کد خبر: 393660
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۱
عبدالمالک ریگی پس از سال‌ها اقدام تروریستی و شهادت تعدادی از هموطنانمان بازداشت و محاکمه شده است. افکارعمومی در انتظار حکم دادگاه و اجرای آن لحظه‌شماری می‌کنند.
به گزارش فارس، "عبدالمالک ریگی " نام‌ مشهوری که سال‌ها اذهان را مشغول خود کرده بود، وی بعد از سال‌ها اقدامات تروریستی و شهادت تعدادی از هموطنانمان، در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت و در جریان رسیدگی به اتهامات خود به حمایت سرویس‌های جاسوسی غرب و توطئه‌ و همراهی با آنان برای شهادت شیعیان و برادران اهل تسنن اعتراف کرده که بخش‌هایی از آن در اختیار رسانه‌های گروهی قرار گرفته است. ریگی اکنون در زندان به‌سر می‌برد و انتظار هموطنانمان از جمله خانواده‌هایی که عضوی از آنان به دست این سرکرده آمریکا و اسرائیل به شهادت نائل آمدند برای اعدام ریگی همچنان ادامه دارد؛ در این گزارش به بازشناسی و بازخوانی ریگی و عملکرد وی پرداخته‌ایم.

ریگی کیست؟

عبدالمالک ریگی احتمالا متولد سال 1358 است. "ریگی " از قبایل بلوچستان شمالی است، قبایلی چون براهوئی، مری، ناروئی، شهنوازی، کهرازهی، گمشادزهی، بارکزهی. او یکی از اعضای طایفه ریگی است.
عبدالمالک تحصیلات کلاسیک ندارد و تنها چند سال در یکی از حوزه های علمیه اهل سنت مشغول به تحصیل بوده که البته از آنجا نیز اخراج شده است.
ریگی خود را "خادم جندالله " میخواند. او دارای سابقه شرارت و یک مورد چاقو کشی بخاطر مسائل قبیله ای در داخل شهر زاهدان است و به همین خاطر مدتی هم زندانی شد اما بعد از آزادی خود را زندانی سیاسی معرفی کرد.
ریگی خود می‌گوید که از سن نوزده سالگی اسلحه به دست گرفته و به عملیات تروریستی پرداخته است. گفته می شود ریگی پیش از آغاز فعالیت های تروریستی برای جلب حمایت علمای اهل سنت منطقه - که به مولوی ها مشهور هستند - نزد آن‌ها رفت اما آن‌ها برای حرف‌هایش اهمیتی قائل نشدند.
گزینه بعدی ریگی قاچاقچیان عمده مواد مخدر بودند. آن ها به دلیل اینکه علاقه داشتند جبهه تازه ای در برابر نیروهای انتظامی و امنیتی استان به وجود آید از ریگی استقبال کردند و با در اختیار گذاشتن اسلحه و پول به حمایت از او برخواستند.
به این ترتیب ریگی گروه خود را پایه گذاری کرد. گروهی که پس از نخستین حمله تروریستی نام "جندالله " را بر خود گذاشت و البته این گروه به جندالشیطان در محافل خبری مشهور شد.این گروه هدف اصلی خود را "دفاع ازحقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده " اما بسیاری از مردم غیر نظامی منطقه نیز قربانی عملیات تروریستی او و گروهش شده اند.
جندالشیطان پس از مدتی نام "جنبش مقاومت ملی ایران! " را بر خود گذاشت. این تغییر نام نمایانگر تغییر حامیان و خط دهندگان اصلی به گروه ریگی بود. پس از این تغییر نام بود که صدا و عکس ریگی به پسامد برخی شبکه های تلویزیونی سلطنت طلب تبدیل شد . جالب اینکه یکی از مجریان این شبکه ها در مصاحبه های مکرر خود با ریگی او را "دکتر ریگی " نامید!
یکی از مجاری تبلیغاتی ریگی رادیو صدای بلوچ است که از استکهلم سوئد پخش می شود. گروه ریگی علاوه بر آن بارها از شبکه العربیه که مالک اصلی آن حاکمان عربستان سعودی هستند به عنوان بلندگوی تبلیغاتی خود استفاده کرده است. این شبکه در اقدامی بحث بر انگیز تصاویر کشته شدن مرزبانان به گروگان گرفته شده ایرانی را پخش کرد. العربیه پیش از آن اقدام مشابهی را نیز در مورد گروگان های غربی اسیر القاعده انجام داده بود.
این گروهک در سال 1384 شمسی 9 مرزبان ایرانی رابه گروگان گرفت و در قبال آزادی آنها خواهان آزادی برخی از اعضای گروه خود شد که در دادگاه های انقلاب به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بودند. همچنین در حمله ای که بعدها به کشتار تاسوکی معروف شد 21 تن از مردم غیر نظامی را به قتل رساند.
دربهمن ماه سال 1385 شمسی شهر زاهدان شاهد انفجار بمب هایی بود که هدف آنها اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان بودند. در این بمب گذاریها یازده تن از پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.
ریگی همچنین باصدای آمریکا مصاحبه داشته‌است. این مصاحبه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت علنی از تروریسم و نقض قرارداد الجزیره به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
اردیبهشت 1385 شانزده سرباز و پرسنل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حمله اعضای این گروهک به یک پاسگاه درسراوان به گروگان گرفته شدند. این گروه خواستار آزادی برادر عبدالمالک ریگی شد و دو تن از گروگانها را به شهادت رساند.
عملیات دیگر گروهک شامل این موارد بوده است: وقایع 24 اسفند 1384 در جاده زابل به زاهدان در منطقه تاسوکی. واقعه 23 اردیبهشت 1385 درمحور بم به کرمان در منطقه ی دارزین که با بستن راه خودروهای عبوری 34 نفر را کشته و تعدادی را زخمی کرده یا به اسارت بردند. در روز 13بهمن 85 مقارن ساعت 19 و 45 دقیقه چند فرد مسلح چهار مأمور گشت نیروی انتظامی را که در خیابان بزرگمهر مشغول گشت زنی بودند به رگبار بستند و به قتل رساندند و انفجار اتوبوس حامل پاسداران در بامداد 25 بهمن ماه 85 در زاهدان که باعث شهادت 11 و زخمی شدن 18 پاسدار نیروی زمینی سپاه شد و جدیدترین این عملیات تروریستی انفجار بمب صوتی در جلو ی مدرسه دختران معرفت در زاهدان در شامگاه جمعه 27بهمن ماه است.

شوک اطلاعاتی ایران به جهان

در حالی که طالبان و برخی از دولت‌های منطقه از وی حمایت می کنند ریگی در یک عملیات غافلگیرانه بازداشت شد.
سرویس‌های جاسوسی جهان در مقابل تاکتیک‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) شکست را پذیرا شده‌ و عبدالمالک ریگی طی عملیاتی مهم دستگیر شد و صبح روز سه‌شنبه 12/04چهارم اسفند ماه سال گذشته بود که روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد: "عبدالمالک ریگی سرکرده اشرار شرق کشور دستگیر شد ". این خبر بلافاصله در کشور پخش و نه تنها شادی ایرانیان، بلکه خرسندی ملت‌های منطقه را به همراه آورد.
آمریکا و رژیم صهیونیستی که از دستگیری ریگی غافلگیر شده بودند در یک جنگ روانی عظیم برآن شدند که بازداشت ریگی را به مثابه برخورد نظام با اهل تسنن وانمود کنند اما هوشیاری علمای اهل تسنن اجازه چنین کاری را به آنها نداد.

جشن مشترک شیعیان وسنی‌ها در سیستان و بلوچستان

بازداشت ریگی بازتاب گسترده‌ای در ایران و جهان داشت. جشن و شادی سراسر استان سیستان و بلوچستان را فرا گرفت، جوانان شیعه و سنی در یک جشن مشترک دستگیری را ریگی را به فال نیک گرفته و ضمن تقدیر از ماموران امنیتی کشورمان از مسئولان دستگاه قضائی خواستند که ریگی را به سزای عملش برسانند.

دستگیری عبدالمالک ریگی امنیت ‌سیستان و بلوچستان را بیشتر خواهد کرد

مولوی احمد نارویی امام جمعه موقت مسجد مکی زاهدان ضمن تاکید بر حفظ وحدت شیعه و سنی گفت: دستگیری عبدالمالک ریگی موجب برقراری امنیت بیشتر در منطقه خواهد شد. خبر دستگیری عبدالمالک ریگی نه تنها مردم سیستان و بلوچستان بلکه ملت ایران را خوشحال کرد.

اهل تسنن خواهان اشد مجازات برای ریگی هستند

عبدالجبار کرمی با بیان اینکه فرقه وهابیت ربطی به اهل تسنن و اسلام ندارد در خصوص دستگیری ریگی از مسئولان امنیتی کشورمان تشکر کرد و گفت: اهل تسنن خواهان اشد مجازات ریگی هستند.
وی با اشاره به دستگیری ریگی سرکرده گروهک تروریستی موسوم به جند‌‌ا... اظهار داشت: مهمترین بحثی که در فرقه‌های اهل سنت مورد تاکید علمای سنی قرار گرفته بحث وحدت بوده است.
وی با بیان اینکه اهل تسنن همواره تلاش کرده اند تا در کنار برادران اهل تشیع خود زندگی مسالمت‌آمیز برپایه وحدت و قانون اساسی داشته باشد، گفت: دشمنان اسلام همواره تلاش دارند تا بین شیعه و سنی اختلاف و درگیری به وجود ‌آورند، دشمنان اسلام زمانی که از تفرقه بین شیعه و سنی ناامید می‌شوند اقدام به تفرقه بین فرقه حنفی و شافعی بین اهل تسنن می‌کنند.

ریگی بازیچه دست استکبار‌ بود ‌

ماموستا حیدر مصطفوی عضو شورای افتای اهل سنت سنندج با تقدیر از تلاش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور در دستگیری عبدالمالک ریگی‌ گفت: ریگی بازیچه دست استکبار‌ بود.کشورهای استعماری و دشمنان همیشگی مسلمانان در مقاطع مختلف تاریخی همواره با اجیر کردن یک سری افراد ضعیف‌النفس و خود‌باخته در راستای رسیدن به اهداف شوم و پلید خود گام بر می‌دارند و در این مسیر نیز از هر گونه وسیله‌ای استفاده می‌کنند.

احمدی‌نژاد اعترافات ریگی را برای دبیرکل سازمان ملل فرستاد

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اقدامات برخی از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی اعضای ناتو مستقر در افغانستان و نیز رفتار بعضی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی در حمایت از عبدالمالک ریگی خواستار محکوم کردن سریع جنایات وی و دفاع از حقوق ملت مظلوم ایران شد.

لاریجانی: برای ارائه مدارک حمایت مستقیم آمریکا از تروریسم به پاکستان آماده‌ایم

رئیس مجلس در دیدار با رئیس مجلس پاکستان گفت: ‌بررسی‌هایی که ما پس از دستگیری عبدالمالک ریگی به دست آوردیم نشان از حمایت مستقیم آمریکا از تروریسم در منطقه دارد و در صورت لزوم می‌توانیم نتایج یافته‌های خود در این ارتباط را در اختیار مقامات پاکستان قرار دهیم.

اولین اعترافات ریگی

در حالی که همه نگاه‌ها به اعترافات ریگی معطوف شده بود، وی در گفت‌وگو با خبرنگار پرس تی‌وی گفت که زمانی که در مراکش بود، نمایندگان آمریکا یا اسرائیل لیستی از افراد را داده بودند تا آنها را ترور کند.
وی گفت: ما در کازابلانکا در مراکش با افرادی که خود را نمایندگان ناتو معرفی می‌کردند دیدار کردیم. بعد از ملاقات وقتی قضایا را جمع بندی کردیم دو شبهه در ذهن ما ایجاد شد. یکی این که اگر این افراد عضو ناتو هستند چرا در افغانستان با ما ملاقات نکردند، در حالی که در افغانستان پایگاه دارند و خیلی راحت‎تر و با ضریب امنیتی بالاتری می‌توانند با ما ملاقات کنند.
ریگی افزود: شبهه دومی که برای ما ایجاد شد این بود که بار اولی که به ما اطلاع داده شد، نیروهای ناتو قصد مذاکره با ما را دارند گمان کردیم که آنها می‌خواهند درباره شرق ایران با ما گفت‌وگو کنند چون نیروهای ناتو در افغانستان مستقر هستند و ممکن است در رابطه با موضوع شرق کشور نظرهایی داشته باشند. اما همه اصرار مذاکره کنندگان بر این بود که جندالله عملیات را از منطقه مرزی و بلوچستان به پایتخت کشور یعنی تهران منتقل کند.
وی ادامه داد: این نکته برای ما جای سوال داشت و ما را به این جمع بندی رساند که آنها آمریکایی و یا اسرائیلی هستند که در پوشش ناتو با ما مذاکره می کنند یا این که این افراد از نیروهای ناتو هستند ولی برای آمریکا و اسرائیل کار می‌کنند. در هر دو صورت ما به این نتیجه رسیدیم که این افراد با جاهایی غیر از ناتو ارتباط دارند.
بعد از اعترافات ریگی مردم خواهان اعدام ریگی شده و از طرق مختلف خواسته‌های خود را به گوش مسئولان قضائی رساندند در حالی که صبر مردم برای اعدام ریگی به‌سر آمده بود، یک مقام مطلع گفت: عبدالمالک ریگی سر کرده گروهک تروریستی جند الله هنوز گفتنی های بسیار دارد و برگزاری دادگاه و اعمال مجازات سریع بسیاری از ناگفته ها را با وی مدفون خواهد کرد.
وی افزود: قطعا ریگی با جنایت های بسیار زیاد و وسیع و اقدامات جاسوسی و همان طور که در کیفر خواست آمده، اتهام محاربه و افساد فی الارض در باره وی محرز است و باید به اشد مجازات برسد؛ اما به اعتقاد آگاهان هنوز ناگفته های بسیاری از روابط پشت صحنه با آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی دولت های عربی و برخی همکارانش در داخل دارد که بیان نشده است.
اعدام ریگی به مطالبه‌ای 70 میلیونی ملت ایران تبدیل شد و مردم این خواسته خود را از طرق مختلف به گوش مسئولان دستگاه قضائی رساندند اما در این باره یک منبع آگاه در پاسخ به مطالبه‌ای افکار عمومی گفت که ریگی هنوز تمام گفتنی را نگفته است؛ البته وی در ادامهع گفت که چندین بار اعدام در دنیا جوابگوی جنایت‌ها و خیانت‌های ریگی نخواهد بود، اما چنین افرادی که دوره های گسترده تروریستی و جاسوسی دیده‌اند، اطلاعات را ضامن جان خود می دانند و تا مدت ها برخی اطلاعات و اخبار را نمی دهند و به مرور زمان مطالب پشت پرده را مطرح می کنند.

تقاضای اشد مجازات برای ریگی

جلسه رسیدگی به اتهامات عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور در یکی از شعب دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی اخیرا برگزار شد در این جلسه دادگاه که با حضور متهم، وکیل وی و نماینده مدعی العموم تشکیل شد، کیفرخواست صادره علیه متهم به اتهام "محاربه و افساد فی الارض " توسط نماینده دادستان قرائت شد.
معاون دادستان تهران بعنوان نماینده مدعی العموم در کیفرخواست صادره با اشاره به 79 مورد جنایات متهم عبدالمالک ریگی و گروهک تحت سرکردگی وی بخصوص در به شهادت رساندن دهها تن از مردم بیگناه از دادگاه برای متهم ریگی تقاضای اشد مجازات کرد، در جلسه دادگاه که در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل شد، شکات و خانواده های شهدای اقدامات تروریستی گروهک مذکور نیز حضور داشتند که با قرار گرفتن در جایگاه، ضمن اعلام شکایت خود، به بازگویی روند شهادت بستگانشان اقدام کردند.
و اکنون افکارعمومی ایران و به ویژه خانواده‌های شهدای عملیات تروریستی گروهک جندالشیطان به سرکردگی ریگی در انتظار حکم دادگاه و اجرای آن لحظه‌شماری می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار