کد خبر: 497594
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
امیر دریا‌دار سیاری در صحن علنی


جوان آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جهموری اسلامی ایران اعلام کرد که رزمایش بزرگ ولایت ۹۱ دی ماه در سواحل جنوب شرق برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه در سخنانی در نشست غیر علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی درباره عملکرد نیروی دریایی به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش پرداخت و اظهار داشت: نگاه به آینده و دریا و نگاه به نیروی دریایی راهبردی، و همچنین استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که میزان بهره‌گیری از آن به عواملی چون جغرافیا، سیاست دولتمردان و ویژگی‌های مردم مرتبط است.

وی در ادامه به بیان برخی از ابعاد بهره‌برداری از دریاها پرداخت و مواردی چون تجارت از طریق حمل و نقل دریایی، استفاده از دریا برای اعمال قدرت و اراده ملی، استفاده از دریا به منظور صیانت منافع راهبردی کشور در دریا و توسعه مدنیت در نوار ساحلی، توسعه اقتصادی، از طریق ایجاد بنادر به عنوان گره‌های مواصلاتی حمل و نقل جهانی استفاده از دریا به منظور ایجاد مشاغل متنوع و گسترده بهره برداری از منابع غنی بستر و زیر بستر در دریا، بهره برداری از منابع غذایی موجود در دریا و همچنین استفاده از انرژی دریا را از جمله ابعاد مورد بهره برداری از دریاها دانست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه یک سوم مرزهای کشور ایران مرزهای دریایی است، گفت: از ۳۰ درصد مرزهای دریایی ۹۳ درصد صادرات و واردات کالا انجام می‌شود و از ۷۰ درصد مرزهای زمینی فقط ۷ درصد صادرات و واردات کالا صورت می‌گیرد که این نشان می‌دهد اهمیت دریا استفاده از منابع آن تا چه حد جایگاه بالایی دارد و ناگفته نماند که از ۱۵ همسایه کشور جمهوری اسلامی ایران ۱۲ کشور فقط مرزهای دریایی با ایران دارند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند کشور ما کشور دریایی است، گفت: ایران به اقیانوس متصل است و وجود خلیج فارس و دریای عمان اهمیت این منطقه را بیشتر کرده است.



امیر دریادار سیاری اهمیت شمال اقیانوس هند را مورد اشاره قرار داد و گفت: شمال اقیانوس هند از مهمترین منابع جهان است که یک سوم تجارت جهانی در این منطقه انجام می‌شود و صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران بستگی کامل به این منطقه حساس دارد و برای حفظ منافع ملی حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در این مثلث، بسیار با اهمیت بوده و دارای جایگاه بسیار بالایی است.

به گفته وی تمامی مسیر‌های ورودی و خروجی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات و واردات کالا در همین مثلث انجام می‌شود و به همین دلیل است که امروز ناامنی دریایی در این منطقه به وجود آمده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات نیروی دریایی ارتش گفت: مواردی از جمله استقرار تا مدار ۱۰ درجه شمالی در مساحتی به میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع برابر ۱.۳ دهم برابر مساحت جمهوری اسلامی ایران و انجام گشت، اعزام ۲۲ ناوگروه سطحی و زیر سطحی مناطق گشت خلیج عدن بیش از ۱۳۸۵ روز دریانوردی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ اسکورت بیش از ۱۴۰۰ فروند کشتی تجاری و نفت‌کش، مقابله و درگیری با دزدان دریایی در بیش از ۱۰۶ مرحله و آزاد سازی کشتی‌های تجاری سایر کشورها مانند چین و آزاد سازی کشتی جمهوری اسلامی ایران در مدار ۷ درجه در ۱۲ فروردین ماه سال جاری، پیمودن نزدیک به ۱۸۰ هزار مایل دریایی یا برابر با ۱۶ برابر محیط کره زمین دریانوردی در آب‌های آزاد اقیانوسی، را از جمله اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

امیر دریادار سیاری در ادامه سخنانش اعزام ناوگروه‌های رزمی به دریای مدیترانه و بازدید از بنادر کشورهای سوریه و دیگر کشورها در آن منطقه اعزام ناوگروه‌های رزمی برای بازدید از مناطق کشورهای سوریه، اعزام ناوگروه‌های رزمی برای بازدید از بنادر کشورهای دوست و همسایه مانند بازدید از بندر سودان که در دو هفته گذشته انجام شد و بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت را از دیگر اقدامات انجام شده توسط نیروی دریایی ارتش در ماموریت‌های خارج از منطقه دانست.

امیردریادار سیاری تاکید کرد: انجام رزمایش‌های برنامه ریزی شده به منظور نمایش قدرت و توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر اقدامات بوده است که در دی‌ماه سال جاری تحت عنوان «رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۱» به انجام خواهد رسید و در آینده نزدیک حضور در اقیانوس اطلس به منظور نشان دادن اقتدار و توانمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

«ضمن تشکر از حمایت‌های بی‌دریغ نمایندگان ملت از فعالیت‌ها و اقدامات سربازان ولایتمدار نیروی دریایی راهبردی در استقرار در سواحل جنوب شرقی کشور و حضور در آب‌های بین‌المللی، نیروی دریایی ارتش برای استمرار این توانمندی و حضور در آب‌های بین‌المللی، تداوم پیشیبانی نمایندگان ملت را خواهان است و با تاسی از تدابیر رهبری ضمن ابلاغ پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه، آمادگی خود را برای پاسخگویی قاطعانه وکوبنده و هر گونه تهدیدی که تمامیت عرضی و منافع ملی نظام جمهوری اسلامی را تهدید کند. از تریبون این مکان مقدس اعلام می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در این راستا از نمایندگان ملت درخواست می‌کنم با توجه به اینکه فرصت‌ها و تهدید‌های جمهوری اسلامی ایران در دریا شکل گرفته‌اند و از آنجا که فراهم ساخت زیر ساخت‌های دریایی امری زمان‌بر است، در رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۱ حضور در سواحل جنوب شرق حضور یابند.



وی از مجلس خواست تا پشتیبانی از نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی برای تداوم حضور مقتدرانه در سواحل جنوب شرقی، تعمیر تجهیزات جدید و مورد نیاز برای نیروی دریایی راهبردی جهت حضور در آب‌های آزاد اختصاص اعتبار ویژه به نیروی دریایی راهبردی با توجه به اهمیت موضوع و لزوم صرف زمان طولانی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز را مد نظر قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار