کد خبر: 1335156
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در مراسم اختتامیه:
سینمای مستند باید پوست‌اندازی کند سینمای مستند باید به تحول بیندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکر بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایران امروز، به تماشاگر بدهد
 کوروش خزایی

جوان آنلاین: دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در مراسم اختتامیه این رویداد ضمن اشاره به اینکه برای پیشرفت و توسعه هر رویداد، باید به ضوابط آن پایبند باشیم، تأکید کرد که سینمای مستند باید پوست‌اندازی کند. 
در این مراسم که با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف همراه بود، مستند «کابوک» ساخته جعفر صادقی موفق شد جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خودش اختصاص دهد؛ همچنین نشان فیروزه بهترین فیلم «سینماحقیقت» به مهدی عوض‌زاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای تهیه‌کنندگی فیلم «برای دخترم» اهدا شد. 
به گزارش «جوان»، آیین پایانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در تالار وحدت تهران برگزار شد. جشنواره امسال علاوه بر بخش ملی، بین‌الملل و شهید آوینی، دو بخش جدید و ویژه داشت؛ بخش ایران که به مستند‌های جنگ ۱۲ روزه اختصاص داشت و بخش دانشجویی که برای ترغیب مستندسازان جوان و دانشجو تدارک دیده شده بود. 

 سینمای مستند سرمایه ملی است 
در ابتدای این مراسم، محمد حمیدی مقدم، دبیر نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: فیلمسازانی از نسل‌های مختلف، با نگاه‌ها و سلایق متفاوت، به احترام «سینماحقیقت» زیر یک چتر جمع شدند، این گردهمایی و تضارب آرا مغتنم است. 
وی ادامه داد: «سینماحقیقت ۱۹» رویدادی بزرگ به وسعت ایران و به گستردگی سینمای مستند بود. اگر فیلمسازان و شرکت‌کنندگان در این گردهمایی نبودند، این تصویر روشن چندوجهی، از جهان و ایران، خلق نمی‌شد. از این همراهی سپاسگزارم. 
دبیر نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره گفت: شش روز میزبان خانواده سینمای مستند بودیم، میهمانانی از کشور‌های مختلف، به جشنواره آمدند و تماشاگر شوق و شوری شدند که «سینماحقیقت» را به یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین رخداد‌های هنری ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. در بخش ملی و بین‌الملل مستند‌هایی با مضامین و ساختار‌هایی متفاوت روی پرده رفتند، امروز صحبت کردن درباره تنوع و تکثر آثار، آسان‌تر است. شما شاهد این گوناگونی و رنگارنگی بودید. 
حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: این روز‌ها بزرگان کنارمان بودند. نام‌های معتبری از چهره‌های علمی، هنری و سیاستمداران در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم دیدند، مستند باید از میان مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد. مستندساز‌ها به گواهی آثاری که خلق کرده‌اند، همواره یک گام پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیده‌اند، پس پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این ارتباط تقویت شود. از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوست‌اندازی کند، به تحول بیندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکر بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایران امروز، به تماشاگر بدهد. 
او سینمای مستند ایران را یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی دانست و تأکید کرد: سینمای مستند می‌تواند فراتر از مرز‌های داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشور‌های همسایه و همسو و افق‌هایی دورتر، افزایش دهد. تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دل بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که می‌شود به مسیر‌های تازه برای شنیده شدن صدا‌های مختلف اندیشید. در جهان امروز که پیچیدگی‌ها و بحران‌های خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم. برای این هدف، تعامل با کشور‌های همسایه و سرزمین‌هایی با ویژگی‌ها و پیوند‌های مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد. 
حمیدی‌مقدم در ادامه افزود: در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه ویژه به عکس مستند، در خانه هنرمندان ایران، روایتگر موضوع عکس مستند بودیم و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این بخش تلاش کردیم فقدان اطلاعات در این حوزه را جبران کنیم. از داوران محترم این بخش سپاسگزارم. 


 پایبندی به ضوابط، شرط پیشرفت جشنواره
دبیر نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: هر جشنواره انتخاب‌هایی دارد. برای پیشرفت و توسعه هر رویداد باید به ضوابط آن پایبند باشیم و نظر داوران را بپذیریم. امسال در بخشی ویژه به «ایران عزیز، ایران بزرگ» ادای احترام کردیم. پس از تجاوز آشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی، قلب ما ایرانیان زخم خورده از شهادت هموطنانمان و داغدار خانواده‌های آسیب دیده، به هم پیوند خورد. همدلی راهی بود برای عبور از روز‌های دشوار. ما تجربه چنین رنجی را داشتیم، پس مانند سال‌های دفاع مقدس قلب‌هایمان را یکی کردیم و برای «ایران» قدم برداشتیم. با هر دیدگاه و سلیقه، از سرزمینی گفتیم که مادر ماست و پیوندی ناگسستنی میان ما و او پابرجاست. 
حمیدی‌مقدم درباره بخش ایران نیز گفت: بخش «ایران» هم تاریخ و فرهنگ‌مان را بازتاب داد و هم انعکاسی از جنگ ۱۲ روزه بود. با خانواده‌های بزرگوار شهدای آن روز‌ها به تماشای فیلم‌ها نشستیم و به قربانیان این جنگ ادای احترام کردیم. امشب و این مراسم را با نام «ایران» آغاز می‌کنیم، خانه‌ای امن و روشن که آبادی و ماندگاری‌اش آرزوی مشترک همه ماست. 

 ظرفیت گسترده ایران برای سینمای مستند
در بخش دیگری از این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: دکتر محمدرضا اصلانی می‌گفتند که ایران بهشت مستندسازان است و این حرف اغراق نیست. از منظر سوژه، شاید کمتر کشوری مانند ایران ظرفیت چنین گسترده‌ای برای سینمای مستند داشته باشد. 
وی اظهار کرد: ایران از یک سو دارای تاریخ کهن و عمیقی است که فرصت‌های گسترده‌ای برای سوژه‌های متنوع فراهم می‌کند. از سوی دیگر، اقلیم گسترده و متنوع، تنوع فرهنگ‌ها و آیین‌ها، ادبیات و قصه‌های ایرانی، مناسک فردی، جمعی و مذهبی و همچنین وضعیت رنگارنگ و پویای جامعه ایرانی، دستمایه‌ای بی‌نظیر برای مستندسازان است. 
بخش پایانی این مراسم به معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف و اهدای جوایز به آثار برتر اختصاص داشت. در کنار دیگر برگزیدگان این رویداد بین‌المللی، جایزه سرباز وطن با حضور زینب سلیمانی فرزند شهید قاسم سلیمانی به امیر دریادار ناصر سرنوشت، شخصیت اصلی فیلم «عمق میدان» اهدا شد. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیئت داوران نیز به سارا طالبیان برای کارگردانی فیلم «رؤیای ناتمام» اهدا شد و هیمن خالدی برای کارگردانی فیلم «بال‌های آوازخوان» تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند را دریافت کرد. نشان فیروزه بهترین فیلم سینماحقیقت به مهدی عوض‌زاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای تهیه‌کنندگی فیلم «برای دخترم» اهدا شد و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به فیلم «کابوک» ساخته جعفر صادقی اهدا شد.

برچسب ها: ایران ، مستند ، سیما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار