کد خبر: 510343
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
تابناک: هر سال، ۱۵۰ نفر در ساختمان سفید رنگ مسجد صحابه در کرتیل، دین خود را به اسلام تغییر می‌دهند، مسجدی با کاشی‌های ظریف و مناره‌ای با ارتفاع ۸۱ فوت (تقریبا ۲۵ متر)، که در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است و نمادی از گسترش اسلام در فرانسه است. در میان آنهایی که روزهای جمعه برای نماز به این مسجد می‌آیند، چندین جوان هستند که قبلا مسیحی بوده‌اند ولی اکنون کلاه سنتی مسلمانان را بر سر و عبا بر تن دارند.

به گزارش نیویورک تایمز در ادامه نوشت: هر چند تعداد افرادی که دین خود را تغییر می‌دهند نسبتا کم است ولی این تعداد در ۲۵ سال گذشته دو برابر شده است و این چالشی برای فرانسه است؛ جایی که دولت و افکار عمومی نگاهی بد و حتی گاهی خصمانه نسبت به اسلام دارند.

مقامات ضد تروریسم فرانسه، سال‌ها است که در مورد این افرادی که دین خود را تغییر داده‌اند نگاهی بدبینانه دارند زیرا دارای پاسپورت فرانسوی هستند. در ماه اکتبر سال گذشته نیز پلیس فرانسه در حملاتی در سراسر فرانسه دست به بازداشت ۱۲ نفر زد که حداقل سه نفر از آنها فرانسوی‌هایی بودند که دین خود را به اسلام تغییر داده بودند.

دیدیه لسکی مسئول امور مذهبی در وزارت کشور در دوران حکومت سارکوزی مدعی شده که تازه مسلمانان باید تعصب بیشتری از خود نشان دهند تا به عنوان مسلمان در جامعه مسلمانان پذیرفته شوند و به همین سبب در معرض گرایش به افراطی شدن هستند.

مقامات نگرانی‌هایی جدی ابراز می‌دارند که زندانی‌های فرانسوی در معرض تغییر دین به اسلام و گرایش به افراط هستند به خصوص که تقریبا یک سوم زندانیان فرانسه مسلمان هستند. مسلمانان معتقدند که در معرض تبعیض و پیش‌داوری هستند و قانونی که در سال ۲۰۱۰ علیه حجاب زنان مسلمان تصویب شده است، نشانه‌ای از عدم تحمل مسلمانان است.

به هر حال و جدای از عواقب آن، تغییر دین به اسلام در حال گسترش است. برنارد گودارد مسئول فعلی مسائل مذهبی در وزارت کشور، پدیده تغییر دین به اسلام به خصوص بعد از سال ۲۰۰۰ را چشمگیر و جالب توجه می‌داند.

از بین حدود شش میلیون مسلمان فرانسه، حدود یکصد هزار نفر آنها کسانی هستند که دین خود را به اسلام تغییر داده‌اند که دو برابر آمار سال ۱۹۸۶ است. این در حالی است که سازمان‌های مسلمانان فرانسه این رقم را دویست هزار نفر می‌داند. فرانسه که ۶۵ میلیون نفر جمعیت دارد، خود را جامعه‌ای سکولار معرفی می‌کند و هیچ آماری رسمی در این مورد وجود ندارد.

از دید آقای گودراد که خود قبلا یک افسر اطلاعاتی بوده است، مساله مهم این است که ماهیت تغییر دین در فرانسه در حال عوض شدن است. تغییر دین به قصد ازدواج، پدیده‌ای پرسابقه در فرانسه است، ولی اکنون تعییر دین در بین جوانانی اتفاق می‌افتد که در محله‌هایی زندگی می‌کنند که تعداد مسلمانان در آن غالب است. بسیاری از گروندگان جدید به اسلام افراد جوانتر از ۴۰ سال هستند که در مستعمرات سابق فرانسه و یا قلمروهای خارجی فرانسه به دنیا آمده‌اند.

در بعضی از مناطقی که مسلمانان در اکثریت هستند، حتی غیر مسلمانان نیز به ماه رمضان احترام می‌گذارند. سمیر امغار جامعه‌شناس و متخصص اسلام رادیکال در فرانسه، همرنگ شدن با جماعت را در این پدیده موثر می‌داند. در بسیاری از محله‌ها، اسلام نه تنها به صورت هنجار اجتماعی در آمده است بلکه پناهگاهی در مقابل مشکلات است. از دید امغار، اسلام راهی برای رد کردن مدرنیسم و بازگشت به جامعه‌ای است که در آن ارزش‌های خانوادگی اهمیت بیشتری دارد و تمایز روشن‌تری بین زنان و مردان وجود دارد.

از نظر عبدالرحمن غول امام یک مسجد در مارسی در جنوب فرانسه و رئیس شاخه محلی شورای مسلمانان فرانسه، سرعت گرایش به اسلام در مارسی در سه سال گذشته غیر قابل باور است. وی در سال ۲۰۱۲، حدود ۱۳۰ گواهی تغییر دین صادر کرده است. حسن شلغومی یک امام دیگر مسجد خلا ناشی از سکولاریسم رسمی را در گرایش به اسلام موثر می‌داند. از دید وی " سکولاریسم به ضدیت با دین رسیده است، و این مساله به اثری معکوس انجامیده است و به مردم اجازه داده است که اسلام را کشف کنند".

بسیاری از کارشناسان، به تاثیر تغییر دین افراد مشهور و به خصوص فوتبالیست‌ها اشاره می‌کنند. نیکولا آنکلا در سال ۲۰۰۴، دین خود را به اسلام و نام خود را به عبدالسلام بلال آنلکا تغییر داد. فرانک ریبری هم در سال ۲۰۰۶ برای ازدواج با یک زن مسلمان، مسلمان شد و نام خود را به بلال یوسف محمد تغییر داد.

از سوی دیگر، ایجاد ترس از مسلمانان به خصوص با توسل به سلفی‌ها، و تاثیر آن بر آینده هویت و فرهنگ فرانسه و انتقاد از گسترش اسلام به راهی برای کسب حمایت سیاسی در فرانسه تبدیل شده است. در سال ۲۰۰۹، انتشار تصاویر دیام یک خواننده زن فرانسوی با حجاب اسلامی باعث جر و بحث‌های فراوانی در فرانسه شد. این در حالی است که مسلمانان فرانسه و از جمله رافائلو سیلیتی صاحب یک کتاب‌فروشی در مسجد شهر کرتیل معتقد است که «ما باید نشان دهیم که فرهنگ فرانسوی و اسلام می‌توانند با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی کنند»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار