کد خبر: 1332603
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۰۳:۴۰
در گفت‌وگوی «جوان» با رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند مطرح شد
جای خالی ابزار‌های هوشمند در توسعه تجارت با همسایگان رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با اشاره به حضور کمرنگ ایران در بازار ترکیه گفت: صادرات ما به این کشور با رفتار حرفه‌ای، اصولی و علمی در تجارت خارجی و به کارگیری ابزار‌های هوشمند قابل افزایش است
هادی اسماعیلی 

جوان آنلاین: رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با اشاره به حضور کمرنگ ایران در بازار ترکیه گفت: صادرات ما به این کشور با رفتار حرفه‌ای، اصولی و علمی در تجارت خارجی و به کارگیری ابزار‌های هوشمند قابل افزایش است. 

سیدطه حسین مدنی درباره اهمیت بهبود روابط تجاری ایران با کشور‌های همسایه گفت: حجم صادرات و واردات ۱۵ کشور همسایه ما به هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد، اما متأسفانه سهم ایران از این بازار بزرگ چیزی حدود ۱۵ میلیارد دلار است. 
مدنی خاطرنشان کرد: ترکیه یکی از این کشورهاست که میزان صادرات و واردات آن ۶۲۰ میلیارد دلار در سال است. از این رقم ۳۷۰ میلیارد دلار سهم واردات و ۲۵۰ میلیارد دلار سهم صادرات است. با وجود این حجم از مبادلات تجاری در کشور همسایه ۸۶ میلیون نفری، سهم ایران از این بازار بزرگ بسیار اندک است. 
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند به برخی از بازار‌های مساعد ترکیه برای حضور کالا‌های ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: شیرآلات ساختمانی یکی از این بازارهاست. این کشور سالانه نزدیک به ۲ میلیارد دلار از نیاز خود به شیرآلات ساختمانی را از خارج تأمین می‌کند. با وجود اینکه تولیدات ایرانی در این بخش از کیفیت بسیار بالا و قیمت بسیار مطلوبی برای رقابت با سایر کشور‌ها برخوردار است، اما شیرآلات ایرانی فقط یک دهم درصد از نیاز بازار ترکیه را پوشش می‌دهد و بیشتر واردات این کشور از آلمان، ایتالیا، چین، امریکا، اسپانیا و لهستان تأمین می‌شود. 
وی بازار لبنیات ترکیه را یکی دیگر از بازار‌های مناسب برای ورود تولیدات ایرانی عنوان کرد و افزود: درآمد سالانه فروش لبنیات در ترکیه به حدود ۵/۲ میلیارد دلار می‌رسد. ایران با وجود برخورداری از برند‌های بسیار قوی و محصولات متنوع لبنی، اما حضور چندانی در این بازار بزرگ ندارد و ترکیه در میان ۱۰ مقصد صادراتی ما نیست. 
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند به حضور بسیار کمرنگ سیمان ایران در بازار مصالح ساختمانی ترکیه هم اشاره کرد و گفت: سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در ترکیه احداث می‌شود. این حجم از ساخت و ساز، ترکیه را به یکی از بازار‌های بزرگ مصرف سیمان تبدیل کرده است. همسایگی دو کشور به خوبی می‌تواند امکان تأمین سیمان مورد نیاز ترکیه با هزینه حمل و نقل پایین را فراهم کند، اما در سال‌های اخیر، میزان صادرات ایران به ترکیه کمتر از سه کانتینر در روز بوده است. البته در این بخش، نمی‌توان قطع مکرر گاز و برق صنایع سیمان کشور را هم نادیده گرفت. 
وی بیان کرد: علاوه بر حضور ناچیز ایران در بازار سیمان ترکیه، جایگاه ما در بازار آهن و فولاد این کشور هم کمرنگ است به طوری که مثلاً در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰۰ میلیون دلار آهن و فولاد به ترکیه صادر کرده‌ایم. این میزان با توجه به توانمندی‌های ایران قابلیت افزایش بسیار زیادی دارد. 
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند گفت: جدا از اینکه ایران می‌تواند در کدام بازار‌های ترکیه نقش مؤثری داشته باشد، به طور کلی در سال ۱۴۰۲ حدود ۸/۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲/۴ میلیارد دلار به ترکیه صادر کرده است. این رقم بسیار ناچیز است و با ظرفیت بازار ترکیه و توانمندی‌های داخلی ایران تناسبی ندارد. 
مدنی در ادامه به نوع صادرات ایران به ترکیه اشاره و تصریح کرد: ۳ میلیون تن گاز مایع به ارزش یک میلیارد دلار، یک میلیون تن اوره به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و ۱۰۰ هزار تن آلومینیوم به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار، سه محموله بزرگ صادراتی ایران به ترکیه بوده است. 
وی در ادامه یکی از علل حضور کمرنگ ایران در بازار ترکیه را نادیده گرفتن رفتار حرفه‌ای، اصولی و علمی در تجارت خارجی عنوان کرد و گفت: با این وجود و حتی در همین شرایط هم می‌توان با استفاده از ابزار‌های هوشمند، سهم ایران از بازار ترکیه را افزایش داد. 
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با بیان اینکه ابزار «اطلس تجارت ایران» یکی از همین ابزار‌های هوشمندی است که می‌تواند در خدمت تجارت خارجی کشور قرار گیرد، افزود: این ابزار به صورت یک پلتفرم آنلاین می‌تواند به جای توسعه عریض و گسترده، بر کشور‌های هدف همچون ترکیه تمرکز کند. ابزار اطلس تجارت ایران می‌تواند عملکرد تجار ما در بازار این کشور را متحول کند و کلید ورود به این بازار باشد. 
مدنی تصریح کرد: نشست اطلس تجارت ایران که قرار است اواخر آذرماه برگزار شود در همین راستاست. این رویداد، فرصت خوبی برای جمع شدن همه ذینفعان حوزه تجارت است و می‌تواند با طرح چالش‌ها، بررسی ظرفیت‌ها و آخرین دستاورد‌ها و... اتفاقات خوبی را رقم بزند. در گام اول بسیار مهم است که ما در حوزه تجارت معطل تغییرات گسترده نمانیم و ظرفیت‌های در دسترس موجود را برای تغییرات حداقلی فعال کنیم. پس از آن در گام‌های بعدی می‌توان سیاست‌نامه‌ها و توصیه‌هایی برای تسهیلگری و اصلاحات بنیادی به حاکمیت پیشنهاد داد تا در توسعه کشور، بهبود عملکرد و ارزآوری مؤثر واقع شود.

برچسب ها: تجارت ، ترکیه ، ایران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار