کد خبر: 405880
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
مجلس و آموزش و پرورش کماکان مخالف هستند


نفیسه ابراهیم زاده انتظام - درپی توقف اجرای قانون تغییرساعت کاری پایتخت، شورای اسلامی شهر تهران هنوز بر پیشنهاد خود پا برجاست و اعتقاد دارد شرایط شروع به کاراصناف با رفتار ترافیکی تهران مطابقت ندارد.
به گزارش «جوان»، پیشنهاد تغییر ساعت کاری ادارات در ایام ماه مبارک رمضان و به طور کلی تغییر ساعت کاری ادارات و مدارس در ایام سال تحصیلی چند سالی است که افکار عمومی جامعه را درگیر کرده است. این مبحث که ابتدا به عنوان پیشنهادی برای حل مشکل ترافیکی کلانشهر تهران مطرح شده بود، کم کم دامن سایر کلانشهرهای کشور و به تبع آن جوامع کوچکتر در تقسیمات کشوری را گرفت.
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در گفت و گو با «جوان» اظهار داشت: در این زمینه شورا توصیه ای به دولت داشته و در این زمینه خاص مصوبات شورا لازم الاجرا نیست و باید دستگاههای دیگر تصمیم بگیرند. وی با تاکید بر این که شرایط شروع به کار گروه‌های مختلف کاری با رفتار ترافیکی تهران جور در نمی‌آید، گفت: شورای شهر از ابتدا به دنبال اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، اصناف و بانک‌ها بود و پیگیری‌های خود در این زمینه را متوقف نمی‌کند.
اجرای قانون تغییر ساعت گروه‌های کاری مختلف سال گذشته با دستور هیات دولت به تیر ماه سال جاری و قبل از شروع سال جدید تحصیلی موکول شد، اما چندی پیش وزیر کشور با اشاره به آماده نبودن برخی از مجموعه‌ها از جمله آموزش و پرورش، اعلام کرد که این قانون فعلا اجرا نمی‌شود.

از رمضان شروع می شود، به هیچ جا ختم نمی شود

لایحه ارسالی دولت به مجلس مبنی بر تغییر ساعات کاری ادارات در ماه رمضان و غیر قانونی دانستن این کار از سوی مجلس و سرانجام تولد واژه جدید «دورکاری» در ادبیات اداری کشور خلاصه ای از پیش درآمد مفصل طرح تغییر ساعات کاری ادارات در کشور است. طرحی که بدون داشتن هیچ پشتوانه مطالعاتی و حتی به اذعان مجلسی ها هیچ متن قابل ارجاعی قرار است گرهی از گره های تهران و پس از آن کشور باز کند. کاهش 20 درصدی ترافیک، گسترش اقبال عمومی به دولت الکترونیک و جاانداختن عبارت «شهروند الکترونیک» از جمله آرزوهایی است که گویا تغییر ساعت کاری هر چند بدون انجام کارشناسی و بررسی آنها را برآورده خواهد کرد!
داریوش قنبری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به «جوان» گفت: مجلس با لایحه اهدایی دولت به مجلس برای کاهش ساعات کاری ادارات مخالف است و آن را غیر قانونی می داند. وی افزود: یکی از ایرادات وارد بر این طرح، این است که فلسفه وجودی ماه مبارک رمضان را که بر اساس آن افراد ضمن روزه داری باید وظایف خود را انجام دهند زیر سوال می برد و به نوعی نقض غرض است. دین ما هرگز نخواسته به خاطر دین، دنیایمان را تعطیل کنیم. قنبری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اجرای این طرح در حق کارگران و کشاورزان احجاف است؛ چون آنها حقوق بگیر دولت نیستند و در این ایام کار می کنند که این نوعی تبعیض است. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: همچنین کم کاری ادارات و بانک ها، مشاغل آزاد را متضرر می کند و به آنها آسیب می رساند.

«دورکاری» می تواند مفید باشد

وی رفتن به سمت «دورکاری» را مطلوب دانست و گفت: بعید است این پدیده که فرآیند کوچک سازی دولت را تسریع می کند و مجلس هم به دنبال آن است، به این زودی ها جا بیفتد و اجرایی شود. قنبری تمرین یک ماهه گسترش دولت الکترونیک را نیز به بهانه ماه رمضان منتفی خواند و افزود: در این زمینه هم دولت باید آموزش ببیند و هم به مردم آموزش بدهد.
به عقیده قنبری تغییر ساعت کاری ادارات و حتی مدارس باید به شکل یک قانون در آید و تمهیداتش نیز از قبل از اجرا در نظر گرفته شود تا به روند کارهای جاری کشور آسیبی نرساند. وی افزود: از آنجا که قانون مدونی در این خصوص وجود ندارد، اختلافات موجود هم نتیجه اختلاف سلیقه ها است.
وی در ادامه گفت و گوی خود با «جوان» گفت: تغییر ساعت باید به گونه ای باشد که آسیبی متوجه هیچ قشری نکند. در این زمینه بانک ها از جمله اداراتی هستند که باید ساعات کاری شان را اضافه کنند. به گفته وی در حال حاضر ساعت کاری بانک ها در ایران به نسبت سایر کشورها بسیار کم است و وقتی ما به دنبال داشتن اقتصادی پویا هستیم باید ساعت کاری بانک ها را افزایش دهیم.
قنبری ادامه داد: هر چند اجرای این طرح در شهرهای کوچک ضرورتی ندارد، اما بهتر است تغییر ساعت کاری به شکل یک رویه یکسان در کشور اجرا شود و سایر شهرها هم از کلانشهرها تبعیت کنند.

علت مخالفت آموزش و پرورش

«نمی شود خانواده ها ساعت 7 یا7:30 دقیقه به سرکار و دانش آموزان ساعت8 صبح به مدرسه بروند.» حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با باین این عبارت مخالفت وزارت متبوعش را با تغییر ساعت کاری اعلام کرد. به گفته وی اگر تغییر ساعت کاری به گونه ای تنظیم شود که برای خانواده ها مشکل ایجاد نشود آموزش و پرورش هم موافق است.
اما این تنها دلیل مخالفت آموزش و پرورش با مصوبه شورای عالی ترافیک نیست. سال گذشته آموزش و پرورش با تغییر ساعت مدارس از 7:30 دقیقه صبح به 8:30 به دلیل اجرای دیرهنگام آن در اواسط آبان و بهم ریختگی برنامه های مدارس مخالفت کرده بود و امسال نیز زودتر ترک کردن خانه توسط والدین کارمند دلیل مخالفت آموزش و پرورش عنوان شده است.
بر این اساس آموزش و پرورش در طی اجرای طرح تغییر ساعات کاری آسیب پذیرترین نهاد است. هم به لحاظ تعداد و گستردگی مخاطبین، هم به لحاظ حساسیت مسئولیتی که دارد. در این رابطه «جوان»، نظر نورالله حیدری عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را جویا شد. وی توجه به اصل آموزش و پرورش را در تصویب هر لایحه و طرحی ضروری دانست و گفت: به نظر من زمان در یادگیری برای دانش آموزان مهم است. حیدری افزود: میزان بازدهی و یادگیری اینکه ابتدای صبح یا پایان روز کلاس ها تشکیل شوند و بچه ها مورد آموزش قرار گیرند بسیار متفاوت است. در اعمال هر گونه تغییری باید نتیجه مطالعات در این زمینه لحاظ شود. این عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: اگر حل مشکل ترافیک را اصل و یادگیری و آموزش را در تصمیم گیری هایمان فرع در نظر بگیریم، آموزش و پرورش آسیب می بیند.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار