کد خبر: 426628
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۱
در حالی که مقصود از اعطای جایزه صلح نوبل،‌تقدیر از تلاش‌ها برای صلح و آرامش است، این جایزه امسال به یک مخالف سیاست‌های رشدآفرین چین داده شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس «لیوژیابائو» که جایزه 4/1 میلیون دلاری صلح نوبل به او تعلق گرفته یک فعال دموکراسی خواه‌است که محکومیت 11 ساله خود را در زندان سپری می‌کند. او از جمله کسانی است که خواهان ترتیب دادن اعتراضات مدنی و سیاسی علیه دولت پکن است. چین این فعالیت‌ها را بر ضد رشد اقتصادی و پیشرفت خود و توطئه امریکا برای تضعیف کشور می‌داند. دولت چین، ژیابائو را به جرم خرابکاری و انجام اقدامات ضدحکومت، زندانی کرده است. امریکا با استفاده از چهره‌هایی چون دالایی لاما و ژیابائو برای بر هم زدن انسجام داخلی چین و فشار به این کشور برای بالابردن ارزش یوان و مواردی دیگر به دنبال بازداشتن چین از پیشرفت و توسعه است.
در مراسم اعطای جایزه صلح نوبل، نماینده چین و نمایندگان کشورهای روسیه، ایران، عربستان، مصر، قزاقستان، عراق، ونزوئلا، الجزایر، مغرب، پاکستان، ویتنام، افغانستان، کلمبیا،‌تونس،‌کوبا، سودان و صربستان حضور نداشتند. دولت چین اعلام کرده بود هر کشوری در این مراسم شرکت کند به روابط خود با پکن لطمه می‌زند.
از 65 سفارتخانه خارجی برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده بود اما 20 صندلی در مراسم خالی بود.
دولت چین به ژیابائو و خانواده‌اش اجازه سفر به نروژ و دریافت جایزه را نداد و در مقابل به «لین چان» رئیس افتخاری خوب «کومین تانگ» تایوان جایزه صلح کنفوسیوس اعطا کرد.
این فرد که عضو حزب حاکم تایوان است به زعم چینی‌ها در پیشبرد روابط دو کشور و صلح در جهان تلاش‌های کم نظیری انجام داده است.
در همین حال کمیته نوبل در اعتراض اعلام کرده است: حقوق بشر یک ارزش جهانی است اما ایدئولوژیست‌‌های حزب کمونیست، عبارت حقوق بشر را اسم رمزی برای ارزش‌های لیبرال غرب می‌دانند. در مقابل روزنامه‌های چینی،‌اعطای جایزه نوبل به یک مخالف دولت پکن را محاکمه چین در اسلو عنوان کردند. با این حال رئیس کمیته نوبل اعتراف کرد: پیام جایزه صلح نوبل امسال، به چین این است که همراه با توسعه اقتصادی، اصلاحات سیاسی را هم انجام دهد. دولت چین این امر را مداخله در امور پکن و تحمیل ارزش‌های غربی به خود عنوان کرده است. چین رویکرد به لیبرالیسم را به ضرر خود می‌داند.
جایزه صلح نوبل پیش از این به جنایتکارانی چون جیمی کارتراسحاق رابین، شیمون پرز، انورسادات،‌باراک اوباما و هنری کیسینجر و غرب زدگانی چون شیرین عبادی و دالایی لاما نیز اعطا شده است. اوباما در حالی جایزه سال 2009 را از آن خود کرد که در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و امریکا و افغانستان و عراق سکوت کرده یا فرمانده آن بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار