کد خبر: 505826
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان :

به گزارش جوان از خرم آباد،حجت الاسلام مرتضی محمدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان  در همایش وقف و رسانه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه استان سه ماموریت اصلی برعهده دارد.
وی افزود: ساخت، حفظ و توسعه مساجد، توسعه بقاع متبرکه و تبدیل به قطب فرهنگی و توسعه و حفظ موقوفات از مامویت های اصلی اوقاف و امور خیریه است.
حجت الاسلام محمدیان اظهار داشت: اجرای برنامه های فرهنگی از دیگر برنامه اوقاف وامور خیریه استان که در کنار مامویت های اصلی به آن پرداخته می شود.
وی با اذعان به اینکه ۳۵ مرکز فرهنگی در بقاع امامزاده های استان لرستان وجود دارد، گفت: فرهنگ سازی در خصوص موقوفات استان لرستان ضروری است.
حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه طی دو دهه اول انقلاب با توجه به پرداختن به حوزه جنگ و سازندگی، کمتر به بحث وقف توجه شده است، افزود: امروزه احیای وقف در جامعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به وجود علمای بزرگ همچون آیت الله بروجردی، آیت الله قاضی، آیت الله کمالوند در استان لرستان گفت:استان لرستان با وجود زمینه های دینی بی شمار می تواند همچون گذشته در زمینه وقف موفق باشد.
حجت الاسلام محمدیان در ادامه نقش رسانه در راستای فرهنگ‌سازی در باب وقف را تاثیرگذار خواند و اذعان داشت: ترویج و اشاعه فرهنگ ارزشمند وقف در جامعه وظیفه شاخصی است که بر این اساس نقش حساس خبرنگاران و رسانه‌های جمعی نقشی قابل توجه است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به وجود ۲ هزار و ۴۳۰ موقوفه در استان لرستان، اظهار کرد: از این تعداد ۳۷۵ موقوفه منفعتی و ۲ هزار و ۵۵ موقوفه انتفاعی شامل مسجد و حسینیه است.
گفتنی است، در این ادامه این نشست از فعالان رسانه‌ای عرصه اطلاع‌رسانی و مروجان فرهنگ وقف در استان‌ تجلیل شد.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان برنامه های این نهاد را طی دهه هفته وقف اعلام کرد. 
حجت الاسلام محمد جواد عباس زاد، معاون فرهنگی اوقاف وامور خیریه استان لرستان نیز در همایش وقف و رسانه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی این استان گفت: دومین روز هفته وقف تحت عنوان وقف، احیاء سنت نبوی و سیره علوی نامگذاری شده است.
وی افزود:در دومین روز از هفته وقف، عزاداران پیامبر اکرم و امام حسین(ع) به سمت امامزادگان و بقاع متبرکه حرکت خواهند کرد.
حجت الاسلام عباس زاده اظهار داشت: اهداء بسته فرهنگی در مصلی های نماز جمعه، برپایی غرفه شمیم خدمت و نمایشگاه وقف در مصلی نماز جمعه از دیگر برنامه های روز دوم هفته وقف در این استان است.
وی تصریح کرد: برپایی ایستگاه های همه واقف باشیم در میادین اصلی شهر و بقاع متبرکه، حرکت عزاداران امام رضا(ع) به سمت بقاع متبرکه و برگزاری مسابقه کتابخوانی هفته وقف از برنامه های این نهاد طی سومین روز هفته وقف است.
حجت الاسلام عباس زاده،در ادامه از برگزاری همایش یاروان وقف طی چهارمین روز هفته وقف خبرداد و گفت: در این همایش ازواقفین، خیرین، متولیان، خادمان و اصحاب وقف تجلیل می شود.
وی بیان کرد: همچنین برنامه افتتاح پروژه ها و رونمایی از وقف های جدید از جمله دیگر برنامه های اجرایی در چهارمین روز از هفته وقف است.
معاون فرهنگی اوقاف وامور خیریه استان لرستان در ادامه از برگزاری همایش یاوران وقف در این استان خبرداد و اذعان داشت: این همایش با حضور هیئت امنا و خادمان بقاع متبرکه و مساجد استان برگزار می شود.
حجت الاسلام عباس زاده، بیان کرد: برگزاری نشست های تخصصی وقف با اساتید حوزه و دانشگاه، بانوان و دانشجویان، برگزاری محفل انس با قرآن در بقاع متبرکه و برگزاری نشست های تخصصی وقف با اصناف، بازاریان، فرهنگیان خیران و پزشکان از دیگر برنامه های هفته وقف است.
وجود ۱۶۱ بقعه متبرکه در استان لرستان
کوروش فرجی، معاون بقاع متبرکه اوقاف و امورخیریه استان لرستان  درهمایش وقف و رسانه گفت: تعداد بقاع متبرکه استان لرستان از سال ۸۷ تاکنون از تعداد ۱۰۸ بقعه به تعداد ۱۶۱ بقعه متبرکه افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در تعداد ۳۹ بقعه متبرکه این استان کار عمرانی انجام شده است، افزود: در تعداد ۱۲ بقعه متبرکه از صفر تا ۱۰۰ درصد کار عمرانی انجام شده است.
فرجی با بیان اینکه در مابقی بقاع متبرکه این استان تعمیر و مرمت جزئی بوده است، اظهار داشت: در مجموع برای بقاع متبرکه استان لرستان اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان هزینه شده است.
این مقام مسئول عنوان کرد: از مجموع اعتبار هزینه شده، معادل دو میلیارد و صد میلیون تومان از محل کمک های مالی مردمی و نهاد ها و ارگان های استان تامین شده و مابقی آن از محل ۴۰ درصد درآمد بقاع متبرکه استان هزینه شده است.
وی عنوان کرد: از مجموع بقاع شناسایی شده در استان لرستان تعداد ۱۴۰ بقعه به امام موسی کاظم (ع) وصل می شوند، ۱۰ بقعه قدمگاه است، پنج بقعه ازنوادگان امام سجاد(ع) و یک بقعه در شهرستان دورود به امام محمد باقر (ع)وصل می شود و تعداد پنج بقعه از مریدان امام موسی کاظم (ع) است. 

شایان ذکر است، هفته وقف‌ از پنج‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه تا ۲۷ این ماه ادامه دارد.

پایان پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار