کد خبر: 1213241
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
افت ۹ هزار و ۹۳۰ واحدی شاخص بورس
بازار بورس که در دوروز ابتدایی هفته با اندکی صعود همراه شده بار دیگر بر مدار نزول بازگشت و با فروش سنگین در نماد‌های پالایشی، شیمیایی و بانکی بار دیگر به رقم ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. 
جواد عسکر
جوان آنلاین: بازار بورس که در دوروز ابتدایی هفته با اندکی صعود همراه شده بار دیگر بر مدار نزول بازگشت و با فروش سنگین در نماد‌های پالایشی و بانکی بار دیگر به رقم ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. 
به نظر می‌رسد نزدیک شدن به پایان سال از یک سو و تعیین نرخ بالای بهره بانکی و سود بدون ریسک بانکی که به سپرده‌ها پرداخت می‌شود بزرگترین عامل تاثیرگذار بر افت‌های نماد‌های بورسی باشد. 
این در حالی است که روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد منتشر خواهد کرد که این عامل باعث افت بیشتر نماد‌ها و خروج سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار سرمایه و هجوم به سمت اوراق خواهد شد. 
بانک مرکزی دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را با هدف تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است بانک‌ها می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.
 
ویژگی بارز این گواهی سپرده آن است که امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است.
با اجرای این طرح، مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور فراهم می‌شود.
دارندگان این گواهی می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.
بانک‌ها مجازند از روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت ۷ روز کاری اقدام به عرضه این اوراق نمایند.
برنامه عرضه و تعیین شعب منتخب آن‌ها توسط بانک‌های عامل اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
 
 به گزارش خبرنگارجوان آنلاین، بر اساس ارقام درج شده در پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق و بهادار تهران امروز با ۹۹۳۲ واحد کاهش به ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۳۵ واحد و ارزش روز بازار به ۷ هزار و ۳۲۷ هزار میلیارد تومان رسید.
شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با ۲۰۷۳ واحد افت به ۴۴۰ هزار و ۶۴۱ واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۳۶۳ واحد کاهش به ۷۳۴ هزار و ۳۹۷ واحد رسید. شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲۳۶۳ واحد افت به ۴۴۱ هزار و ۸۹۳ واحد رسید.
شاخص آزاد شناور با ۱۲۲۲۸. واحد افت به ۲ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۴۱۵ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با ۸۲۷۱ واحد کاهش به یک میلیون و ۵۹۷ هزار و ۱۳۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۷۰۴۱ واحد کاهش به رقم ۴ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۵۷ واحد رسید.
نماد شپنا، شستا، وبملت، پارسان، میدکو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس ایران داشت و سدشت و فخوز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشت.
 در بازار فرابورس ایران شاخص کل فرابورس ۵۸.۸۳ واحد افت به رقم ۲۵ هزار و ۴۸۷ واحد رسید.
معامله‌گران فرابورس تعداد ۶ میلیارد و ۶۸۹ میلیون برگ سهم در قالب ۳۷۱ هزار و ۵۱۹ فقره به ارزش ۲۱ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان با مجموع اوراق بدهی دولت داد و ستد کردند.
برچسب ها: بورس ، اقتصاد ، نرخ بهره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار