کد خبر: 1208109
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
امروز هم بورس روندی منفی داشت و شاخص‌های آن بازهم خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند.

جوان آنلاین: بازار سرمایه امروز هم روندی منفی داشت و هفته سرخپوش بورس تکمیل شد، روند خروج پول از بازار سهام ادامه یافت و همین مساله می‌تواند روند آینده تالار شیشه‌ای را بازهم مبهم‌تر کند.

به گزارش فارس، امروز باز هم روند شاخص‌های بورس خلاف جهت یکدیگر بود و همین مساله نشان می‌دهد شاخص ساز‌ها بازهم در حال منفی کردن بورس هستند.

از شروع سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۶ نماد بورسی عرضه اولیه داشته‌اند و طبق گفته مدیر عامل بورس تهران ۵ عرضه اولیه با ارزش اولیه ۱۰ همتی تا پایان سال، انجام خواهد شد.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت همراه شد و به محدوده ۲.۱۵۰.۰۰۰ واحدی نیز نزدیک شد، محدوده‌ای که به عنوان مقاومت روز‌های اخیر از آن نامبرده شد و بازار در این انتظار بود که شاخص با پولبک به این محدوده دوباره به مدار صعودی باز گردد.

شاخص اندیکاتور RSI که در هفته‌های گذشته محدوده ۸۰ واحدی را نشان در افت‌های کمتر از یک درصدی روز‌های اخیر خود را به محدوده ۵۳ واحدی رسانده است که این سرعت افت نسبت به افت خود شاخص سرعت بالایی محسوب می‌­شود.

اهالی تکنیکالیست بازار در این انتظار هستند که شاخص در همین محدوده‌ها روند صعودی می‌گیرد و این محدوده را بار دیگر به عنوان سطح حمایتی در تاریخ حافظه سهامداران ثبت می‌کند و یا به امید حمایت شدند در محدوده میانگین‌های ۵۵ و ۲۰۰ روزه شاخص کمی این مسیر نسبتا نزولی (اصلاحی) ادامه دار خواهد بود.

* مشخص شدن تکلیف تجدید ارزیابی دارایی‌ها بورس را متعادل می‌کند

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس این روز‌ها منتظر مشخص شدن تکلیف بودجه است تا روند جدی به خود بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بورس این روز‌ها به دلیل اینکه شاخص ساز‌ها درگیر اخبار مربوط به تجدید ارزیابی‌ها هستند، نمی‌تواند روند مشخصی به خود بگیرد.

وی افزود: در صورتی که تکلیف این موضوع مشخص شود، می‌توان امیدوار بود بورس در ماه‌های پایانی سال روند متعادل به خود بگیرد.

* روند تکراری شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه سیزدهم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۳ هزار و ۵۳۳ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۳۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص ۱۶ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۸۰۳ واحدی در رقم ۷۵۶ هزار و ۷۴۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۱۱ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۲۵ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۵۳۷ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۲۵۳ واحد رسید.

* چهارمین روز خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز منفی شد و ۱۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد شگستر (گسترش سوخت سبز زاگرس (سهامی عام))، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و وسالت (بانک رسالت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های نخریس (نخریسی و نساجی خسروی خراسان)، کتوکا (تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۵ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۸ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان بود که ۵۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۲۹۳ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۵۱۴ نماد بوده است. یعنی حدود ۶۴ درصد نماد‌ها سرخ پوش بودند.

در معاملات چهارشنبه، ۶۱ نماد صف خرید داشتند و ۴۸ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۳۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۹ درصدی به ۲۲۲ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز ۱۳ دی ماه، سرانهخرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۲.۹ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۶.۵ میلیون تومان بود. همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۵.۳ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۱.۶ میلیون تومان بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار