کد خبر: 1223411
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
اسلامی در نشست خبری سالروز ملی فناوری هسته‌ای:
سال گذشته توانستیم کلینیک‌های زخم را راه اندازی کنیم که در ۳ بیمارستان تهران فعالیت‌ها آغاز شده است و اعلام آمادگی‌کرده‌ایم تا ۵۰ مرکز درمان زخم‌های بدخیم که عمدتاً زخم دیابتی یا زخم بستر هست را فراهم کنیم
جعفر برزگر
جوان آنلاین: صنعت هسته‌ای ایران با همه فراز و فرودهایش ۵۰ ساله شد. متخصصان صنعت هسته‌ای کشورمان در حالی آماده بریدن کیک پنج‌دهه‌ای شدن این صنعت می‌شوند که حالا کیک زرد صنعت هسته‌ای ایران بیش از همیشه بزرگ‌تر و چشم‌نواز‌تر شده است. صنعت هسته‌ای کشورمان در این پنج دهه روز‌های خوش زیادی پشت سر گذاشته نه به این دلیل که مسیر هموار و راحتی را طی کرده است، بلکه به این دلیل که با همه چالش‌ها، سختی‌ها و کارشکنی‌ها توسعه پیدا کرده است. القصه به سوگ جوانان متخصص خود در این صنعت نشسته، اما قد خم نکرده است. 
صنعت هسته‌ای ایران قبل از انقلاب چیزی فراتر از چند قرارداد نبود که همین چند برگه هم فردای ۲۲ بهمن ۵۷ باطل شدند. همه شرکای هسته‌ای دیروز، فردای انقلاب به ایران پشت کردند تا پای ما لنگ بزند و از مسیر هسته‌ای باز بمانیم. دهه ۸۰ در همه تجمعات مردمی شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» سردادیم تا این حق بدیهی را به گوش جهانیان برسانیم، اما امروز از این بدیهیات عبور کردیم و حق مسلم خود را نه تنها تثبیت کردیم بلکه به نقطه جهش صنعت هسته‌ای برای تحول در زندگی مردم رسیدیم. 
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در هجدهمین سالروز نامگذاری ۲۰ فروردین به نام روز ملی صنعت هسته‌ای خبرنگاران را به مجموعه آفتاب این سازمان دعوت کرد تا از دستاورد‌ها و برنامه‌های پیش رو بگوید. مهم‌ترین نکته صحبت‌های اسلامی در این نشست تصریح بر این امر بود که جهش صنعت هسته‌ای ایران در راستای رفع نیاز‌های مردم در بخش‌های مختلف به نقطه اوج خود رسیده است. همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست گفت بخش عمده تحریم‌های فلج کننده ترامپ صنعت هسته‌ای را نشانه گرفته بود، اما هیچ کدام از تلاش‌های آن پرزیدنت تاجر باعث نشد که این صنعت متوقف شود. خلاصه اینکه ایران با صنعت پیشرفته هسته‌ای خود بعد از همه موانع استوار ماند، پیشرفت کرد و به تحریم‌های فلج کننده دشمنان خود خندید. 
اسلامی در این نشست که با یک ساعت تأخیر آغاز شد به ارائه گزارش عملکرد یک ساله سازمان انرژی اتمی پرداخت و خبرنگاران فرصت پرسش و پاسخ از وی را پیدا نکردند، یعنی دیر آمد، اما زود رفت فقط با این وعده کلیشه‌ای روابط عمومی سازمان که حتماً در آینده پاسخگوی سؤالات خبرنگاران خواهیم بود. خبرنگاران شاکی بودند، اما نه به اندازه‌ای که شیرین‌کامی و غرور آنان از پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور را تبدیل به تلخکامی کند. 
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز ۲۰ فروردین هجدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای و روز ملی صنعت هسته‌ای، به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: از ظلمی که با وحشی‌گری صهیونیست‌ها شکل گرفته اگرچه غمگین هستیم ولی ان‌شاءالله بیداری جهانی با مقاومت مردم فلسطین این شجره ناپاک را از بین ببرد. 
 
 رونمایی از ۳۰۹ دستاورد هسته‌ای در ۲ سال
اسلامی سپس به اقدامات خود در سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: در بدو ورود در سازمان انرژی اتمی سعی در از بین بردن هیاهوی هسته‌ای و تأکید بر توسعه در همه زمینه‌ها داشته‌ایم و در همین راستا آنچه ضرورت داشت سند جامع راهبردی سازمان بود که برای اولین بار تهیه و تصویب شد. در سال ۱۴۰۱، ۱۵۹ دستاورد را معرفی کردیم و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در ۱۴۰۲ همین رویکرد پرشتاب ادامه داشت و ۱۵۰ دستاورد در این سال رونمایی شد. 
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ گام‌های مؤثری را برداشتیم. به طور مشخص حجم فعالیت‌های بخش پرتودهی دوونیم برابر سال قبل از آن بود. وی همچنین عنوان داشت: این نکته از آنجا حائز اهمیت است که بحث پرتودهی در سلامت و در حوزه زیست محیطی تأثیر‌گذار است و ما در رادیو دارو‌ها ۱۵ دستاورد جدید را ثبت کردیم. 
 
 صنعت هسته‌ای علیه سرطان
اسلامی افزود: بحث استفاده از اشعه آلفا برای اولین بار در دنیا صورت گرفته است و با استفاده از این فناوری توانسته‌ایم در مرز دانش باشیم و به بیماران سرطانی کمک شایانی کنیم و اکنون رادیو دارو‌ها در بحث درمانی روی تومور‌های سرطانی فاز بالینی خود را طی می‌کند. همچنین ما سال گذشته توانستیم کلینیک‌های زخم را راه اندازی کنیم که در سه بیمارستان تهران فعالیت‌ها آغاز شده است و اعلام آمادگی‌کرده‌ایم تا ۵۰ مرکز درمان زخم‌های بدخیم که عمدتاً زخم دیابتی یا زخم بستر هست را فراهم کنیم. 
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: از پلاسما برای تصفیه فاضلاب صنعتی نیز استفاده خواهد شد که این مهم در سال جاری در مقیاس صنعتی به کار می‌رود. ما همچنین سامانه‌های پرتودهی را در ۱۲ قطب طراحی کرده‌ایم و مکان آن‌ها انتخاب شده است. در سال جهش تولید با مشارکت مردم ما روی این موضوع تأکید داریم و این ۱۲ قطب زود‌هنگام‌تر به بهره برداری خواهد رسید تا در هر یک از این قطب‌ها حداقل یک سامانه وجود داشته باشد. گام اول را که گام ریسک است خود سازمان هزینه می‌کند و گام‌های بعدی را بخش خصوصی هزینه خواهند کرد. 
اسلامی با اشاره به اینکه ما با سامانه‌های پرتودهی از ضایعات ۳۰ میلیون تنی کشاورزی جلوگیری می‌کنیم خبر داد: این اقدام گام اساسی در جهش تولید را رقم خواهد زد، چراکه از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی کنونی، با توسعه سامانه‌های پرتودهی از ضایعات بالا جلوگیری می‌شود و به امنیت غذایی و سلامت کمک بزرگی خواهد کرد. در همین راستا از ماه اردیبهشت شروع به افتتاح این سایت‌ها با اولویت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌کند خواهیم کرد. 
 
 طرح تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای آغاز شده است
وی با تأکید بر این موضوع که طرح ۲۰ هزار مگاوات از سال گذشته آغاز شده است، گفت: نیروگاه‌های ۲ و ۳ در بوشهر و سایر پروژه‌ها در ساحل خلیح فارس و دریای مکران در حال اجراست. ما در رویداد اول تهیه زمین، انتخاب سایت، مطالعات تفضیلی و آماده‌سازی کارگاه را داریم که استان هرمزگان را در اسفند ماه گذشته با حضور آقای رئیس‌جمهور آغاز کردیم. در استان خوزستان نیروگاه کارون وارد مرحله دوم عملیات خواهد شد و بتن‌ریزی نیروگاه کارون را نیز خواهیم داشت. در نیروگاه ۲ و ۳ بوشهر از ۳ هزار نفر به ۵ هزار نفر نیروی فعال مشغول به کار خواهیم رسید و در ماه اردیبهشت همراه با همکار خارجی وارد مرحله ۲ آن خواهیم شد. 
اسلامی گفت: سال آینده پنجاهمین سال تأسیس سازمان انرژی اتمی است و این سازمان در ماه اردیبهشت اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را برگزار خواهد کرد. در این کنفرانس روایت فشار ظالمانه را خواهیم داشت و به بیان حقایق و دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران خواهیم پرداخت. استکبار تحمل خودباوری ما در صنعت هسته‌ای را ندارد، اما کشور مسیر خود را در صنعت هسته‌ای دنبال کرده و این برگ زرینی در افتخارات ملت ایران است.
 
 نماي نزديك
‌       افزايش توليد برق هسته‌اي ايران به 3 هزار مگاوات
مجري فازهاي ۲ و ۳ نيروگاه‌هاي هسته‌اي بوشهر با تشريح آخرين وضعيت ساخت دو واحد نيروگاه اتمي ديگر در بوشهر گفت: با تكميل اين دو واحد جديد نيروگاه هسته‌اي توليد برق هسته‌اي به ۳هزار مگاوات افزايش مي‌يابد. 
مسعود نصوري در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينكه دو واحد نيروگاه اتمي ديگر هر كدام با ظرفيت توليد يك‌هزار و 57 مگاوات برق در جوار نيروگاه نخست اتمي بوشهر در حال ساخت است، اظهار داشت: اكنون 3 هزار نفر نيروي داخلي در ساخت اين پروژه در قالب 10 شركت ايراني مشغول هستند. 
مجري فازهاي 2 و 3 نيروگاه‌هاي هسته‌اي بوشهر با اشاره به روند ساخت دو واحد نيروگاه اتمي در بوشهر اضافه كرد: تاكنون 4 ميليون مترمكعب خاك‌برداري و 2/2 ميليون مترمكعب خاكريزي انجام شده است. 
نصوري با بيان اينكه با تكميل اين دو واحد جديد نيروگاه هسته‌اي توليد برق هسته‌اي به 3 هزار مگاوات افزايش مي‌يابد اضافه كرد: مجموعه اين اقدامات انجام‌شده به‌دست نيروهاي توانمند متخصص ايراني شكل گرفته است. وي با بيان اينكه صنعت هسته‌اي به‌عنوان صنعت پيشران محسوب مي‌شود تصريح كرد: اين صنعت نقش اساسي در عرصه فناوري دارد و تكنولوژي ساخت برتر دارد اين ظرفيت به صنعت كشور در همه ابعاد منتقل مي‌شود و در ديگر صنايع قابل استفاده است. مجري نيروگاه‌هاي هسته‌اي دوم و سوم بوشهر ادامه داد: اين صنعت بستر رشد ديگر صنايع و شركت‌هاي دانش‌بنيان و مجموعه‌اي كه توانمند علمي دارند مي‌شود و در مجموع مؤلفه قدرت و اقتدارآفرين است. نصوري از ساخت پروژه آب‌شيرين‌كن با ظرفيت 70 هزار مترمكعب در جوار نيروگاه اتمي بوشهر خبر داد و گفت: اين پروژه بر اساس برنامه زمان‌بندي تكميل و افتتاح مي‌شود و تا 105 هزار مترمكعب قابل توسعه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار