کد خبر: 505151
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
سفر نقي، بابا پنجعلي و ارسطو از شمال به جنوب
سپيده آماده
 زماني كه «عليرضا خمسه» براي اولين بار ديالوگ «نقي... ناهار نخردمه» را با گويش مازندراني ادا مي‌كرد، شايد به فكر هيچ كسي هم نمي‌رسيد كه روزي اين تكيه‌كلام به اندازه‌اي مرزهاي‌هاي محبوبيت را درنوردد كه ورد زبان مردم كوچه و بازار شود، البته شهرت عبارت «ناهارنخردمه» به همين جاها ختم نشد، مثل اينكه اداي ديالوگ به زبان مازندراني به رغم طرفداران مازندراني و غيرمازندراني‌اي كه داشت، مورد اعتراض مسئولان قرار گرفت تا جايي كه احمدعلي مقيمي نماينده مردم شرق مازندران در مجلس، هادي ابراهيمي معاون استاندار مازندران، آيت‌الله طبرسي نماينده ولايت فقيه در استان مازندران، امام‌جمعه بابلسر، آيت‌الله معلمي نماينده مجلس خبرگان و امام‌جمعه قائمشهر همه در بيانيه‌ها و سخنان مجزا اعتراض خود را به گويش مازندراني سريال اعلام كردند. معترضان همچنين بر اين باور بودند كه رسانه ملي با ساخت اين سريال، هويت و فرهنگ مردم مازندران را زيرسؤال برده است اما اعتراضات سرانجام با جلسات مذاكراتي كه سيما برگزار كرده بود، كمرنگ شد. 

استقبال بي‌سابقه مخاطبان از همان روزهاي اتمام سريال باعث شد زمزمه‌هايي مبني بر ساخت سري دوم سريال براي نوروز ۹۱ از گوشه و كنار به گوش برسد اما شب‌هاي نوروز امسال بدون «پايتخت» به اتمام رسيد. انگار موج پايتخت هنوز تمام نشده بود و هر روز خبر تازه‌اي از سري جديد آن به گوش مي‌رسيد تا ۱۴ آذرماه كه مدير روابط عمومي استانداري مازندران در نامه‌اي خطاب به روابط عمومي وزارت كشور اعلام كرد استانداري مازندران با سازندگان سريال «پايتخت ۲» همكاري نمي‌كند.
 
مدير روابط عمومي استانداري مازندران در اين نامه همچنين تأكيد كرده بود كه با توجه به سوابق سريال پايتخت يك، در كوچك‌شماري فرهنگ اصيل و تأثيرگذار مازندراني، از همكاري با عوامل سريال مذكور معذوريم. اما انگار اصرار پايتختي‌ها براي فيلمبرداري كار در مازندران سرانجام نتيجه داد و بالاخره دهم دي ماه پايتخت ۲ با حضور محسن تنابنده(نقي)، ريما رامين‌فر (هما)، دوقلوها، احمد مهران‌فر (ارسطو)، نسرين نصرتي(خواهر نقي)، مهران احمدي (شوهرخواهر نقي) و ليندا كياني در لوكيشن شيرگاه استان مازندران كليد خورد. محسن تنابنده نويسنده بازيگر نقش نقي با اشاره به اينكه داستان مربوط به خانواده‌اي مازندراني است كه در زمينه گچكاري و گلدسته‌سازي فعاليت مي‌كنند، گفت: مسجدي در قشم در دست ساخت است و اين خانواده در اين داستان به قشم مي‌روند. به رغم اعترضاتي كه به لهجه مازندراني بازيگران در سري اول سريال شده بود اما سري دوم سريال هم از لحن مازندراني استفاده خواهد كرد و براي نزديك شدن به فضاي مازندران از چند بازيگر تئاتر قائمشهر و ساري نيز در كار استفاده خواهد شد.
 
سري دوم سريال پايتخت قرار است در ۱۵ قسمت ۴۵ دقيقه‌اي ساخته شود، عوامل آن تا پايان دي ماه در شيرگاه حضور خواهند داشت و بعد به تهران مي‌روند و در ادامه بخش‌هاي پاياني در قشم تصويربرداري مي‌شود. در هر حال خبر توليد سريال پايتخت ۲ و روي آنتن رفتنش در نوروز ۹۲ به خودي خود موجي از شايد را براي مخاطبان به همراه دارد، چون همه را به ياد نوروز ۹۰ و شوخي‌هاي نقي و بابا پنجعلي و ارسطو مي‌اندازد و مي‌توان پيش‌بيني كرد حضور پايتخت ۲ در آنتن سيما به تنهايي مي‌تواند مخاطبان شب‌هاي نوروزي تلويزيون را تضمين كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ادریس می میترای
|
Germany
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
0
مازنی لهجه نیست زبان است که پر از کلمات روسی و و است حتی انگلیسی و است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار