کد خبر: 1223225
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در برنامه‌های رسانه ملی همین حالا اگر شما بررسی کنید، در برخی شبکه‌ها در حال پرداختن به فضائل امیرالمومنین (ع) هستند، اما اینکه یک برنامه به‌طور تخصصی و با رویکرد خانوادگی به فضائل حضرت زهرا (س)، آن هم ناظر به اسماء حضرت بپردازد، تقریباً بی‌سابقه بوده است
 نوید پارسا
جوان آنلاین: فضای برنامه‌های سحرگاهی و افطار شبکه ۲ سیما امسال کمی متفاوت‌تر است. «سحرنشینی» عنوان برنامه‌ای با رویکردی زنانه است که با محوریت شخصیت حضرت زهرا (س)، سحر‌های رمضان در حال پخش است. برنامه‌ای که راحله امینیان آن را اجرا می‌کند. «جوان» با حجت‌الاسلام محمدمهدی هدایت، کارشناس مذهبی این برنامه گفتگو کرده است. نکته‌ای که درباره «سحرنشینی» وجود دارد این است که این برنامه با روتین رایج آثار ساخته شده در سحر تفاوت دارد، چند بخشی است و به موضوعات متفاوت و زمینه‌های گوناگونی می‌پردازد. 
 
فکر می‌کنید این رویکرد برنامه ساختن تا چه اندازه می‌تواند در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد؟
در برنامه‌های رسانه ملی همین حالا اگر شما بررسی کنید، در برخی شبکه‌ها در حال پرداختن به فضائل امیرالمومنین (ع) هستند، اما اینکه یک برنامه به‌طور تخصصی و با رویکرد خانوادگی به فضائل حضرت زهرا (س)، آن هم ناظر به اسماء حضرت بپردازد، تقریباً بی‌سابقه بوده است. تاکنون اسماء حضرت امیرالمومنین (ع) و صفات ایشان تک‌تک در فضای خانواده و اجتماع تفسیر شده است یا این مورد درباره دیگر امامان هم صدق می‌کند، اما درباره حضرت زهرا (س) وجود نداشته است. تمام این موارد فضایی را ایجاد کرد که آن ناب بودن موضوع خودش اهمیت پیدا کند و از طرف دیگر واقعاً چینش، شکل و شمایل، دکوراسیون برنامه و مجموع آن‌ها به‌گونه‌ای چیده شده که واقعاً برنامه را جذاب کرده است. 
 
این تمرکز روی اهل بیت در سیما نشان می‌دهد که ظرفیت‌های مغفول زیادی در این‌باره وجود داشته که باید گفت دریایی است که انتها ندارد و اگر این ظرفیت‌ها شناخته شود و در برنامه‌ها به کار رود، می‌تواند اثرات معنوی و اخلاقی زیادی روی مخاطب داشته باشد. 
اهل بیت (ع) که امام زندگی هستند، قرار است دنیای ما را درست کنند که وقتی این دنیا درست شود، آخرت هم اصلاح می‌شود. رویکرد ما در حال حاضر کاملاً این موضوع است؛ یعنی در هر برنامه، فضائل را جوری بیان می‌کنیم که در همین اتفاقات روزمره افراد و خانواده‌ها دخیل شوند. نکته دیگر اینکه تا به حال رویکرد برنامه سحر یک رویکرد معنوی صرف بوده، یعنی چه مجری و چه کارشناس جوری بیان می‌کردند که افراد احساس کنند حال خوشی از برنامه سحر پیدا کرده‌اند، اما در حال حاضر رویکرد خیلی کاربردی و عملیاتی است و در تاریخ برنامه‌های سحری اولین برنامه‌ای است که به شدت رویکرد روی آوردن به سیره اهل بیت و خصوصاً حضرت زهرا (س) در زندگی و کاربرد آن در معاشرت روزانه را دارد. 
 
چقدر صحبت کردن درباره حضرت زهرا (س) و حضور یک خانم در یک برنامه مذهبی، آن هم در زمان سحر می‌تواند جایگاه زنان در جامعه اسلامی را نشان دهد و آن را بیان کند. ما تا به حال ندیده‌ایم که اسلام مانع حضور زنان شده باشد و اتفاقاً این برنامه خیلی خوب رویکرد‌های اسلام واقعی را نشان می‌دهد، نظر شما در این‌باره چیست؟
وقتی که حضرت امام در پاریس یا حتی ایران بودند و خبرنگاران خانم با ایشان مصاحبه می‌کردند، امام آن خبرنگار را رد نمی‌کرد و با او گفتگو می‌کرد. من هیچ جا چه در سیره امام و چه در سیره مقام معظم رهبری و چه در سیره سایر بزرگان ندیده‌ام که وقتی خانمی می‌آید، صحبت می‌کند و سؤال می‌پرسد، این بزرگان بگویند که ما با خانم‌ها صحبت نمی‌کنیم.
 
 اهمیت مادری تا چه اندازه در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد؟ 
فضای برنامه به دلیل حضور مجری خانم و فضایی که ایجاد شده، خانوادگی و زنانه است. در برنامه سحر الگوی خانواده را بیان می‌کنیم و شب دم افطار با مصاحبه از مادران موفق، یک مصداق مادری را بیان می‌کنند و نشان می‌دهند و این به نظرم خیلی کار بزرگی است و اگر برایش تبلیغات و این سیر بیان شود به نظرم خیلی جای پیشرفت دارد. البته این چنین کار‌هایی همکاری بیشتر مدیران محترم را می‌طلبد. نکته اساسی اینجاست که برای این برنامه، ما از دو ماه قبل جلسات فشرده بسیار زیادی در بحث محتوایی داشتیم که من آن را برعهده داشتم و بخش‌های فنی هم پیش از آن بود. اصلاً این اتفاق نمی‌افتد که مجری روی صحنه بیاید و نداند چه اتفاقی قرار است پیش بیاید و همان موقع هم کارشناس بیاید و فی‌البداهه شروع به بیاناتی کند، بلکه کاملاً تحقیق شده و هماهنگ شده و به نظر بنده، به لطف خدا یک برنامه پژوهشی ایجاد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار