جوان آنلاین: ما در دورهای بینظیر از تاریخ بشریت زندگی میکنیم؛ عصر «جنگ شناختی» (Cognitive Warfare). در این نبرد، مرزها نه با تانک، که با توییتر و اینستاگرام رد میشود. سلاحها، موشک نیستند، که «محتوا» هستند و هدف، تصرف سرزمینها نیست، که «تسخیر ذهنها» ست. استکبار جهانی، به رهبری مراکز قدرت در غرب، با درک این واقعیت، فضای مجازی را به اصلیترین میدان برای تثبیت هژمونی (سلطه) خود تبدیل کردهاست. در چنین شرایطی، «استکبارستیزی» دیگر یک شعار سیاسی صرف نیست؛ یک ضرورت بقا برای حفظ هویت، فرهنگ و حاکمیت ملی است. این مقاله، با رویکردی میانرشتهای (ادبیات و علوم شناختی)، به واکاوی ابعاد این نبرد و ارائه راهبرد میپردازد.
چارچوب مفهومی؛ استکبارستیزی در عصر دیجیتال
تعریف استکبار: در ادبیات دینی و سیاسی ما، استکبار به معنای گردنکشی، سلطهجویی و تلاش برای تحمیل اراده خود بر دیگران است. در سطح بینالملل، این مفهوم به نظامها و دولتهایی اطلاق میشود که با ابزارهای اقتصادی، نظامی و بهویژه فرهنگی، در پی ایجاد یک نظام تکقطبی و نادیده گرفتن حاکمیت و ارزشهای سایر ملل هستند.
تبدیل به عمل در فضای مجازی: در این فضا، استکبارستیزی به معنای «مقاومت در برابر مهندسی افکار عمومی»، «مقابله با جنگ روانی» و «خلع سلاطین از سلاح القا» است. این یک موضع دفاعی منفعل نیست، بلکه یک استراتژی فعال برای «بازتولید گفتمان مقاومت» و «ایجاد گفتمان متقابل» در برابر هجمه فرهنگی است.
آناتومی یک تهاجم؛ ابزارها و مکانیسمهای استکبار در فضای مجازی
استکبار جهانی با بهرهگیری از علوم شناختی و روانشناسی اجتماعی، به طور سیستماتیک عمل میکند:
۱- سلطه الگوریتمی: پلتفرمهای بزرگ مانند فیسبوک، گوگل و اینستاگرام، با الگوریتمهای پیچیده، جریان اطلاعاتی را که کاربر دریافت میکند، کنترل میکنند. این الگوریتمها میتوانند:
• حبابهای فکری ایجاد کنند و کاربر را تنها در معرض اطلاعات همسو با باورهای قبلیاش قرار دهند.
• با سایهبان اطلاعاتی، اخبار و دیدگاههای مخالف گفتمان مسلط غربی را حذف یا حاشیهنشین کنند.
• با تقویت محتوای احساسی و افراطی، قطبش اجتماعی را در جوامع هدف تشدید کنند.
۲- هجوم شناختی از طریق روایتپردازی: مغز انسان برای درک جهان، داستانها و روایتها را به دادههای خام ترجیح میدهد. استکبار با سرمایهگذاری کلان در صنایع فرهنگی (سینما، سریال، بازیهای رایانهای) و شبکههای اجتماعی، در حال تولید و توزیع «روایتهای مسلط» است:
• روایت برتری تمدن غرب
• روایت شکستناپذیری قدرت امریکا
• روایت غیرعقلانی و خشونتآمیز بودن مقاومت
• روایت بیثمر بودن مبارزه با نظام سلطه
• این روایتها، به تدریج و از طریق تکرار، به «پیشفرضهای ذهنی» مخاطب تبدیل میشوند.
۳- تغییر ارزشها و هنجارها: با ترویج افراطی فردگرایی، مصرفگرایی، شکاف نسلها و نسبیگرایی اخلاقی، در پی تضعیف بنیانهای خانواده، دین و ارزشهای جمعی در جوامع هدف است.
۴- جنگ روانی و شایعه: ایجاد رعب، یأس، احساس ناامنی و بیاعتمادی به نهادهای داخلی، از طریق انتشار هدفمند شایعات و اخبار جعلی، یکی از کلاسیکترین و در عین حال مؤثرترین تکنیکهاست.
نقشه راه مقابله؛ راهبردهای استکبارستیزی هوشمند و شناختی
مقابله با این هجوم پیچیده، نیازمند راهبردی هوشمند، چندلایه و مبتنی بر درک از کارکرد ذهن است.
۱- ساخت سکوهای بومی؛ ضرورتی استراتژیک:
۲- وابستگی به پلتفرمهای خارجی، مانند میزبانی دشمن در خانه خودی است. تقویت و توسعه پلتفرمهای داخلی (مانند پیامرسانهای بومی، شبکههای اجتماعی داخلی) یک اقدام استکبارستیزانه عملی و ضروری است. این کار تنها با حمایت دولتی پیش نمیرود، بلکه نیازمند یک «عزم ملی» و «مهاجرت دیجیتال» آگاهانه مردم است. این پلتفرمها باید از نظر کارکرد، امنیت و جذابیت بتوانند با نمونههای خارجی رقابت کنند.
۳- تولید محتوای گفتمانساز؛ قلب نبرد شناختی
۴- ما نمیتوانیم تنها مصرفکننده محتوا باشیم. باید به «تولیدکنندگان فعال گفتمان» تبدیل شویم. این تولید محتوا باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
روایتمحور: به جای دادههای خشک، باید روایتهای جذاب، مبتنی بر ارزشهای خودی (شهادت، ایثار، مقاومت و پیشرفت) تولید کرد. داستان دفاع مقدس، داستان مقاومت مردم فلسطین، داستان پیشرفتهای علمی جوانان ایرانی، گنجینههای بیپایانی برای روایتپردازی هستند.
مبتنی بر علوم شناختی: محتوا باید به گونهای طراحی شود که در حافظه بماند، باورپذیر باشد و کنشگری ایجاد کند. استفاده از قصه، تمثیل (مانند داستان ابتدای این مقاله)، تصاویر تأثیرگذار و تکرار خلاقانه، از تکنیکهای مؤثر است.
زبان گویا و همهفهم: استفاده از زبان پیچیده و شعارهای تکراری، تنها بر گسل بین نسلها میافزاید. باید با زبان روز، ساده و جذاب با مخاطب صحبت کرد.
مبتنی بر حقیقت: بزرگنمایی و ارائه اطلاعات نادرست، در درازمدت اعتبار گفتمان مقاومت را از بین میبرد. صداقت، بزرگترین سرمایه در نبرد شناختی است.
۵- تقویت سواد رسانهای و شناختی جامعه:
۶- باید به مردم آموخت که چگونه مانند یک «کارگاه ماهر» محتوا را تحلیل کنند. این سواد شامل موارد زیر است:
• شناسایی منابع معتبر در برابر منابع مشکوک.
• درک اهداف پشت محتوای تولیدشده (چه کسی؟ چرا؟).
• شناسایی شگردهای جنگ روانی مانند قطرهچکانی کردن اخبار، برچسبزنی و ایجاد ترس.
• آگاهی از «سوگیریهای شناختی» خودمان (مانند تأییدجویی، قطبینگری) که ما را در برابر دستکاری آسیبپذیر میکند.
۷- فعالسازی کنشگری مردمی (دیپلماسی عمومی):
۸- هر کاربر میتواند یک سفیر و یک سرباز در این نبرد باشد. تشویق کاربران به تولید محتوای اصیل (User- Generated Content)، مشارکت در بحثهای منطقی در صفحات بینالمللی و معرفی دستاوردها و فرهنگ ایران اسلامی، لشکری عظیم و غیرمتمرکز را تشکیل میدهد که مقابله با آن برای استکبار بسیار دشوار است.
ادبیات به مثابه سلاح؛ بازخوانی میراث فرهنگی در نبرد مجازی
ادبیات فارسی، به عنوان تجلیگاه حکمت، عرفان و مقاومت یک تمدن، میتواند به قدرتمندترین سلاح شناختی ما تبدیل شود.
شعر به عنوان حامل پیام: اشعار مولوی (در بیان عشق و گذر از خود)، حافظ (در بیان ظلمستیزی و عقلانیت)، سعدی (در بیان اخلاق و مردمداری) و شعرای معاصر مانند شهریار و حماسی سرایان دفاع مقدس، میتوانند در قالب «پست»ها و «کپشن»های کوتاه، پیامهای عمیق انسانی و هویتی را منتقل کنند.
تمثیل و داستانکوتاه: همانطور که در آغاز این مقاله دیدید، یک داستان یا تمثیل خوب، میتواند پیچیدهترین مفاهیم سیاسی- اجتماعی را به سادهترین و ماندگارترین شکل در ذهن بنشاند. باید از این ظرفیت غنی ادبیات برای روایتپردازی مدرن استفاده کرد.
فضای مجازی میتواند با جذابیتهای سطحی، ما را به مصرفکنندگان وابسته و بیهویت تبدیل کند، یا میتواند ابزاری در خدمت تقویت بنیانهای فکری و فرهنگی خودمان.
استکبارستیزی در فضای مجازی، یک انتخاب نیست، یک «جهاد شناختی» است. جهادی که سلاح اصلی آن، «آگاهی»، «تولید محتوای هوشمند» و «سکوهای مستقل» است. این نبرد، در نهایت، نبردی بین «روایت استکبار» از جهان و «روایت مستضعفان» است. ما باید روایت خود را با زبانی جهانی، بر پایه حقیقت، زیبایی و عدالت، به گوش جهان برسانیم. این راه، دشوار، اما ممکن است و پیروزی نهایی، از آن کسانی خواهد بود که بتوانند نهتنها در زمین فیزیکی، که در «سرزمین ذهنهای متصل» نیز استقلال و هویت خود را حفظ و گفتمان جدیدی از زندگی را به بشریت عرضه کنند.