جوان آنلاین: روی کار آمدن دولت جدید در امریکا که سابقه او در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، خروج یکجانبه از برجام، مشارکت مستقیم در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی (قهرمان ملی کشور) و تشدید تحریمها علیه ملت ایران است، برخی را در درون کشور به این صرافت انداخته که ترامپ تغییر کرده و باید پیام مذاکره برای او فرستاد!
این جریان که پیشتر و در دولت برآمده از اصلاحات (دولت اعتدال) برای توجیه ادامه برجام و در واکنشی شتابزده به خروج ترامپ از آن به صراحت گفتند امریکا مزاحمی بود که از برجام خارج شد، اکنون با یک چرخش ۱۸۰ درجهای، لشکر رسانهای و تبلیغاتی خود را بسیج کردهاند تا این گزاره غلط را باورپذیر کنند که «این ترامپ آن ترامپ نیست» و او اکنون با تجربهای که از گذشته با خود دارد، بنای چالش با جمهوری اسلامی ایران ندارد، بنابراین باید فرصت را غنیمت شمرده و پالس مثبت به او داد.
کافی است برخی رسانههای وابسته به جریان اصلاحات را ورق بزنید، تا متوجه شوید آن «مزاحم دیروز» اکنون چگونه «مراحم امروز» توصیف میشود. شوربختانه اینکه برخی از این به اصطلاح تحلیلگران اکنون در شورای اطلاعرسانی دولت «وفاق» جا خوش کردهاند و گویی وفاق با ملت را با وفاق با دشمن اشتباه گرفتهاند. در ناهمسویی و ناهمراهی این قبیله همین بس که چندی پیش گفت و گوی رئیسجمهور با شبکه امریکایی NBC را چنان تقطیع و تحریف کردند که گویی، پزشکیان هم آماده مذاکره با امریکاست، حال آنکه متن مذاکره از واقعیت دیگری حکایت داشت که با قرائت اطرافیان رئیسجمهور محترم فاصله قابل تأملی داشت.
یکی از مظاهر پالسهای مثبت پمپاژ این مطالبه واگرایانه است که برای گشایشهای خارجی راهی جز پذیرش کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمانیافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) نیست. ادعایی که البته هیچ یک از مدافعان آن حاضر نیستند تضمین بدهند که در صورت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این مقررات، گشایشهای مالی، تجاری و اقتصادی فراهم خواهد شد. اگرچه پیشتر عباس عراقچی، وزیر امورخارجه در برنامه گفتوگوی ویژه خبری ضمن تأکید بر این نکته که این موضوع را نباید یک امر سیاسی کرد، گفته بود «FATF حلال همه مشکلات ما نیست». اما بخشی همچنان با شرطیسازی جامعه تلاش میکنند یک امر ملی را به سطح یک مناقشه سیاسی تقلیل دهند. حال آنکه عراقچی در همان گفتوگو در پاسخ به سؤالی در خصوص بازگشت لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته بود «این یک بحث کاملاً فنی و کارشناسی است؛ دیدگاههای مختلفی وجود دارد که آیا پیوستن ما به FATF منافعی را برای ما خواهد داشت یا خسارتهایی را به دنبال دارد؛ من فکر میکنم که شاید بهترین کار این باشد که اجازه بدهیم مجمع تشخیص مصلحت در یک فضای آرام و کاملاً از موضع فنی و کارشناسی این موضوع را بررسی کند و به هر تصمیمی که رسید، همه ما تابع باشیم. به هر حال مجمع تشخیص مصلحت است، اگر مصلحت را در الحاق ببینند، باید تبعیت کرد و اگر مصلحت را در عدم الحاق ببینند یا کار دیگری ببینند، به نظرم باید تبعیت کرد. مهم این است که ما فضا را دو قطبی نکنیم. یکی از آفات سیاست خارجی این است که موضوعات سیاست خارجی تبدیل به موضوعات جناحی و موضوعات داخلی شود.»
سینهچاکان پیوستن به این مقررات مالی غیرالزامآور معتقدند پیوستن به FATF فرصتهای جدیدی از جمله اصلاح نظام بانکی، ارتقای جایگاه و وجهه بینالمللی ایران و امکان استفاده از منابع مالی صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی را پیش روی ایران قرار میدهد و تهران میتواند با اصلاح و تقویت قوانین داخلی خود و اجرای مفاد مربوط به برنامه اقدام ایران و با توسل به روشهای حقوقی و سیاسی از مواجهه با مشکلات و خطرهای محتمل پرهیز کند و از فرصتها بهره ببرد و زمینه را برای خروج از فهرست سیاه فراهم کند. اما توضیح نمیدهند مادامی که جمهوری اسلامی ایران از سوی امریکا و شرکای اروپایی او تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه قرار دارد، بهرهمندی از این فرصتهای به اصطلاح جدید که همگی این نهادهای مالی و پولی تحت نفوذ و سطره امریکا و قدرتهای غربی هستند، چگونه امکانپذیر است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر توان داخلی از یک سو و بیاثر کردن بسیاری از تحریمها از سوی دیگر توانسته است از تحریمها عبور کند.
بنابراین مدعیان اگر صادق هستند، بهتر است از فضای دیو و دلبر ساختن یک امر ملی خارج شوند و با پرهیز از توصیف منتقدان به تندرو و افراطی اجازه بدهند آن گونه که وزیر امورخارجه میگوید، این مناسبات در فضایی فنی و به دور از فشارهای سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد و آنچه صلاح ملک و ملت است در این مجمع با خرد جمعی رقم بخورد. چنانکه علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب هم دیروز در اظهار نظری درباره بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آرای اعضای مجمع متفاوت است، اما امیدواریم نتیجه بررسیها و نظر نهایی به نفع کشور باشد و به راه حل معقولی در این زمینه برسیم. او که روز گذشته در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در پاسخ به خبرنگاری که موضع وی را به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی FATF در مجمع پرسیده بود، گفت:کمیسیون مشترکی برای بررسی FATF تشکیل شده است و افراد از کمیسیونهایی که نقش دارند انتخاب شدهاند و بررسیهای خود را از این هفته آغاز میکنند. دستگاههای مختلف نظرات خود را بیان کردهاند و بررسی علمی دقیق در این کمیسیون مشترک انجام خواهد شد، انشاءالله به نتیجه مطلوب برسند. لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا پیام مثبتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب لوایح پالرمو و سی. اف. تی دریافت شده است، گفت: آرا در مجمع تشخیص مصلحت نظام متفاوت است، اما امیدواریم نتیجه بررسیها به نفع کشور باشد و به راه حل معقولی در این زمینه برسیم. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص برآورد خود از آرای مجمع به گفتن این جمله بسنده کرد که «من رجال الغیب» نیستم.
تجربه چهار دهه گذشته ثابت کرده است که در مواجهه نظام با مشکلات و معضلات و بحرانها بنبستی وجود ندارد، مهم این است که بازیهای مخرب و فرصتسوز سیاسی و جناحی، مصالح ملی را به چالش نکشد و اجازه بدهیم در فضایی عقلانی و منطقی به دور از احساسات، این موارد و موارد مشابه به رأی و نظر خبرگان و اهل نظر گذاشته شود و هر نتیجهای که حاصل شد، همه بپذیرند. منافع ملی را نباید به مسلخ تمنیات سیاسی و جناحی برد. که اگر این مفاهیم از معنا تهی شد، نتیجه آن میشود که یکی دعوای خانوادگی را به اجلاس جهانی میبرد و دیگری به گونه دیگر؛ و این چرخه باطل و دور معیوب تسلسل ادامه خواهد داشت.