کد خبر: 502394
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۲
مهر: غارهای زیبا و رویایی مانند دومین غار عمیق، عروس غارهای ایران زمین، اولین و چهارمین غار عمودی و قدیمی ترین غار مسکونی شمال در گلستان جای گرفته است و پیمایش و رول کوبی آن، آرزوی غارنوردان و کوهنوردان شده است.

گلستان به دلیل کثرت غارهای ثبت شده به کلکسیونی از غارهای ناشناخته و شگفت انگیز معروف است که پیمایش و رول کوبی آن رویایی کوهنوردان و طبیعت گردان شده است.

در گوشه و کنار طبیعت زیبا و رویایی گلستان می توان غارهای زیبا با طبیعت چشم انداز و رویایی مشاهده کرد که طبیعت گردان و کوهنوردان را به خود می خواند.


در گذر از منطقه نامیچ گالیکش و در ارتفاعات ۱۷۰۰ متری کوه خواجه قنبر، غار زیبا و رویایی به نام " سم" رخ می نمایاند که دومین غار عمیق کشور لقب گرفته است.

دومین غار عمیق کشور در گلستان ۳۷۵ متر عمق دارد و تاکنون چاههای زیادی از آن توسط گروههای کوهنوردی استان و کشور کشف شده است و در فصول مختلف غارنوردان برای پیمایش این غار عازم منطقه می شوند.

با عبور از گالیکش و حرکت به سمت مرکز گلستان، در حد فاصل شهرهای علی آباد و آزاد شهر، غار دیگری وجود دارد که بی شک باید آن را عروس غارهای ایران و گلستان نام نهاد.


شیرآباد که به اظهار برخی منابع، محل زندگی دیو سپید شاهنامه فرودسی بوده است و به غار دیو سپید نیز معروف است و برای دیدن جاذبه هایش باید از خان ببین به روستای شیر آباد ۵ کیلومتر به سمت جنوب رفت و بعد از روستای شیر آباد حدود سه کیلومتری جاده آسفالته راه را ادامه داد.

غارپلنگ آرام، در شهر فاضل آباد؛ در نزدیکی روستای محمد آباد کتول، غار یخچال در کردکوی، دهکده ییلاقی درازنو، غار جهان نما در منطقه حفاظت شده جهان نما، غار اژدرکوه در کردکوی، غار گنج خانه در ارتفاعات جنوبی کردکوی، غار مبارک آباد در مینودشت، غارسیامرز کوه در علی آباد کتول، روستای سیامرز کوه از دیگر غارهای زیبا و دینی استان گلستان هستند.

وجود غارهای بیشمار و ناشناخته حتی موجب تشکیل کارگروه غارشناسی را در گلستان شده است.

عبدالرضا دادبود رئیس کارگروه استانی غارشناسی در این زمینه می گوید: به دلیل شرایط منطقه ای و وجود غارهای مختلف و پراکندگی آن، گلستان یکی از مستعد ترین مناطق کشور است.

وی با اشاره به اهمیت غارها می گوید: دیرینه شناسی پارینه سنگی، باستان شناسی و موزه داری ، هویت ملی، آب شناسی، مدیریت منابع آب، اقلیم شناسی، زمین شناسی، زیست شناسی ،جذب توریست و اشتغالزایی، ورزشی و ماجرا جویی قابل بررسی است که تشکیلات گسترده و ترکیب اعضای کارگروه غارشناسی استان ، به خوبی گویای این موضوع است.

لزوم تدوین اطلس غارهای گلستان
رئیس کارگروه استانی غارشناسی با تاکید برتشکیل کمیته کارشناسی ذیل کارگروه استانی،گفت: در قدم اول ، باتوجه به پتانسیل های مشخص شده استان، بایستی بانک اطلاعات و اطلس خوبی از غارهای استان به صورت کامل و جامع تهیه و تدوین شود.


دادبود ادامه داد: بر اساس این اطلس بتوانیم برنامه مدونی در آینده در زمینه حفاظت و بهره برداری از غارها تهیه کنیم تا براساس آن برنامه ریزی لازم جهت دستیابی به اهداف مورد نظر و معرفی این ویژگی مهم جهت توسعه و گسترش صنعت گردشگری و جذب توریست داشته باشیم.

وی همچنین افزود: در حوزه غارشناسی باید فرآیند و سازوکارهای لازم و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی تعریف و تدوین شود که از طریق یک سری گروههای خاص و علاقمندان مربوط به این بخش ، سهولت دسترسی به آن صورت پذیرد.

معاون امورعمرانی استاندار گفت : گلستان یکی از فعال‌ترین و پیشروترین استانهای کشور از نظر داشتن هیئت ها در زمینه غارنوردی است که باید از این ظرفیت و توانائی به بهترین نحو استفاده گردد.

غارها از جمله مظاهری طبیعی و گردشگری گلستان بوده که سالانه گردشگران زیادی را به خود می خواند و از جمله جاذبه های گردشگری این استان به شمار می آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار