کد خبر: 1216600
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است: دوگانه‌سوزکردن خودرو‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به بهبود وضعیت موجود کند. این ظرفیت در کشور وجود دارد که روزانه تا ۲۰ میلیون مترمکعب استفاده از سی‌ان‌جی را در کشور افزایش دهیم که به معنای کاهش ۲۰ میلیون لیتری مصرف بنزین است. افزایش ظرفیت سی‌ان‌جی کشور باید با جدیت در دستور کار دولت باشد و اولویت اول آن محسوب شود. 
شواهد نشان می‌دهد بر اثر اهمال‌کاری و عدم‌سیاستگذاری‌های صحیح، امروز تبدیل به واردکننده بنزین شده‌ایم، این در حالی است که تا چند سال پیش به صادرات بنزین مبادرت می‌کردیم. آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش‌هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه‌اش جز هدررفت منابع ارزی کشور نخواهد بود. 
به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه‌حل ندارد و باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می‌شود، همچنین واردات منطقی خودرو به نحوی که درصد قابل قبولی از نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود، باید در دستور کار قرار گیرد. همزمان باید به سمت بالفعل‌کردن ظرفیت سی‌ان‌جی کشور حرکت کنیم، به نحوی که فشار از روی بنزین برداشته شود و به تنوع بخشی به سبد سوختی کشور مبادرت کنیم. 
 مصطفی سعیدی، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که عوامل مختلفی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور مؤثر هستند، تصریح کرد: کیفیت خودرو‌های ساخت داخل، عدم‌اسقاط خودرو‌ها و مسائل دیگر در بروز این مشکل اثرگذار بوده‌اند. 
وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالانه یک‌میلیون خودرو وارد بازار شده است. نکته مهم این است که به موازات این میزان خودرو که اضافه کرده‌ایم، اسقاط خودرو‌ها مدنظر نبوده است. 
این کارشناس انرژی توضیح داد: به طور مثال، در سال ۱۴۰۲، ۵/۱ میلیون خودرو تولید کرده‌ایم. این شرایط به معنی تجمع خودروهاست که در شرایط عدم‌اسقاط خودرو برای‌مان مشکل‌ساز شده است. افزایش میزان خودرو‌ها به بالا رفتن میزان مصرف بنزین هم منجر می‌شود. 
سعیدی گفت: واردات منطقی خودرو باید در دستور کار قرار گیرد. این سیاست که تمام نیاز کشور را با واردات تأمین کنیم، اصلاً شدنی نیست، زیرا ما به صورت متوسط در سال ۲ میلیون خودرو نیاز داریم که اگر هزینه مورد نیاز برای واردات هر خودرو ۱۰ هزار دلار باشد، سالانه به ۲۰ میلیارد دلار نیاز داریم که چنین امکانی در کشور وجود ندارد. 
وی ادامه داد: اینکه برخی کارشناسان بر بستن کامل صنایع خودروسازی کشور تأکید می‌کنند، پیشنهاد درستی نیست، اما اینکه واردات را صفر کنیم و تمام نیاز کشور از طریق خودروسازی داخلی تأمین شود هم شدنی نیست، زیرا شرایط غیررقابتی‌ای به وجود می‌آید که به کاهش کیفیت تولید داخل منجر شده است. 
این کارشناس انرژی توضیح داد: در زمینه لوازم خانگی نیز همین شرایط به وجود آمد. بعد از ممنوعیت واردات، تولیدکنندگان لوازم خانگی از شرایط سوءاستفاده کردند و کیفیت محصولات افت و قیمت‌ها رشد کرد. اگر قرار باشد، واردات خودرو را به صورت کامل ممنوع کنیم، همین اتفاق رخ خواهد داد. 
سعیدی گفت: نیاز است یک سیاست منطقی و مابینی در حوزه واردات خودرو و تولید داخل در صنعت خودرو در پیش بگیریم، به نحوی که هم شرایط رقابتی به وجود بیاوریم و خودروسازان به فکر بهبود کیفیت خودرو‌ها باشند و هم از برچیدن کامل صنایع خودروسازی کشور و واردات صددرصدی پرهیز کنیم. 
وی ادامه داد: دوگانه‌سوزکردن خودرو‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به بهبود وضعیت موجود کند. این ظرفیت در کشور وجود دارد که روزانه تا ۲۰ میلیون مترمکعب استفاده از سی‌ان‌جی را در کشور افزایش دهیم که به معنای کاهش ۲۰ میلیون لیتری مصرف بنزین است. افزایش ظرفیت سی‌ان‌جی کشور باید با جدیت در دستور کار دولت باشد و اولویت اول آن محسوب شود.

برچسب ها: انرژی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار