جوان آنلاین: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با تأکید بر وظایف نهاد ملی سینمای ایران در عصر جدید آغاز فعالیتهای این بنیاد، از برگزاری جلسات مستمر «پیچینگ» در مسیر تصمیمگیری درستتر برای مشارکت در ساخت آثار، به عنوان یکی از سیاستهای جدید فارابی نام برد.
به گزارش «جوان»، حامد جعفری، مدیر عامل این نهاد سینمایی در نشست تخصصی «سینمای حمایتی» که از بخشهای همایش «هزینهها و شیوههای تأمین سرمایه فیلمسازی در ایران» است با بیان اینکه فارابی در دوره جدید فعالیت خود وظایف مختلفی را دنبال میکند، گفت: عرصه فیلمسازی با هدف آفرینش آثار محتوایی جدید از مسیر غربال ایدههای دریافتی، فیلمسازی به سفارش مجموعههای متقاضی دولتی و خصوصی و میانجیگری میان سرمایهگذار و فیلمساز برای به سرانجام رساندن و موفقیت اثر، برخی از وظایف و مأموریتهای اصلی شمرده میشود که در دوره کنونی بر عهده فارابی است.
مدیرعامل فارابی ضمن تأکید بر استفاده از مشاوران تخصصی نظیر مدیران تولید در برآورد هزینههای ساخت یک اثر سینمایی، درباره فرآیند انتخاب آثاری که در فارابی مورد حمایت قرار میگیرند، اظهار کرد: در گذشته تصمیمگیریها گاهی با مدیرعامل و گاهی با شوراها بود، اما در دوره جدید همانطور که در نهادهای جهانی مشابه بنیاد سینمایی فارابی مرسوم است، برای این مهم شیوه «پیچینگ» مورد استفاده قرار میگیرد. در این مدل، طرحها و فیلمنامهها پس از ارزیابی کارشناسی اولیه، در کارگروهی تخصصی بررسی و غربال شده و در نهایت طرحهایی که از دو مرحله ابتدایی با موفقیت عبور میکنند به مرحله «پیچینگ» میروند. او درباره «پیچینگ» که ارائه شفاهی و مکتوب طرح تعریف میشود، گفت: «پیچینگ» مسیری است که در آن بررسی آثار به صورت شفاف انجام میشود. ما امروز در بنیاد سینمایی فارابی به این سمت حرکت کردهایم تا هم شفافیت افزایش یابد و هم ریسک سرمایهگذاری تا حد ممکن کاهش پیدا کند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره توزیع عادلانه حمایت دولتی در سینما نیز گفت: عدالت در سینما به معنای تقسیم مساوی بودجه نیست، بلکه به معنای تخصیص صحیح و بهینه منابع به ساخت اثری است که یاریرسان مجموعه فیلمسازی در مسیر دستیابی به اهداف مورد انتظار باشد. در فراخوان ابتدای سال جاری، فارابی بیش از ۵۰۰ متقاضی داشت، حالا سؤال این است که آیا منابع بنیاد را باید بین این طرحها به صورت مساوی تقسیم کنیم یا اینکه تلاش کنیم منابع به ساخت آثاری اختصاص یابد که در سپهر سینمای کشور مؤثر است؟ اگر پاسخ، روش دوم باشد، بدیهی است که باید با سازوکارهایی به دنبال کشف بهترین طرحها و فیلمنامهها برای سرمایهگذاری باشیم. البته ما باید به سوابق خود فیلمسازان (نویسنده، تهیهکننده و کارگردان) هم توجه داشته باشیم، مثلاً اگر فیلمسازی پیش از این چندبار با فارابی همکاری کرده و هر بار نیز آثاری ساخته که در جذب مخاطب ناموفق بوده، آیا باز هم باید برای سرمایهگذاری مورد اعتماد قرار گیرد؟
همایش یادشده از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با حضور منوچهر محمدی تهیهکننده سینما، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سازمان سینمایی سوره و حسین یزدانشناس دبیر همایش، در خانه سینما برگزار شد.