جوان آنلاین: محمد متقی، مدیر دفتر صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در نشست خبری اعلام کرد: مأموریت اصلی مدیریت توسعه صنایع پاییندستی، تنظیم بازار است که شامل اعلام قیمتها در روزهای یکشنبه و ایجاد بستر مناسب برای عرضه محصولات میشود.
به گزارش مهر، وی با بیان اینکه بخش پاییندستی وظیفه بررسی کیفیت محصولات و انطباق آنها با استانداردهای مربوطه را بر عهده دارد، افزود: این حوزه در تعامل مستمر با دستگاههای مختلف اجرایی کشور است و تعیین تعرفه محصولات پتروشیمی نیز بر عهده همین بخش قرار دارد.
متقی با اشاره به اهمیت اشتغالزایی در صنایع پتروشیمی گفت: اشتغال از اولویتهای همه مدیران بخشهای اقتصادی است. در بخش بالادستی پتروشیمی، به دلیل ماهیت سرمایهبر این صنایع، اشتغال مستقیم کمتری ایجاد میشود. در حال حاضر ۶۷ درصد طرحهای فعال این بخش اشتغالزایی چندانی ندارند. اما در بخش پاییندستی، تولید محصولات به طور مستقیم و غیرمستقیم فرصتهای شغلی قابل توجهی فراهم میکند.
وی تأکید کرد: باید میان کالاهای صادراتی و مصرفی داخلی تمایز قائل شد. محصولات داخلی پلیمری دارای ارزش افزوده بالایی هستند و هر تُن آنها حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ دلار ارزش دارد، در حالی که محصولاتی مانند متانول حجم صادرات بالایی دارند، اما قیمتشان پایین است.
این مقام مسئول اضافه کرد: سال گذشته ۸.۹ میلیون تن محصول در بورس کالا عرضه شد که رشد ۴ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد.
از این مقدار ۷.۲ میلیون تن در بورس جذب و معامله شد که از نظر رشد معاملات به رشد ۲ درصدی رسیدیم.
به گفته وی از این مقدار ۸.۹ میلیون تنی عرضه، حدود ۴.۸ میلیون تن محصولات پلیمری و مابقی مواد شیمیایی بود. همچنین، ۳۱۱ محصول به گمرک کشور اعلام شد، در حالی که فهرست محصولات عرضهشده در بورس انرژی به ۵۰۵ قلم میرسد.
مدیر توسعه صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص میزان عرضه محصولات به صنایع استراتژیک گفت: در سال گذشته ۱۶۶ هزار تن محصول پتروشیمی به صنایع استراتژیک مثل پالایشگاههای گازی، نیروگاهها، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع ارائه شد.
متقی با بیان اینکه "برای توسعه در صنعت پتروشیمی ۴ عامل اصلی وجود دارد"، گفت: اولین موضوع، تأمین خوراک است؛ تا خوراکی وجود نداشته باشد، زنجیرهای تکمیل نمیشود. عوامل بعدی، بحث تکنولوژی و منابع مالی است؛ و موضوع مهمتر و پایانی، بحث بازار است؛ باید کالاها و موادی که مورد تقاضای بازار هستند شناسایی شوند.
مدیر توسعه صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی درخصوص چالشهای توسعه صنایع پاییندستی گفت: وقتی در بخش بالادستی با کمبود خوراک مواجه میشویم که ناشی از ناترازیها در بخش گاز است، که از عدم سرمایهگذاریهای مناسب طی سالیان گذشته نشأت گرفته؛ بیش از آنکه بحث تکمیل زنجیره و توسعه پاییندستی مطرح شود، بحث تکمیل ظرفیتهای نصب شده مد نظر قرار میگیرد.
متقی با بیان اینکه بخشی از پت بطری مورد نیاز بازار داخل، وارد میشود، گفت: به عنوان نمونه ارزش سرمایهگذاری در صنایع پاییندستی میتواند به همین پت بطری اشاره کرد که کیلویی ۷۱ هزار تومان در بورس کالایی، توسط صنایع پاییندستی خریداری میشود و قیمت تمام شده یک بطری نیملیتری آب معدنی ۲،۱۰۰ تومان برای تولیدکننده خواهد بود، اما همین بطری آب معدنی ۹ یا ۱۰ هزار تومان بهدست مصرف کننده میرسد و این از سود سرشار و بیش از ۱۰۰ درصدی سرمایهگذاری در این حوزه حکایت دارد.
مدیر توسعه صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از قطعیهای متمادی برق به عنوان یکی از چالشهای این روزهای صنایع پاییندستی نام برد و گفت: بسیاری از فعالان صنایع پاییندستی از قطعیهای تحمیلی برق به تولید گلایهمند هستند چرا که بسیاری از ساعات مفید کاریشان را از دست میدهند.
وی ادامه داد: اولویت ما همواره تأمین بازار داخلی است، مثلاً در PET ما هیچ صادراتی نداریم، در PVC اولویت بازار داخلی است مگر اینکه انقدر عرضه کنیم که خریداری نباشد و بهدلیل نیاز به کنترل سطح ذخایر انبارها، صادرات صورت بگیرد؛ اما در پلی استایرن به وفور تولید داریم و مازاد نیاز داخل را صادر میکنیم.
متقی خاطرنشان کرد: در PP به خاطر کمبود محصول، ۱۰۰ درصد جذب بازار داخلی میشود، اما در پلی اتیلن به جز چند گرید خاص، مازاد بر نیاز مصرف داریم.
وی در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی خیلی روی قیمت مواد اولیه گفت: درصنعت پتروشیمی از نرخ رسمی استفاده میکنیم به همین دلیل تغییرات زیادی ندارد، اما پس از عرضه دربورس با نرخ آزاد محاسبه میشود. نرخ مواد اولیه بر اساس نرخ ارز مرکز مبادله است که تغییرات فیمیت کمی دارد، اما هرچه فاصله نرخ ارز با نرخ ارز غیررسمی افزایش پیدا میکند.
به گفته این مقام مسئول با افزایش نرخ ارز تقاضا برای محصولات و مواد پتروشیمی افزایش پیدا میکند و کالاهای پتروشیمی به کالای سرمایهای تبدیل میشود
وی افزود: در مدیریت توسعه صنایع پاییندستی دو طرح در دستور کار داریم کهه درحال مطالعه ۱۰۰ فرصت جدید توسعه زنجیره ارزش هستیم که با ۱۰۰ فرصت جدید مطالعه شده قبلی که در حال بهروزآوری مطالعات آن هستیم، در طی ۵ یا ۶ ماه آینده، ۲۰۰ فرصت جدید شغلی در استانهای مختلف و بنا به ظرفیتی که دارند ارائه خواهد شد.