کد خبر: 1205562
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
عضو مجمع نمایندگان تهران در گفتگو با «جوان»:
اتکا بر توان دانش‌بنیانی در صنعت نفت و گاز کشور به کمک‌مان آمد تا بتوانیم بهره‌برداری از فاز۱۱ پارس‌جنوبی را عملیاتی و به افزایش تولید گاز کشور کمک کنیم. این اقدام در کنار استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی بسترساز رشد اقتصادی مطلوب ابتدای سال جاری شد.

جوان آنلاین: عضو مجمع نمایندگان تهران معتقد است خنثی‌سازی تحریم‌ها در گرو به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال اقتصادی و انرژی است. بخش نفت و گاز با فرض ماندگاری تحریم‌ها به سمت دانش‌بنیان‌ها رفت و با تکیه بر توان داخلی و تولیدات بار اول توانست علاوه بر نیاز خود در صنعت پالایشگاهی، به توسعه صادرات خدمات و تجهیزات تولید بار اول شده بپردازد و مسیر صادرات نفت و گاز را تسهیل کند، بنابراین حرکت در مسیر دانش‌بنیان‌شدن صنعت و نفت و گاز خود به رشد اقتصادی بالای این بخش کمک کرد و باید این تفکر در صنایع دیگر نیز پیاده شود.

اتکا بر توان دانش‌بنیانی در صنعت نفت و گاز کشور به کمک‌مان آمد تا بتوانیم بهره‌برداری از فاز۱۱ پارس‌جنوبی را عملیاتی و به افزایش تولید گاز کشور کمک کنیم. این اقدام در کنار استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی بسترساز رشد اقتصادی مطلوب ابتدای سال جاری شد.
دولت سیزدهم به جای امید بستن به رفع تحریم‌ها، سیاست‌های اقتصادی و سیاسی فعالی را به اجرا گذاشت. در همین ارتباط، علاوه بر پیگیری همکاری‌های گازی با کشور‌های شمالی به سمت افزایش صادرات گاز طبیعی رفت که این قدم بزرگ و مهم، تجارت گاز ایران را به حدود ۲۰میلیارد مترمکعب در سال افزایش داد.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در شش ماهه اول سال جاری توانستیم رشد اقتصادی ۵/۷‌درصدی را رقم بزنیم. تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت ۲/۴ درصد گزارش شده است و با احتساب نفت به رقم ۱/۷ درصد می‌رسد.
این امر نشان‌دهنده پیشرانی نفت در اقتصاد کشور است. طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی ۲/۳ درصد، بخش نفت و گاز ۶/۲۵، معادن ۷/۱، صنعت ۶/۲، تأمین آب، برق و گاز طبیعی منفی ۳/۶، ساختمان ۹/۲ و خدمات ۵/۷‌درصد بوده است.
شواهد نشان می‌دهد ایران در حوزه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور، عملکرد بهتری داشته است. به این ترتیب، صنعت نفت و گاز کشور به عنوان پیشران اقتصادی عمل کرده و سهم زیادی از رشد اقتصادی کشور را به خودش اختصاص داده است.
حسن نوروزی، عضو مجمع نمایندگان تهران در گفتگو با «جوان» در خصوص رشد اقتصادی شش ماهه اول سال تصریح کرد: رشد مطلوب اقتصادی در نیمه اول سال جاری بر اثر انضباط‌بخشی به امور اقتصادی کشور، دیپلماسی فعال انرژی، اقتصادی و امید نبستن به نتیجه مذاکرات حاصل شد.
وی ادامه داد: همان طور که دولت سیزدهم به درستی به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی و انرژی کشور پرداخته است، باید بر فعالیت خود در این حوزه‌ها بیفزاییم. ایجاد بانک‌های مشترک ایران- روس، ایران- هند و ایران- چین می‌تواند بسیار کارساز باشد.
نوروزی تصریح کرد: دلارزدایی از مراودات‌مان می‌تواند کمک بسیاری به خنثی‌سازی تحریم‌ها کند. هر چقدر بتوانیم روابط خود را با کشور‌هایی مانند چین، روسیه و هند افزایش دهیم، بهتر است. از طریق سیاستگذاری‌های صحیح توانستیم به فروش نفت خود در شرایط تحریمی بپردازیم و این نشان می‌دهد امکان پیشبرد امور در شرایط فعلی وجود دارد.
وی در خصوص استفاده از تولیدات بار اول و اثری که در خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی برای کشور دارد، تصریح کرد: اصولاً استفاده از توان داخلی می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشبرد امور باشد. هر جا به توانمندی‌های داخلی تکیه کرده‌ایم، موفقیت به دست آورده‌ایم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که بخش زیادی از رشد اقتصادی کشور را مرهون نفت هستیم، به طوری که رشد تولید ناخالص داخلی در شش ماهه اول سال با احتساب نفت ۱/۷ درصد و بدون احتساب آن ۲/۴ درصد برآورد شده است، تصریح کرد: این موضوع درست است که بخش زیادی از رشد اقتصادی کشور بر اثر موفقیت در فروش نفت حاصل شد. در شرایط تحریمی کامل توانستیم از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های دیگر و همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به فروش تضمینی نفت کشور اقدام کنیم.
نوروزی گفت: موضوع مهم این است که ما در شرایط تحریمی کامل به رشد اقتصادی مطلوبی در شش ماهه اول سال جاری رسیدیم. این نشان می‌دهد گره زدن همه چیز به نتیجه مذاکرات که قبلاً مطرح بود، درست نیست. دولت فعلی به جای اینکه به کمک غربی‌ها امید ببندد به توان داخلی اعتماد و تکیه کرد. نتیجه‌اش رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی نیمه اول سال جاری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار