کد خبر: 1206723
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس انرژی با اشاره به اینکه خودرو‌های داخلی عمدتاً مصرف بالای بنزین دارند، می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد استفاده بهینه‌ای از منابع نفت و گاز نداریم و به راحتی آن‌ها را هدر می‌دهیم. اگر چاره‌اندیشی‌های اساسی در این زمینه نداشته باشیم، در آینده نزدیک با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم. در زمینه سیاستگذاری برای رفع مشکل ناترازی بنزین تعلل اصلاً جایز نیست و باید به سرعت به سمت سوخت جایگزین بنزین و اصلاحات جدی در میزان مصرف موتور‌های خودروی داخلی برویم و خودرو‌های فرسوده را از رده خارج کنیم. خودرو‌های پرمصرف بنزینی، عامل اصلی تشدید ناترازی و کسری بودجه۱۴۰۳ هستند.

به باور بسیاری از کارشناسان، خودرو‌های پرمصرف و بی‌کیفیت داخلی از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می‌روند. این خودرو‌ها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می‌برند و بر مشکلات می‌افزایند، در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برای‌مان دردسرساز شده‌اند. از شواهد این طور برمی‌آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودرو‌ها گرفته نشود، در آینده نزدیک کشور با مشکلات لاینحلی مواجه خواهد شد. آمار‌ها نشان می‌دهد هر سال به هزینه بیشتری برای واردات نیازمندیم، به طوری که در بودجه سال ۱۴۰۲، ۲ میلیارددلار و در بودجه ۱۴۰۳، ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین اختصاص داده شده است.
مصطفی ناظمی، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص این موضوع که ما عملاً تبدیل به واردکننده بنزین شده و در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مبلغ ۳ میلیارد دلار برای این موضوع پیش‌بینی کرده‌ایم، تصریح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد ما از یک صادرکننده بنزین در سال ۱۴۰۱ به واردکننده تبدیل شده‌ایم. واقعیت این است که موضوع ناترازی بنزین در کشور بسیار جدی است و اگر سیاست‌های اساسی در این زمینه اتخاذ نکنیم، وضعیت هر ساله بدتر می‌شود و نیاز به هزینه بیشتر برای حل مشکل داریم.
این کارشناس انرژی توضیح داد: به اجرا گذاشتن سیاست‌هایی در راستای بهینه‌سازی مصرف ضروری است. در غیر این صورت وارد باتلاق واردات بنزین و مصرف بی‌رویه خواهیم شد که درآمدن از آن به راحتی میسر نخواهد بود. بهتر است الان که در ابتدای مسیر واردات هستیم، راهکار‌های معقول را به اجرا بگذاریم.
ناظمی گفت: متأسفانه شاهد کندی دولت در سیاستگذاری‌ها در حوزه حل ناترازی سوخت هستیم و بیم آن می‌رود در آینده نزدیک مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین در این زمینه شویم.
ناظمی در پایان تأکید کرد: واردات بنزین به این معناست که ما مبالغی را که قرار بود در حوزه عمرانی کشور به کار بیندازیم، به واردات بنزین اختصاص داده‌ایم و این اقدام بسیار خطرناک است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار