن و انقلابی بودن معنا پیدا می کند.
سلحشور افزود: به امید روزی که در سینمای ما همه فیلم ها الهی، قرآنی و انقلابی باشند.

تقدیر از محمدرضا عباسیان در دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی

محمدرضا عباسیان به دلیل برگزاری منظم و مناسب سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و در دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی تقدیر شد.

وی بعد از تقدیر گفت: زمانی که قبل از جشنواره به من زنگ زدند و گفتند می خواهند این جایزه را در طول جشنواره برگزار کنند من فکر کردم که از طرف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و به نظر من تعدد این جبهه ها خوب نیست و همه در ذیل یک جبهه باید فعالیت کنیم تا وحدتمان بیشتر باشد.

۷ فیلم جشنواره سی و یکم در جشنواره ققنوس قابل تقدیر شدند 

۷ فیلم قابل تقدیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی تقدیر شدند.
«رسوایی» مسعود ده نمکی، «دهلیز» بهروز شعیبی، «۹:۲۰ در بوشهر» محمدامین همدانی، «زیباتر از زندگی» انسیه شاه حسینی، «ترنج» مجتبی راعی، «گام های شیدایی» حمید بهمنی و «فرشتگان قصاب» سهیل سلیمی ۷ فیلم قابل تقدیر این دوره از جایزه گفتمان انقلاب اسلامی بودند.

ققنوس طلایی به «تنهای تنهای تنها» و «سر به مُهر» رسید 

فیلم «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی سیروس عبدی پور و «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم دوست به عنوان فیلم‌های شایسته تقدیر دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی انتخاب شدند.
بر اساس اعلام سازمان هنری رسانه‌ای اوج در صورتی که فیلم‌های بعدی‌ هادی مقدم دوست و ادریس عبدی پور در راستای جریان انقلاب اسلامی باشند، توسط این سازمان‌ از آن ها حمایت خواهد شد.
گفتنی است، امسال دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی فیلم برتر و برگزیده نداشت.

انتهای پیام/
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار