کد خبر: 1212647
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، برخلاف روند مثبت بورس طی معاملات امروز و روز‌های گذشته، سهام‌داران به دلیل افزایش ریسک‌های غیراقتصادی به دنبال خروج از بازار سهام هستند.
جوان آنلاین: بازار سرمایه امروز هم مانند روز چهارشنبه با افزایش در شاخص‌ها روبرو شد؛ اما بازهم کم رمقی و کم جانی مهمترین مولفه بازار بود تا به نظر بسیاری از کارشناسان بازار با رکود نسبی مواجه شده و خروج سرمایه نیز ادامه داشته باشد.
 
با این حال توقف ریزش شاخص نظر تحلیلگران تکنیکال درباره سطح حمایت ۲ میلیون ۱۱۵ هزار واحد تقویت کرد، بنابراین تحلیلگران معتقدند، شاخص فعلا بیش از این ریزش نخواهد کرد و به سمت حمایت شکسته شده حرکت خواهد کرد.
 
* بورس نتوانست با دلار رقابت کند
 
علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه، درباره روند بورس گفت: شاخص در هفته گذشته از محدوده بالای نیمه کانال ۲.۱ میلیونی، به نیمه پایینی کانال ریزش کرد. انتظارات منفی یکی از عوامل خروج سرمایه و ریزش قیمت‌ها بوده است.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی بسیاری از سهامداران حتی با وجود زیان ترجیح می‌دهند، از بازار سهام خارج شوند و به سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی روی بیاورند. به نظر می‌رسد محرک خروج این سهامداران صرفاً انتظارات منفی نیست، بلکه رفتار سهامداران واکنشی به ریسک‌های فزاینده بازار سهام است.
 
وی افزود: اخبار سیاسی منفی، چه در حوزه سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی، چشم‌انداز فعالان اقتصادی را منفی کرده و سرمایه‌گذاران به دارایی‌های کم ریسک‌تر روی آورده‌اند.
 
مومنی تاکید کرد: بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازار‌ها به رغم تورم ۴۰ درصدی از رشد جا مانده است. بازار سرمایه تا کنون توانسته در نوسانات افزایشی بازار ارز به عنوان رقیب وارد میدان شده و از فشار نقدینگی بر بازار ارز بکاهد.
 
* بورس سبزپوش ماند
 
در پایان معاملات روز شنبه هفتم بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۳ هزار و ۳۴۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۸۳۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۶ صدم درصد بوده است.
 
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۵ هزار و ۳۸۴ واحدی در رقم ۷۳۳ هزار و ۳۴۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۷۴ صدم درصد بوده است.
 
شاخص کل فرابورس با رشد ۲۱۴ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۹۸۷ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۷۳۹ واحد رسید.
 
* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
 
روز شنبه برای یازدهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
 
امروز نماد دی (بانک دی)، وملی (گروه صنعتی ملی (هلدینگ)) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های ارفع (شرکت آهن و فولاد ارفع)، ثمسکن (سرمایه گذاری مسکن) و ثعمرا (عمران و توسعه شاهد) تعلق داشت.
 
* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام
 
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۱ هزار و ۴۸۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲ هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان بود که ۵۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.
 
ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۷۴ میلیارد تومان رسید.
 
* رشد ۹۹ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس 
 
در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۴۹۷ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۲۹۹ نماد بوده است. یعنی حدود ۶۲ درصد نماد‌ها سبز پوش شدند.
 
در جریان معاملات روز شنبه، ۸۹ نماد صف خرید داشتند و ۳۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۹۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۹۱ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۲۶ درصدی به ۲۳۰ میلیارد تومان رسید.
 
در بازار امروز ۷ بهمن ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۲.۵ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۲.۳ میلیون تومان بود.
 
همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۶.۵ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۱۷.۰ میلیون تومان بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار