کد خبر: 1214426
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
طالقان طبیعتی کوهستانی دارد و به همین دلیل زمین کشاورزی در این منطقه کم است. در عوض مراتع طالقان استعداد بسیار بالایی برای دامداری ایجاد می‌کند، به همین دلیل از گذشته‌های دور گرایش به کار دامداری در میان طالقانی‌ها قوی بوده است
جوان آنلاین: طالقان شهرستانی کوچک با نام و آوازه‌ای بلند است؛ منطقه‌ای در استان البرز که به خاطر برخورداری از مراتع وسیع و باکیفیت، یکی از قطب‌های اصلی تولید لبنیات ایران به شمار می‌آید. طالقان حدود ۱۰۰ کارگاه تولید لبنیات و پنیر دارد که حدود ۲ هزار نفر در آن‌ها مشغول کار هستند. این شهرستان با تولید سالانه ۷۰۰ تن پنیر سنتی یکی از مهم‌ترین نقاط تولید پنیر محلی است که با حمایت‌های بسیج سازندگی و تسهیلاتی که به فعالان این عرصه اختصاص می‌دهد، اقتصاد مقاومتی را به شکل شایسته‌ای تعریف کرده و واژه «قطب» را به طالقان چسبانده و درصدد جهانی‌کردن آن است. 
 
طالقان در دره بزرگی میان رشته کوه‌های البرز و در حدفاصل ۹۰کیلومتری از شهر کرج قرار دارد. این شهرستان اگرچه از جاذبه‌های گردشگری متعددی، چون سد معروف طالقان، رودخانه شاهرود، چشمه‌های آب گرم، آبشار و طبیعتی زیبا برخوردار است، اما بسیاری از مردم ایران، نام طالقان را به خاطر لبنیات خوش‌طعم و بی‌نظیرش می‌شناسند. در میان انواع محصولات لبنی باکیفیت و خوش طعم، پنیر طالقان از شهرت بیشتری برخوردار است. پنیر محلی در واقع پدربزرگ همه پنیر‌های ایرانی است و به روش سنتی تهیه می‌شود و طرفدارانی پروپاقرص دارد. بیشتر این پنیر‌ها به شکل چانه خمیر، قالب‌گیری می‌شود و، چون آن‌ها را در پارچه می‌پیچند تا آبگیری شوند، بافتی لاستیکی دارند و بعضاً تاروپود پارچه روی‌شان نمایان است. پنیر محلی طعم ملایمی دارد و در مقایسه با سایر پنیر‌ها آب بیشتری در بافت آن دیده می‌شود، به همین دلیل سرشار از ویتامین‌های محلول مانند B و C است. این پنیر به دلیل اینکه از شیر کامل دام تهیه می‌شود، بسیار پرچرب است. 
 تلاش برای کسب شهرت ملی
طالقان به خاطر برخورداری از مراتع وسیع و باکیفیت، یکی از قطب‌های اصلی تولید لبنیات در ایران است. در این شهرستان سالانه ۷۰۰ تن پنیر سنتی تولید می‌شود که با حمایت‌های بسیج سازندگی و اختصاص تسهیلات اقتصاد مقاومتی به یکی از قطب‌های اصلی تولید پنیر محلی ایران تبدیل شده است. بر اساس آمار‌ها حدود ۱۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ و خانگی تولید لبنیات و پنیر در طالقان فعال است و حدود ۲ هزار نفر هم در این کارگاه‌ها مشغول کار هستند. 
یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان موفق پنیر طالقان با ۳۰سال سابقه و فعالیت در این عرصه درباره علت گرایش طالقانی‌ها به تولید لبنیات و موفقیت‌شان، می‌گوید: این شهرستان طبیعتی کوهستانی دارد و به همین دلیل زمین کشاورزی در این منطقه کم است. در عوض مراتع طالقان استعداد بسیار بالایی برای دامداری ایجاد می‌کند، به همین دلیل از گذشته‌های دور گرایش به کار دامداری در میان طالقانی‌ها قوی بوده است. در سال‌های دورتر از آنجا که امکانی برای نگهداری طولانی‌مدت شیر وجود نداشت، مردم شیر را به پنیر، کشک و روغن تبدیل می‌کردند تا در فصول دیگر سال استفاده کنند و اضافه این تولیدات را هم در شهر‌های بزرگ مثل تهران به فروش می‌رساندند. این روند به مرور طالقان را به قطب تولید پنیر درجه یک محلی تبدیل کرد.
صادق مهرآیین ادامه می‌دهد: سال ۱۳۶۴ بود که یک کارگاه تولید پنیر و لبنیات تأسیس کردم. پنیر را به صورت سنتی تولید می‌کنیم و محصول ما صنعتی نیست. پنیر ماده غذایی مهمی است و باید درست و بهداشتی تولید شود. امروزه سلیقه مردم مثل قدیم نیست و تغییر کرده، بنابراین حتماً باید بسته‌بندی شکیل را برای عرضه موفق مورد توجه قرار داد. برای تولید لبنیات لزوماً نباید به کارخانه‌های بزرگ صنعتی تکیه کرد، می‌توان روی کارگاه‌های کوچک و زودبازده نیز حساب کرد.
این کارآفرین درباره راز تفاوت طعم پنیر طالقان با سایر پنیر‌های محلی توضیح می‌دهد: گوسفندان طالقان در ارتفاعات و مراتع باکیفیت از گیاهان دارویی و معطر تغذیه می‌کنند و این مسئله روی عطر و طعم شیرشان مؤثر است و به تبع کیفیت پنیر را هم افزایش می‌دهد، به طوری که مشتری‌های پنیر طالقان عاشق همین عطر و طعم هستند. مهرآیین، اشتغال‌زایی برای جوانان طالقانی را یکی از لذت‌های متداوم و مستدام زندگی‌اش می‌داند و درباره علت موفقیتش می‌گوید: زمانی که این مغازه را برای عرضه تولیدات افتتاح کردم، یکی از معلمان دوره دبیرستانم آمد تا به من تبریک بگوید. او به من گفت: مهرداد! جنسی تولید کن و مغازه‌ای بزن که هر کس از اتوبان تهران-کرج می‌گذرد، سر ماشینش را کج کند و بیاید طالقان تا از تو لبنیات و پنیر بخرد، باید اسمت مثل سوهان‌پزی‌های قم و تولیدکنندگان گز در اصفهان معروف شود. این توصیه ملکه ذهن و آویزه گوش من شد.
فعال عرصه اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کند: از همه استان‌ها مشتری داریم و الحمدلله همگی راضی هستند. با افزایش کیفیت محصول و بسته‌بندی شکیل تلاش می‌کنیم حق مشتری به اندازه سر سوزن هم تضییع نشود. جوان‌های علاقه‌مند برای ورود به این عرصه باید دانش و سلیقه روز را لحاظ کنند. چندین دانشگاه علمی- کاربردی در کشور وجود دارد که در آن‌ها رشته تولید و نگهداری لبنیات تدریس می‌شود. برخورداری از تحصیلات علمی در این حوزه حتماً راهگشاست.
نکته حائز اهمیت و امتیازی که جوانان امروز از آن بهره‌مند هستند، این است که سازمانی به نام بسیج سازندگی آماده حمایت از کارآفرینان و فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی است. حالا می‌شود با استفاده از راهنمایی تیم‌های کارشناسان بسیج در عرصه‌های مختلف و استفاده از داشته‌های هر منطقه و گرایش به مشاغلی که از دیرباز در آنجا وجود داشته، دست به کار‌های بزرگی زد. توسعه گسترش مشاغل سنتی با استفاده از علم روز زمینه را برای صادرات محصولات هم فراهم می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار