کد خبر: 1216122
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، شامگاه پنجشنبه گفت که این جنبش با تمام گروه‌های فلسطینی که در حال گفت‌وگو در مورد وضعیت نوار غزه هستند، در تماس است.

جوان آنلاین: محمد نزال، از اعضای دفتر سیاسی حماس گفت که جنبش با تمام نیروهای فلسطینی که در حال گفت‌وگو در مورد وضعیت نوار غزه هستند، در تماس است و فاش کرد که طی روزهای گذشته ارتباطی بین اسماعیل هنیه، رئیس جنبش حماس و محمد دحلان، رهبر برکنار شده جنبش فتح برقرار شده‌است.

به گزارش مهر، نزال در مصاحبه با شبکه العربی با اشاره به اینکه جنبش قصد ندارد جزئیات این نشست را فاش کند، خواستار برگزاری انتخابات سراسری فلسطین پس از توقف جنگ اشغالگران در نوار غزه شد و در عین حال تاکید کرد که جنبش حماس موافق گسست سیاسی نیست.

این عضو حماس با بیان اینکه جنبش درهای گفت‌وگوی مستقیم با هیچ طرفی به جز رژیم اشغالگر رژیم صهیونیستی را نمی‌بندد، تاکید کرد: اشغالگران می‌خواهند زندانیان خود را بدون اجرای هیچ یک از خواسته‌های جنبش حماس برگردانند.

حمله به نوار غزه و اظهارات اشغالگران و آمریکا مبنی بر اجازه ندادن به حماس برای اداره نوار غزه پس از جنگ، بررسی نحوه و آینده مدیریت نوار غزه را به دنبال داشت که از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این باره تشکیل دولت تکنوکرات برای حکومت بر غزه و کرانه باختری به منظور یک دوره انتقالی، متشکل از همه جناح‌های فلسطینی از جمله حماس است، در حالیکه گروه‌های فلسطینی در حال حل و فصل اختلافات و توافق بر سر طرح نقشه راه جهت برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی هستند.

این جنبش از زمان جنگ اشغالگران در نوار غزه همواره از طریق رهبران خود بیش از یک بار آمادگی خود را برای بازسازی وضعیت داخلی فلسطین در پرتو گفت‌وگوهای مستمر اسرائیلی-آمریکایی درباره «روز پس از جنگ» و ارائه گزینه‌هایی برای مدیریت نوار غزه اعلام کرده‌است.

در ماه دسامبر، هیئت‌هایی از جناح‌های مقاومت فلسطین در راس آنها هیئتی از جنبش حماس به رهبری اسماعیل هنیه با هدف بررسی ایده‌های پروژه سیاسی پیشنهادی برای دوره پس از جنگ در نوار غزه از قاهره، پایتخت مصر بازدید کردند.

منابع ویژه آگاه از این دیدار در آن زمان به العربی الجدید گفتند که مذاکراتی که در قاهره با هیئت‌های مقاومت فلسطین در جریان است درباره پروژه‌ای است که شامل احیای کمیته‌ای از گروه‌های فلسطینی به عنوان گامی در بازسازی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و حذف محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از صحنه سیاسی و تشکیل یک دولت تکنوکرات تا زمانی است که شرایط اجازه برگزاری انتخاباتی را بدهد که اداره امور به یک قدرت منتخب محول شود.

یک منبع تاکید کرد که «آینده غزه به هیچ طرف خارجی بستگی ندارد و این یک موضوع کاملاً فلسطینی است که توسط مردم فلسطین تعیین می‌شود».

وی تاکید کرد که جنبش حماس «به مشارکت در مسؤولیت پذیری چه در صلح و چه در جنگ معتقد است».

دحلان در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز چهارشنبه گذشته، در مورد طرح‌های «محرمانه» مورد بحث رهبران عرب در مورد غزه پس از جنگ صحبت کرد که بر اساس آن یک رهبر جدید و مستقل فلسطینی مسؤولیت نوار غزه و بخش‌هایی از کرانه باختری را بر عهده بگیرد و قادر به بازسازی نوار عزه باشد.

وی اظهار کرد: «نه عباس و نه حماس، افراد جدیدی بر تشکیلات خودگردان فلسطین مسلط خواهند شد.»

این روزنامه به نقل از مقامات فلسطینی نوشت که مقامات ۶ دولت عربی هفته گذشته در عربستان سعودی برای گفت‌وگو درباره آینده غزه و لزوم آتش‌بس دیدار کردند.

برچسب ها: حماس ، هنیه ، ‌فلسطین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار