جوان آنلاین: با صدای زنگی که تنها آغاز کلاسها نبود، بلکه نوید فصل تازهای از رشد، تجربه و هویتیابی نوجوانان را در خود داشت، سال تحصیلی ۱۴۰۵- ۱۴۰۴ برای دانشآموزان پایه هفتم آغاز شد. در حیاط مدرسه، جایی میان هیاهوی دانشآموزان و نگاههای پرامید خانوادههایشان، مسئولان آموزش و پرورش گرد هم آمدند تا از اهمیت این مقطع سرنوشتساز سخن بگویند. مقطعی که نوجوانان اولین گامهای جدی خود را در مسیر شناخت توانمندیها، انتخاب مسیر آینده و تجربه بلوغ برمیدارند.
وزیر آموزش و پرورش، از دوره اول متوسطه بهعنوان نقطه عطفی در شکلگیری شخصیت علمی و اجتماعی دانشآموزان یاد کرد و بر نقش بیبدیل خانوادهها و معلمان در هدایت هیجانات نوجوانی سخن گفت. مدیرکل آموزش و پرورش تهران نیز با شعار «مهر بیدغدغه»، از برنامههایی برای تقویت هویت ملی پرده برداشت و معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم، از بهرهگیری گسترده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در مسیر آموزش صحبت کرد؛ رویکردی که بدون شک میتواند آموزش را هوشمندتر و اثربخشتر سازد.
هیجانی که باید درست هدایت شود
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم «زنگ جوانهها» ویژه آغاز سالتحصیلی ۱۴۰۵ ـ ۱۴۰۴ برای دانشآموزان پایه هفتم حضور یافت و با تأکید بر جایگاه کلیدی دوره اول متوسطه در شکلگیری آینده تحصیلی و شغلی نوجوانان گفت: «این دوره، نقطه عطفی در شناسایی استعدادها و انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی نوجوانان است و نیازمند بیشترین دقت، توجه و همراهی خانوادهها و معلمان است.»
کاظمی با اشاره به نقش تربیتی این مقطع، آن را سنگبنای شخصیت علمی و اجتماعی دانشآموزان دانست و افزود: «پایه هفتم، آغاز مرحلهای است که دانشآموزان علاوه بر تحصیل، با مفاهیم انتخاب رشته، شناخت توانمندیها و مدیریت احساسات و هیجانات خود روبهرو میشوند.»
او با تأکید بر پیچیدگیهای این دوره خاطر نشان کرد: «کار معلمان متوسطه اول به مراتب دشوارتر از سایر دورههای تحصیلی است. در این دوره، نوجوانان وارد مرحله بلوغ میشوند و هیجاناتشان بر زندگی آنان غلبه دارد. اگر این شور و هیجان به درستی هدایت شود، میتواند موتور محرک موفقیتهای بزرگ در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی باشد.»
وزیر آموزش و پرورش با هشدار نسبت به تهدیدهای اجتماعی و فرهنگی پیشروی نوجوانان، بر ضرورت همافزایی نهادهای تربیتی تأکید کرد و گفت: «مدرسه، خانه و جامعه باید دست به دست هم دهند تا دانشآموزان در برابر آسیبها مصون بمانند. در این مسیر، گفتوگو با نوجوانان، شنیدن دغدغههای آنان و تقویت عزتنفس و اعتماد به نفسشان اهمیت زیادی دارد.»
کاظمی در ادامه، رسالت آموزش و پرورش را فراتر از آموزش دانست و اظهار داشت: «ما وارث خون شهیدان هستیم و دانشآموزان باید نسبت به سرنوشت کشور خود حساس باشند. آینده ایران در گروی تربیت نسلی است که عالم و متعهد باشد. شما جوانان امروز، مدیران و تصمیمسازان فردای این کشورید.»
او با اشاره به حمایتهای دولت از آموزش و پرورش افزود: «رئیسجمهور در جلسات متعدد، عدالت آموزشی و سرمایهگذاری در آموزش را اولویت دولت دانستهاست. موفقیتهای درخشان دانشآموزان ایرانی در المپیادهای علمی و مسابقات جهانی، گواه ظرفیت بینظیر جوانان ماست. ما وظیفه داریم زمینه شکوفایی استعدادها را بیش از پیش فراهم کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش همچنین خطاب به دانشآموزان گفت: «درس خواندن، تلاش مداوم و ایمان به خدا سه رکن اصلی موفقیت شماست. امروز آغاز یک مسیر تازه است، مسیری که اگر با جدیت و امید طی شود، آیندهای روشن برای شما و میهن عزیزمان رقم خواهد زد.»
تهران میزبان ۹۴ هزار پایه هفتمی
در ادامه این مراسم، مجید پارسا، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، با اعلام رسمی شروع سال تحصیلی جدید و شعار «مهر بیدغدغه»، به تشریح برنامههای تعیینشده برای دانشآموزان پایه هفتم پرداخت. او با اشاره به آمار ثبتنامی گفت: «شهر تهران امسال میزبان حدود ۹۴ هزار دانشآموز پایه هفتمی در بیش از هزارو۱۵۰ مدرسه متوسطه اول خواهد بود.»
پارسا این آغاز را به دانشآموزان، خانوادهها و همکاران فرهنگی تبریک گفت و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، بهویژه شهدای دانشآموز و معلم اظهار داشت: «بر اساس دستورالعملهای ابلاغی از سوی وزیر آموزش و پرورش، دو محور اساسی در دستور کار ما قرار گرفته است.»
او نخستین محور را اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و افزود: «با توجه به چالشهای جهانی و مشکلات پیشرو در زمینه کمبود منابع انرژی، وظیفه داریم فرهنگ صحیح مصرف را از دوران تحصیل در میان دانشآموزان نهادینه کنیم. این امر نهتنها در سطح مدرسه، بلکه بهعنوان یک مسئولیت اجتماعی در خانوادهها و جامعه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.»
پارسا دومین اولویت را تقویت هویت ملی دانست و تصریح کرد: «ما باور داریم که تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی دانشآموزان، نقشی حیاتی در شکلگیری نسل آینده ایفا میکند. بدین منظور، برنامههای فرهنگی و آموزشی متنوعی تدوین شدهاست تا هویت ملی و اعتقادی دانشآموزان را بیش از پیش تقویت کنیم.»
او همچنین از اقدامات عملیاتی در این زمینه خبر داد و گفت: «در همین جهت، کاروان تجهیزاتی شامل پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و نقشه ایران عزیز برای هزارو۵۰۰ مدرسه در سطح شهر تهران ارسال شدهاست تا این نمادهای پرافتخار در مدارس و کلاسهای درس نصب شوند و همواره یادآور هویت و تمامیت ارضی کشورمان باشند.»
پارسا خطاب به دانشآموزان پایه هفتم نیز گفت: «با جدیت و پشتکار درس بخوانید و قدردان زحمات معلمان و کادر مدرسه خود باشید. آغاز این مسیر، فرصتی برای رشد، شکوفایی و ساختن آیندهای روشن است.»
بهرهگیری از فناوریهای نوین
در بخش پایانی مراسم «زنگ جوانهها»، سید مصطفی آذرکیش، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به ویژگیهای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: «امسال مهر متفاوتی را خواهیم داشت، امیدواریم که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دانشآموزان دوران هویتیابی را به خوبی تجربه کنند.»
آذرکیش با ارائه آمار رسمی خاطرنشان کرد: «یک میلیون و ۳۲۰ هزار دانشآموز در مقطع متوسطه اول در کشور تحصیل میکنند، این گستره عظیم، مسئولیت ما را در ارتقای کیفیت آموزش دوچندان میکند.»
او در ادامه، مدرسه را محور اصلی تربیت و تجربه دانست و خطاب به دانشآموزان گفت: «مدرسه کانون اصلی تجربه و توجه به فرصتهای تربیتی است. شما هم باید قدر این موقعیت را بدانید. ما نیز در متوسطه اول بنا داریم تا از فناوری بهروز در کنار آموزش درسی کمک بگیریم.»
آذرکیش با تأکید بر نقش فناوریهای نوین در تحول آموزشی، از برنامههای جدید این معاونت خبر داد و افزود: «بنا داریم از هوش مصنوعی بیشترین بهره را ببریم. در این راستا، ۸۰۰ هزار دانشآموز مشارکت دارند و این ظرفیت میتواند مسیر یادگیری را هوشمندتر، شخصیسازیشدهتر و اثربخشتر کند.»
به گزارش «جوان»، آغاز سال تحصیلی برای پایه هفتمیها، تنها ورود به یک کلاس جدید نیست، بلکه ورود به مرحلهای از زندگی است که در آن، هویت شکل میگیرد، استعدادها کشف میشوند و مسیر آینده ترسیم میشود. آنچه در مراسم «زنگ جوانهها» شنیده شد، نشان داد که آموزش و پرورش در تلاش است تا با نگاهی تربیتی، فرهنگی و فناورانه، این مسیر را هموارتر کند. بدون تردید اگر مدرسه، خانواده و جامعه در کنار هم بایستند، مهر امسال میتواند نقطه شروعی باشد برای نسلی که با آگاهی، عزتنفس و مهارت، آیندهای روشن برای خود و کشورش رقم میزند. نسلی که اگر دیده و حمایت شود، میتواند نهتنها آینده را بسازد، بلکه معنای تازهای به آموزش و پرورش ببخشد.